Research Article
BibTex RIS Cite

KULLANILAN ÇATIŞMA YÖNETİM TARZINA GÖRE DUYGUSAL EMEK DÜZEYİ DEĞİŞİR Mİ?

Year 2018, Volume: 9 Issue: 17, 131 - 158, 30.06.2018

Abstract

Bu araştırmanın
amacı, işletmelerde çalışan bireylerin kullandıkları Çatışma Yönetimi Tarzı ile
Duygusal Emek harcama düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu amaca
ulaşmak üzere, Kars İli’nde faaliyet göstermekte olan kamu ve özel nitelikli
tüm bankalarda çalışan toplamda 140 kişinin katılım sağladığı bir araştırma
yürütülmüştür. Araştırma örnekleminden elde edilen veriler SPSS 20 programı ile
analiz edilmiştir. Değişkenler arası ilişki ve etki durumunu belirlemede
korelasyon ve regresyon analizleri kullanılmıştır. Analizlerle elde edilen
bulgular, kullanılan çatışma yönetimi tarzı ile duygusal emek düzeyi arasında
olumlu yönde ve anlamlı bir ilişki olduğunu ve kullanılan çatışma yönetim
tarzının duygusal emek düzeyini anlamlı biçimde etkilediğini göstermiştir.
Araştırmada sonuç olarak, çatışmayı yönetmek üzere kullanılan çözüm
stratejisinin duygusal emek harcamaya neden olduğu, katılımcıları gerçekte
hissetmedikleri duyguları hissetmeye çalışma yönünde harekete geçirdiği
belirlenmiştir. 

References

  • Akçakaya, M. (2003). Çatışma yönetimi ve örgüt verimliliğine etkisi. Kamu-İş, 7(2), 2-27.
  • Aksu, A. (2003). Örgütsel çatışma yönetimi. Ege Eğitim Dergisi, 2(3), 99-107.
  • Ashforth, B. E. & Humphrey, R. H. (1993). Emotional labor in service roles: The influence of identitiy. Academy of Management Review, 18(1), 88-115.
  • Barutçugil, İ. (2002). Organizasyonlarda duyguların yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Begenirbaş, M. & Çalışkan, A. (2014). Duygusal emeğin iş performansını ve işten ayrılma niyetine etkisinde kişilerarası çarpıklığın aracılık rolü. Business and Economics Research Journal, 5(2), 109-127.
  • Begenirbaş, M. & Turgut, E. (2014). İş performansının sağlanmasında çalışanın duygusal emeğinin ve örgütte güven algısının etkileri. İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 16(3), 131-149.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (2.b.). Ankara: PegemA Yayınları.
  • Chu, K. H. L. & Murrmann, S. K. (2006). “Development and validation of the hospitality emotional labor scale”, Tourism Management, 27, 1181-1191.
  • Eroğlu, E. (2010). Örgütsel iletişimin işgörenlerin duygu gösterimlerinin yönetimine olan etkisi. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 6(3), 1-33.
  • Eryeşil, K. & Öztürk, M. (2015). Çatışma yönetiminde kullanılan stratejilerin çalışanların işten ayrılma niyetlerine etkisi: Selçuklu belediyesi örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 18(1), 137-154.
  • Göral, M., Bozkurt, Ö. & Bozkurt, İ. (2015). Örgütsel çatışma yönetiminin tükenmişliğe etkisi: Çağrı merkezi çalışanlarına yönelik bir araştırma. 1. Ulusal Toplumsal ve Kurumsal Çatışmalar/ Çözümler Kongresi, 1(1), 163-182.
  • Grandey, A. (2000). Emotion requlation in the workplace: A new way to conceptualize emotional labor. Journal of Occupational Health Psychology, 5(1), 95-110.
  • Gross, J. (1998). Antecedent and response-focused emotion requlation: Divergent consequences for experience. Journal of Personality and Social Psychology, 74(1), 224-237.
  • Hochschild, A. R. (1983). The managed heart: The commercialization of human feeling. Berkeley and Los Angeles: University of California Pres.
  • Karcıoğlu, F. & Alioğulları, Z. (2012). Çatışmanın nedenleri ve çatışma yönetim tarzları ilişkisi”. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 26(3-4), 215-237.
  • Kaya, U. & Serçeoğlu, N. (2013). Duygu işçilerinde işe yabancılaşma: Hizmet sektöründe bir araştırma. Çalışma ve Toplum, 1, 311-346.
  • Kruml, S. D. & Geddes, D. (2000). Exploring the dimensions of emotional labor: The heart of hochschild’s work. Management Communication Quarterly, 14(8), 8-49.
  • Öztaş, U. & Akın, O. (2009). Örgütsel çatışma yönetiminde cinsiyet farklılıkları: Antalya serbest bölgesinde bir araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(1), 9-24.
  • Leech, N. L., Barrett, K. C. & Morgan, G. A. (2005). SPSS for ıntermediate statistics, use and interpretation. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Morgan, G., Leech, N. L., Gloeckner, G. W. & Barrett, K. C. (2004). Spss for introductory statistics, use and interpretation. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Morris, A. J. & Feldman, D.C. (1996). The dimensions, antecedents and consequences of emotional labor. Academy of Management Review, 21(4), 986-1010.
  • Onay, M. (2011). Çalışanın sahip olduğu duygusal zekasının ve duygusal emeğinin, görev performansı ve bağlamsal performans üzerindeki etkisi. Ege Akademik Bakış, 11(4), 587-600.
  • Özgen, I. (2010). Turizm işletmelerinde duygusal emek. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Özkan, G. (2013). Çağrı merkezlerinde duygusal emek ve örgütsel iletişim. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 7(4), 64-80.
  • Paydak, Ö. (2008). Yapı şantiyelerinde çatışma yönetimi ve performans ilişkisi: Teorik ve uygulamalı bir çalışma. Yayımlanmamış doktora tezi, Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Pugh, D. S. (2001). Service with a smile: Emotional contagion in the service encounter. Academy of Management Journal, 44(5), 1018-1027.
  • Rahim, M. A. (2002). Toward a theory of managing organizational conflict, The International Journal of Conflict Management, 13(3), 206-235.
  • Rahim, M. A. & Magner, N. R. (1995). Confirmatory factor analysis of the styles of handling interpersonal conflict: First-order factor model and its invariance across groups, Journal of Applied Psychology, 80(1), 122-132.
  • Sample Size Calculator (2016). 12.10.2016 tarihinde https://www.surveysystem. com/sscalc.htm adresinden erişildi.
  • Sökmen, A. & Yazıcıoğlu, İ. (2005). Thomas modeli kapsamında yöneticilerin çatışma yönetimi stilleri ve tekstil işletmelerinde bir alan araştırması. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (1), 1-19.
  • Türkay, O., Aydın, Ü. & Taşar, O. (2011). Motivasyonel ve yapısal etkenler altında duygusal emeğin işe bağlılığa etkisi. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 201-222.
  • Ünler Öz, E. (2007). Duygusal emek davranışlarının çalışanların iş sonuçlarına etkisi. İstanbul: Beta Basım.
  • Yıldız, T., Aykanat, Z. & Tüzemen S. (2016). Etik liderliğin sosyal sermaye üzerindeki etkisi üzerine bir araştırma, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 31(2), 229-250.
  • Yürür, S. & Ünlü, O. (2011). Duygusal emek, duygusal tükenme ve işten ayrılma niyeti ilişkisi. Aşkın Keser (Ed.). İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 13(2), 81-104.
Year 2018, Volume: 9 Issue: 17, 131 - 158, 30.06.2018

Abstract

References

  • Akçakaya, M. (2003). Çatışma yönetimi ve örgüt verimliliğine etkisi. Kamu-İş, 7(2), 2-27.
  • Aksu, A. (2003). Örgütsel çatışma yönetimi. Ege Eğitim Dergisi, 2(3), 99-107.
  • Ashforth, B. E. & Humphrey, R. H. (1993). Emotional labor in service roles: The influence of identitiy. Academy of Management Review, 18(1), 88-115.
  • Barutçugil, İ. (2002). Organizasyonlarda duyguların yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Begenirbaş, M. & Çalışkan, A. (2014). Duygusal emeğin iş performansını ve işten ayrılma niyetine etkisinde kişilerarası çarpıklığın aracılık rolü. Business and Economics Research Journal, 5(2), 109-127.
  • Begenirbaş, M. & Turgut, E. (2014). İş performansının sağlanmasında çalışanın duygusal emeğinin ve örgütte güven algısının etkileri. İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 16(3), 131-149.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (2.b.). Ankara: PegemA Yayınları.
  • Chu, K. H. L. & Murrmann, S. K. (2006). “Development and validation of the hospitality emotional labor scale”, Tourism Management, 27, 1181-1191.
  • Eroğlu, E. (2010). Örgütsel iletişimin işgörenlerin duygu gösterimlerinin yönetimine olan etkisi. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 6(3), 1-33.
  • Eryeşil, K. & Öztürk, M. (2015). Çatışma yönetiminde kullanılan stratejilerin çalışanların işten ayrılma niyetlerine etkisi: Selçuklu belediyesi örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 18(1), 137-154.
  • Göral, M., Bozkurt, Ö. & Bozkurt, İ. (2015). Örgütsel çatışma yönetiminin tükenmişliğe etkisi: Çağrı merkezi çalışanlarına yönelik bir araştırma. 1. Ulusal Toplumsal ve Kurumsal Çatışmalar/ Çözümler Kongresi, 1(1), 163-182.
  • Grandey, A. (2000). Emotion requlation in the workplace: A new way to conceptualize emotional labor. Journal of Occupational Health Psychology, 5(1), 95-110.
  • Gross, J. (1998). Antecedent and response-focused emotion requlation: Divergent consequences for experience. Journal of Personality and Social Psychology, 74(1), 224-237.
  • Hochschild, A. R. (1983). The managed heart: The commercialization of human feeling. Berkeley and Los Angeles: University of California Pres.
  • Karcıoğlu, F. & Alioğulları, Z. (2012). Çatışmanın nedenleri ve çatışma yönetim tarzları ilişkisi”. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 26(3-4), 215-237.
  • Kaya, U. & Serçeoğlu, N. (2013). Duygu işçilerinde işe yabancılaşma: Hizmet sektöründe bir araştırma. Çalışma ve Toplum, 1, 311-346.
  • Kruml, S. D. & Geddes, D. (2000). Exploring the dimensions of emotional labor: The heart of hochschild’s work. Management Communication Quarterly, 14(8), 8-49.
  • Öztaş, U. & Akın, O. (2009). Örgütsel çatışma yönetiminde cinsiyet farklılıkları: Antalya serbest bölgesinde bir araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(1), 9-24.
  • Leech, N. L., Barrett, K. C. & Morgan, G. A. (2005). SPSS for ıntermediate statistics, use and interpretation. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Morgan, G., Leech, N. L., Gloeckner, G. W. & Barrett, K. C. (2004). Spss for introductory statistics, use and interpretation. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Morris, A. J. & Feldman, D.C. (1996). The dimensions, antecedents and consequences of emotional labor. Academy of Management Review, 21(4), 986-1010.
  • Onay, M. (2011). Çalışanın sahip olduğu duygusal zekasının ve duygusal emeğinin, görev performansı ve bağlamsal performans üzerindeki etkisi. Ege Akademik Bakış, 11(4), 587-600.
  • Özgen, I. (2010). Turizm işletmelerinde duygusal emek. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Özkan, G. (2013). Çağrı merkezlerinde duygusal emek ve örgütsel iletişim. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 7(4), 64-80.
  • Paydak, Ö. (2008). Yapı şantiyelerinde çatışma yönetimi ve performans ilişkisi: Teorik ve uygulamalı bir çalışma. Yayımlanmamış doktora tezi, Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Pugh, D. S. (2001). Service with a smile: Emotional contagion in the service encounter. Academy of Management Journal, 44(5), 1018-1027.
  • Rahim, M. A. (2002). Toward a theory of managing organizational conflict, The International Journal of Conflict Management, 13(3), 206-235.
  • Rahim, M. A. & Magner, N. R. (1995). Confirmatory factor analysis of the styles of handling interpersonal conflict: First-order factor model and its invariance across groups, Journal of Applied Psychology, 80(1), 122-132.
  • Sample Size Calculator (2016). 12.10.2016 tarihinde https://www.surveysystem. com/sscalc.htm adresinden erişildi.
  • Sökmen, A. & Yazıcıoğlu, İ. (2005). Thomas modeli kapsamında yöneticilerin çatışma yönetimi stilleri ve tekstil işletmelerinde bir alan araştırması. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (1), 1-19.
  • Türkay, O., Aydın, Ü. & Taşar, O. (2011). Motivasyonel ve yapısal etkenler altında duygusal emeğin işe bağlılığa etkisi. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 201-222.
  • Ünler Öz, E. (2007). Duygusal emek davranışlarının çalışanların iş sonuçlarına etkisi. İstanbul: Beta Basım.
  • Yıldız, T., Aykanat, Z. & Tüzemen S. (2016). Etik liderliğin sosyal sermaye üzerindeki etkisi üzerine bir araştırma, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 31(2), 229-250.
  • Yürür, S. & Ünlü, O. (2011). Duygusal emek, duygusal tükenme ve işten ayrılma niyeti ilişkisi. Aşkın Keser (Ed.). İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 13(2), 81-104.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mukaddes Yeşilkaya 0000-0002-6555-4659

Fulya Sezer Aydın 0000-0001-8394-2084

Publication Date June 30, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 9 Issue: 17

Cite

APA Yeşilkaya, M., & Sezer Aydın, F. (2018). KULLANILAN ÇATIŞMA YÖNETİM TARZINA GÖRE DUYGUSAL EMEK DÜZEYİ DEĞİŞİR Mİ?. Kafkas Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(17), 131-158.

KAUJEASF is the corporate journal of Kafkas University, Faculty of Economics and Administrative Sciences Journal Publishing.

KAUJEASF has been included in Web of Science since 2022 and started to be indexed in the Emerging Sources Citation Index (ESCI ), a Clarivate product.

2025 June issue article acceptance and evaluations are ongoing.