Dünyada son dönemlerde yaşanan yapısal dönüşümlerden sonra dinî ve spritüel
akım ve gruplar sayı ve tür olarak artmış, aralarındaki ilişki formu eskiye oranla önemli
derecede farklılaşmıştır. Bu bağlamda dinî hareket ve gruplar arasındaki ilişkiyi şekillendiren
makro faktörler olarak küreselleşme, postmodernite ve yeni dini hareketler öne çıkmıştır.
Bu üç faktör, dünyanın durum, anlam evreni ve faillik açısından önemli derecede
farklılaştığını ifade etmektedir. Yaşanan dönüşüm, Türkiye’deki dinî alanı da etkilemiş, üç
makro faktörün yanı sıra iç dinamiklerin de etkisiyle yapısal farklılaşmalar yaşanmıştır.
Bu değişimlerin de etkisiyle dinî ve spritüel gruplar arasında rekabetin öne çıktığı ve bir
iktidar mücadelesinin söz konusu olduğu gözlenmektedir. Mücadelede bulunan gruplar
bazen doğrudan bazen de dolaylı olarak rekabet halindedirler. Dinin rekabete açılması,
aynı zamanda bireyin tercih özgürlüğü ve dinî grupların bu özgürlük karşısında çaba göstermesi
zorunluluğu anlamına da gelir. Böylece dinî ve spritüel akım ve gruplar taraftar
kazanmak için hem bireyi ikna etme hem de alternatiflerle rekabet etme bağlamında hareket
etmektedirler. Bu hareket, modern dönemin mantığına uygun bir şekilde rasyonel
ve bürokratik örgütlenme üzerinden yapılmaktadır. Dahası bazı gruplar spritüel özü sekü-
ler formda sunarak modern örgütlenmeyi farklı bir seçenek üzerinden inşa etmektedirler.
Bunlardan öne çıkan ve üniversiteler başta olmak üzere birçok kurumda etkinlik gösteren
Sahaja Yoga Hareketi dikkat çekmektedir. Bu makalede, Sahaja Yoga 1998-2008 yılları arasında
Türkiye’deki mücadelesi bağlamında tartışılmaktadır
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 14, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 1 Issue: 1 |