Research Article
BibTex RIS Cite

SALGIN DÖNEMİNDE UYGULANAN UZAKTAN EĞİTİME YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİ GELİŞTİRİLMESİ

Year 2021, , 369 - 393, 28.06.2021
https://doi.org/10.36543/kauiibfd.2021.017

Abstract

Covid 19 salgını tüm milletleri ve sosyal hayatın tüm aşamalarını olumsuz şekilde etkilemiştir. Bulaşma şeklinin yakın temas olması nedeniyle özellikle toplu halde bulunulması gereken eğitim ortamları en riskli yerler olarak kabul edilmiş ve ilk tedbirler bu alanlarda alınmıştır. Bu kapsamda YÖK tarafından tüm üniversitelerde uzaktan eğitime geçilmiştir. Daha önceki uzaktan eğitimlerden farklı olarak, salgın döneminde hem öğrenciler hem de öğretim üyeleri çeşitli nedenlerden dolayı birçok olumsuzluklarla karşılaşmışlardır. Bu çalışmada da Sivas Cumhuriyet Üniversitesi öğrencilerinin salgın döneminde uygulanan uzaktan eğitime yönelik tutumlarını ölçmek için geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirilmesi amaçlanmıştır. 35 maddeden oluşan taslak ölçekten faktör analizi neticesinde 5 faktörlü 21 maddelik ölçek elde edilmiştir. Modelin uyumluluğu doğrulayıcı faktör analizi ile test edilmiş, uyum indeksleri kabul aralığında bulunmuştur. Test tekrar test sonuçları ve alt üst gruplara dayalı madde analizi anlamlı olarak elde edilmiştir. Ayrıca ölçeğin Cronbach Alpha değeri 0.884, alt faktörlerin Cronbach Alpha değeri 0.884-0.658 aralığında hesaplanmıştır.

Supporting Institution

bulunmamaktadır.

Thanks

Editör ve dergi kurumuna teşekkür ederim.

References

  • Akyavuz, E., & Çakın, M. (2020). Covid-19 salgınının eğitime etkisi konusunda okul yöneticilerinin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 723-737.
  • Akyüz, H. (2018). Yapı geçerliliği için doğrulayıcı faktör analizi: uygulamalı bir çalışma. Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 7(2), 186-198. DOI: 10.17798/bitlisfen.414490
  • Bardakçı, S. (2019). Öğrencilerin üniversite ve bölüm tercihlerini etkileyen faktörlerin incelenmesi: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Hizmetleri MYO örneği. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(2), 356-373.
  • Barış, M. F. (2015). Üniversite öğrencilerinin uzaktan öğretime yönelik tutumlarının incelenmesi: namık kemal üniversitesi örneği. Sakarya University Journal of Education, 5(2), 36-46.
  • Birişçi, S. (2013). Video konferans tabanlı uzaktan eğitime ilişkin öğrenci tutumları ve görüşleri. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 1(2), 24-40.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, Pagem Yayıncılık, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, 5. Basım, Pagem Yayıncılık, Ankara.
  • Cai, R., & Wang, Q. (2020). A six-step online teaching method based on protocol-guided learning during the COVID-19 epidemic: A case study of the First Middle School teaching practice in Changyuan City, Henan Province, China. Best Evidence of Chinese Education, 4 (2), 529-534.
  • Ciftci, S., Gunes, E., & Üstündağ, M. T. (2010). Attitudes of distance education students towards web based learning - a case study. 2nd World Conference on Educational Sciences, pp.2393-2396. İstanbul, Turkey.
  • Cochran, W. G. (1977). Sampling Techniques (Third ed.).
  • Dai, D., & Lin, G. (2020). Online home study plan for postponed 2020 spring semester during the COVID-19 epidemic: A case study of Tangquan Middle School in Nanjing, Jiangsu province, China. Best Evidence of Chinese Education, 4 (2), 543-547.
  • Durak, G. (2017). Uzaktan eğitimde destek hizmetlerine genel bakış: sorunlar ve eğilimler. AUAD, 3(4),160-173.
  • Durak, G., Çankaya, S., & İzmirli, S. (2020). COVID-19 pandemi döneminde türkiye’deki üniversitelerin uzaktan eğitim sistemlerinin incelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 14(1), 787-809.
  • Falowo, R. O. (2007). Factors impeding implementation of web-based distance learning. AACE Journal, 15(3), 315-338.
  • Fidan, M. (2016). Uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik tutumları ve epistemolojik inançları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 536-550.
  • Kartal, M., & Bardakçı, S. (2018). SPSS ve AMOS uygulamalı örneklerle güvenirlik ve geçerlik analizleri. Akademisyen Kitabevi, Ankara.
  • Keskin, M., & Kaya, D. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5 (2) , 59-67.
  • Khoshemehr, A. H. (2013). Bilgi Ve Belge Yönetimi'nde Uzaktan Eğitim: İran Ve Türkiye milli kütüphanelerinin rolü üzerine bir araştırma ve kavramsal model önerisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kish, L. (1995). Survey sampling. New York, Wiley.
  • Kumar, A. (1999). Open university distance learners attitude towards distance education. Perspectives in Education, 15(3), 165-173.
  • Moore, M.G., & Kearsley, G. (2005). Distance education. A systems view. Belmont, CA: Wadsworth.
  • Nakip, M. (2006). Pazarlama araştırmaları teknikler ve (SPSS) destekli uygulamalar. Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Öner, N. (1997). Türkiye’de kullanılan psikolojik testler: bir başvuru kaynağı, 3. Baskı, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul.
  • Tanrikulu Z., Tugcu C., & Yilmaz, S. (2010). E-University: Critical success factors, Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 1253–1259.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi, 1.Baskı. Nobel Basım Yayın, Ankara.
  • Uzun, A. M., Ünal, E., & Yamaç, A. (2013). Service teachers' academic achievements in online distance education: the roles of online self-regulation and attitudes. Turkish Online Journal of Distance Education- TOJDE, 14(2), 131-140.
  • Xia, J. (2020). Practical exploration of school-family cooperative education during the COVID-19 epidemic: A case study of Zhenjiang Experimental School in Jiangsu Province, China. Best Evidence of Chinese Education, 4 (2), 521-528.
  • Xie, Z., & Yang, J. (2020). Autonomous learning of elementary students at home during the COVID-19 epidemic: A case study of the Second Elementary School in Daxie, Ningbo, Zhejiang Province. China. Best Evidence of Chinese Education, 4 (2), 535-541.
  • Yılmaz, G. K., & Güven B. (2015). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 6(2), 299-322.
  • Yılmazsoy, B., & Kahraman, M. (2018). Uzaktan eğitimde sosyal ağlar ve öğreticinin etkinliği (editöre mektup). AUAd, 4(2), 5-9.
  • YÖK, 2020. https://covid19.yok.gov.tr/Sayfalar/ Haber Duyuru /uzaktan-egitime-yonelik-degerlendirme.aspx, erişim: 22/06/2020
  • Zhou, L., Li, F., Wu, S., & Zhou, M. (2020). “School’s out, but class’s on”, the largest online education in the world today: Taking China’s practical exploration during the COVID-19 epidemic prevention and control as an example. Best Evidence of Chinese Education, 4 (2), 501-519.
Year 2021, , 369 - 393, 28.06.2021
https://doi.org/10.36543/kauiibfd.2021.017

Abstract

References

  • Akyavuz, E., & Çakın, M. (2020). Covid-19 salgınının eğitime etkisi konusunda okul yöneticilerinin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 723-737.
  • Akyüz, H. (2018). Yapı geçerliliği için doğrulayıcı faktör analizi: uygulamalı bir çalışma. Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 7(2), 186-198. DOI: 10.17798/bitlisfen.414490
  • Bardakçı, S. (2019). Öğrencilerin üniversite ve bölüm tercihlerini etkileyen faktörlerin incelenmesi: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Hizmetleri MYO örneği. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(2), 356-373.
  • Barış, M. F. (2015). Üniversite öğrencilerinin uzaktan öğretime yönelik tutumlarının incelenmesi: namık kemal üniversitesi örneği. Sakarya University Journal of Education, 5(2), 36-46.
  • Birişçi, S. (2013). Video konferans tabanlı uzaktan eğitime ilişkin öğrenci tutumları ve görüşleri. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 1(2), 24-40.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, Pagem Yayıncılık, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, 5. Basım, Pagem Yayıncılık, Ankara.
  • Cai, R., & Wang, Q. (2020). A six-step online teaching method based on protocol-guided learning during the COVID-19 epidemic: A case study of the First Middle School teaching practice in Changyuan City, Henan Province, China. Best Evidence of Chinese Education, 4 (2), 529-534.
  • Ciftci, S., Gunes, E., & Üstündağ, M. T. (2010). Attitudes of distance education students towards web based learning - a case study. 2nd World Conference on Educational Sciences, pp.2393-2396. İstanbul, Turkey.
  • Cochran, W. G. (1977). Sampling Techniques (Third ed.).
  • Dai, D., & Lin, G. (2020). Online home study plan for postponed 2020 spring semester during the COVID-19 epidemic: A case study of Tangquan Middle School in Nanjing, Jiangsu province, China. Best Evidence of Chinese Education, 4 (2), 543-547.
  • Durak, G. (2017). Uzaktan eğitimde destek hizmetlerine genel bakış: sorunlar ve eğilimler. AUAD, 3(4),160-173.
  • Durak, G., Çankaya, S., & İzmirli, S. (2020). COVID-19 pandemi döneminde türkiye’deki üniversitelerin uzaktan eğitim sistemlerinin incelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 14(1), 787-809.
  • Falowo, R. O. (2007). Factors impeding implementation of web-based distance learning. AACE Journal, 15(3), 315-338.
  • Fidan, M. (2016). Uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik tutumları ve epistemolojik inançları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 536-550.
  • Kartal, M., & Bardakçı, S. (2018). SPSS ve AMOS uygulamalı örneklerle güvenirlik ve geçerlik analizleri. Akademisyen Kitabevi, Ankara.
  • Keskin, M., & Kaya, D. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5 (2) , 59-67.
  • Khoshemehr, A. H. (2013). Bilgi Ve Belge Yönetimi'nde Uzaktan Eğitim: İran Ve Türkiye milli kütüphanelerinin rolü üzerine bir araştırma ve kavramsal model önerisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kish, L. (1995). Survey sampling. New York, Wiley.
  • Kumar, A. (1999). Open university distance learners attitude towards distance education. Perspectives in Education, 15(3), 165-173.
  • Moore, M.G., & Kearsley, G. (2005). Distance education. A systems view. Belmont, CA: Wadsworth.
  • Nakip, M. (2006). Pazarlama araştırmaları teknikler ve (SPSS) destekli uygulamalar. Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Öner, N. (1997). Türkiye’de kullanılan psikolojik testler: bir başvuru kaynağı, 3. Baskı, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul.
  • Tanrikulu Z., Tugcu C., & Yilmaz, S. (2010). E-University: Critical success factors, Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 1253–1259.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi, 1.Baskı. Nobel Basım Yayın, Ankara.
  • Uzun, A. M., Ünal, E., & Yamaç, A. (2013). Service teachers' academic achievements in online distance education: the roles of online self-regulation and attitudes. Turkish Online Journal of Distance Education- TOJDE, 14(2), 131-140.
  • Xia, J. (2020). Practical exploration of school-family cooperative education during the COVID-19 epidemic: A case study of Zhenjiang Experimental School in Jiangsu Province, China. Best Evidence of Chinese Education, 4 (2), 521-528.
  • Xie, Z., & Yang, J. (2020). Autonomous learning of elementary students at home during the COVID-19 epidemic: A case study of the Second Elementary School in Daxie, Ningbo, Zhejiang Province. China. Best Evidence of Chinese Education, 4 (2), 535-541.
  • Yılmaz, G. K., & Güven B. (2015). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 6(2), 299-322.
  • Yılmazsoy, B., & Kahraman, M. (2018). Uzaktan eğitimde sosyal ağlar ve öğreticinin etkinliği (editöre mektup). AUAd, 4(2), 5-9.
  • YÖK, 2020. https://covid19.yok.gov.tr/Sayfalar/ Haber Duyuru /uzaktan-egitime-yonelik-degerlendirme.aspx, erişim: 22/06/2020
  • Zhou, L., Li, F., Wu, S., & Zhou, M. (2020). “School’s out, but class’s on”, the largest online education in the world today: Taking China’s practical exploration during the COVID-19 epidemic prevention and control as an example. Best Evidence of Chinese Education, 4 (2), 501-519.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Rahim Arslan 0000-0003-4329-3651

Publication Date June 28, 2021
Acceptance Date June 10, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Arslan, R. (2021). SALGIN DÖNEMİNDE UYGULANAN UZAKTAN EĞİTİME YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİ GELİŞTİRİLMESİ. Kafkas Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(23), 369-393. https://doi.org/10.36543/kauiibfd.2021.017

Cited By












KAÜİİBFD, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergi Yayıncılığı'nın kurumsal dergisidir.

KAÜİİBFD 2022 yılından itibaren Web of Science'a dahil edilerek, Clarivate ürünü olan Emerging Sources Citation Index (ESCI) uluslararası alan endeksinde taranmaya başlamıştır. 

2025 Haziran sayısı makale kabul ve değerlendirmeleri devam etmektedir.