Temel tüketim maddesi olarak sahip olduğu önem, kırmızı et fiyatlarının çeşitli yönlerden incelenmesine sebep olmaktadır. Fiyat hareketlerinin belirleyicileri arasında yer alan mevsimsel olayların etkileri, bu olaylar fiyat serilerinin oluşturulduğu takvim sisteminde gerçekleştiğinde daha kolay tespit edildiği halde, her yıl bu takvim içinde farklı tarihe kayan Kurban Bayramı gibi dönemlerin etkilerini tespit etmek çeşitli zorluklar içermektedir. Kurban Bayramının kırmızı et fiyatları üstündeki olası etkisini incelemeyi amaçlayan bu çalışmada, Miladi takvime göre üretilmiş fiyat serileri, Kurban Bayramının bir tarihte sabit olduğu Hicri takvime dönüştürülmüş ve fiyat artışlarının Miladi ve Hicri aylardaki değişimleri karşılaştırılmıştır. Aylık fiyat değişimlerinin, Miladi takvimle karşılaştırıldığında, Hicri takvimde belirli dönemlere daha fazla yoğunlaşması, Hicri takvimde belirlenen olayların fiyat hareketlerini etkilediğini göstermiştir. Kırmızı et fiyatlarında en yüksek ortalama artış, kurbanlıklara olan talebin en fazla arttığı Kurban Bayramı döneminde değil, Ramazan ayı ve öncesinde; ortalama en düşük artış da Kurban Bayramı ayından sonraki ikinci ayda gerçekleşmektedir. Bu gözlem, Kurban Bayramı döneminde daha yüksek gelir beklentisi ile önceki aylarda piyasaya sürülmeyen kurbanlıklardan elde kalanların, devam eden bakım maliyetlerinden kurtulmak amacıyla, düşük fiyatlarla satıldıkları şeklindeki değerlendirmeleri doğrulamaktadır.
Çalışma taslağını okuyarak yorumlarını ileten Ömer Demir ve Sermet Erdem’e teşekkür ederim.
Its importance as an essential consumption good causes red meat prices to be evaluated in various aspects. Although the seasonal effects yielded from the fixed dated events are relatively easy to detect, it is harder to observe the impacts of events shifting to a different date each year, such as Feast of Sacrifice. In this work, to evaluate the effect of the feast on red meat prices, the price series produced in the Gregorian calendar is transformed into series of Hijri calendar in which the Feast of Sacrifice is fixed at a date and the differences of the price increments in Gregorian and Hijri calendars are compared. The higher concentration of the monthly price changes in some periods of the Hijri calendar than any period in the Gregorian calendar implies that the events defined in the Hijri calendar may affect the price movements. It is observed that the red meat prices increase most in Ramadan and previous months but not during the Feast of Sacrifice, in which the demand for sacrificial animals is high, and increase least in the second month after the month of the feast. The observation confirms the claim that the sacrificial animals are not put on the market beforehand by expecting a higher profit during the feast of sacrifice; however, the ones that remained unsold are sold out in a few months at low rates to avoid the care cost.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2021 |
Acceptance Date | May 19, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 12 Issue: 23 |
KAUJEASF is the corporate journal of Kafkas University, Faculty of Economics and Administrative Sciences Journal Publishing.
KAUJEASF has been included in Web of Science since 2022 and started to be indexed in the Emerging Sources Citation Index (ESCI ), a Clarivate product.
2025 June issue article acceptance and evaluations are ongoing.