ESNAF VERSUS ZİNCİR MARKET Ardahan İli Örneğinde Esnafların Zincir Marketlere Yönelik Algısı Üzerine Bir Alan Araştırması
Year 2024,
, 381 - 415, 11.06.2024
İhsan Kurtbaş
,
Onur Akçakaya
,
Mustafa Caner Timur
Abstract
Bu çalışmanın temel argümanı, neoliberalizmin hâkim olduğu modern zamanlarda, Türkiye genelinde esnafların, ulusal zincir marketlere karşı yaşanan rekabetten kaynaklı olarak büyük sorunlarla baş etmek durumunda kaldığı; bu rekabetin taşra özelliği gösteren yerlerde daha yıkıcı etkilere sebep olduğu yönündedir. Bu argümandan hareketle bu çalışmanın amacı, esnaf ve ulusal zincir marketler arasındaki rekabetin doğasını analiz ederek; esnafların sorunlarını ve bu sorunlara ilişkin çözüm önerilerini incelemektir. Bu kapsamda Ardahan il ve ilçe merkezlerinde, nitel ve nicel verilerin birlikte kullanıldığı nicel ağırlıklı karma yöntemle alan araştırması yapılmıştır. Elde edilen veriler; esnafların, büyük bütçeli, kurumsal zincir marketler karşısında büyük zorluklarla mücadele ettiğini ortaya koymuştur.
Ethical Statement
Bu çalışma, Ardahan Üniversitesi Bilimsel Yayın ve Etik Kurul'unun 30.03.2021 tarih ve E-67796128-000-2100014394 sayılı kararı ile Bilimsel Araştırma ve Yayın Etik Kriterlerine uygun olduğuna karar verilmiştir.
Supporting Institution
Bu çalışma, Ardahan Üniversitesi, Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi (BAP) tarafından (2021-004 nolu proje kapsamında) desteklenmiş olup proje yürütücülüğünü Doç. Dr. İhsan KURTBAŞ yapmıştır.
Project Number
Ardahan Üniversitesi, Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi (BAP) tarafından (2021-004 NOLU PROJE)
Thanks
Bu çalışma, Ardahan Üniversitesi, Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi (BAP) tarafından (2021-004 nolu proje kapsamında) desteklenmiş olup dahan Üniversitesi, Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimine (BAP) teşekkür ederiz.
References
- Aktan, C. C. & Dileyici, D. (2007). Modern politik iktisat, kamu tercihi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Akyurt, M. A. (2020). Sosyo-ekonomik değişmeyle başa çıkmak: Küçük esnafın taktikleri. Journal of Economy Culture and Society (Özel Sayı), 1(1), 291–314.
- Anderson, G. (1990). Fundementals of educational research. London: The Farmer Press.
- Ataay, F. (2008). Neoliberalizm ve muhafazakâr demokrasi. Ankara: De Ki Basım Yayın.
- Avşaroğlu, N. (2004). Bir zamanlar ekonomalar vardı (C. 5–07). Ankara: TMMOB Yayını.
- Aydemir, M. ve Ateş, M. (2011). Küçük sanayi sitelerinde kurumsal sosyal sorumluluk olgusu: Bilecik küçük sanayi sitesi örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30, 169–180.
- Aydın, Z. (2013). Neoliberalizmin Türkiye’deki istihdam politikalarına etkisi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Bağcı, U. E. (2018). Yerel perakendecilerin dayanma, yeniden uyarlanma ve direnme stratejileri: Eskişehir Örneği. Ankara Üniversitesi , Ankara.
- Baykul, A. & Dulupçu, M. (2009). Isparta il merkezindeki gıda hizmet sektöründe çalışan esnafın sorunları üzerine bir inceleme . Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10, 63–81.
- Demir, Ö. (2003). Küresel rekabette etkin devlet: Türkiye için etkin bir devlet oluşturma imkânı. Nobel Yayınları.
- Denhardt, R. B. & Denhardt, J. V. (2000). The new public service: Serving rather than steering. Public Administration Review , 60(6), 549–559.
- Dunleavy, P. & Hood, C. (1994). From old public administration to new public management. Public Money & Management, 14(3), 9–16. doi:10.1080/09540969409387823
- euronews. (2022). Marketler kaça alıp kaça satıyor: BİM, ŞOK, Migros ve CarrefourSA zincir marketlerin kâr oranı kaç? Euro News. 19 Mayıs 2024 tarihinde https://tr.euronews.com/business/2022/12/08/marketler-kaca-alip-kaca-satiyor-bim-sok-migros-ve-carrefoursa-zincir-marketlerin-kar-oran adresinden erişildi.
- Gökbel, A. (2007). Ahiliğin sosyo-ekonomik işlevleri. II. Ahi Evran-ı Veli ve Ahilik Araştırmaları Sempozyumu içinde . Ankara.
- Güler, B. A. (2016). Yeni sağ ve devletin değişimi: Yapısal Uyarlama Politikaları 1980-1995. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
- Pala, M. & Saygı, B. (2004). Gıda sanayinde büyük mağazaların perakendeci markalı ürün uygulamaları. İstanbul: İTO Yayınları.
- Pollitt, C. (1990). Manageralism and public services: The Anglo-American experience. Oxford, İngiltere: Oxforf, Basil Blackwell.
- Ridley F. F. (1996). The new public management in Europe: Comparative Perspectives. Public Policiy and Administration, 11(1), 16–29.
- Şengül, M. (2018). Tüketim toplumunda bakkal hâlleri: Malatya’da perakende
Year 2024,
, 381 - 415, 11.06.2024
İhsan Kurtbaş
,
Onur Akçakaya
,
Mustafa Caner Timur
Project Number
Ardahan Üniversitesi, Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi (BAP) tarafından (2021-004 NOLU PROJE)
References
- Aktan, C. C. & Dileyici, D. (2007). Modern politik iktisat, kamu tercihi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Akyurt, M. A. (2020). Sosyo-ekonomik değişmeyle başa çıkmak: Küçük esnafın taktikleri. Journal of Economy Culture and Society (Özel Sayı), 1(1), 291–314.
- Anderson, G. (1990). Fundementals of educational research. London: The Farmer Press.
- Ataay, F. (2008). Neoliberalizm ve muhafazakâr demokrasi. Ankara: De Ki Basım Yayın.
- Avşaroğlu, N. (2004). Bir zamanlar ekonomalar vardı (C. 5–07). Ankara: TMMOB Yayını.
- Aydemir, M. ve Ateş, M. (2011). Küçük sanayi sitelerinde kurumsal sosyal sorumluluk olgusu: Bilecik küçük sanayi sitesi örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30, 169–180.
- Aydın, Z. (2013). Neoliberalizmin Türkiye’deki istihdam politikalarına etkisi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Bağcı, U. E. (2018). Yerel perakendecilerin dayanma, yeniden uyarlanma ve direnme stratejileri: Eskişehir Örneği. Ankara Üniversitesi , Ankara.
- Baykul, A. & Dulupçu, M. (2009). Isparta il merkezindeki gıda hizmet sektöründe çalışan esnafın sorunları üzerine bir inceleme . Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10, 63–81.
- Demir, Ö. (2003). Küresel rekabette etkin devlet: Türkiye için etkin bir devlet oluşturma imkânı. Nobel Yayınları.
- Denhardt, R. B. & Denhardt, J. V. (2000). The new public service: Serving rather than steering. Public Administration Review , 60(6), 549–559.
- Dunleavy, P. & Hood, C. (1994). From old public administration to new public management. Public Money & Management, 14(3), 9–16. doi:10.1080/09540969409387823
- euronews. (2022). Marketler kaça alıp kaça satıyor: BİM, ŞOK, Migros ve CarrefourSA zincir marketlerin kâr oranı kaç? Euro News. 19 Mayıs 2024 tarihinde https://tr.euronews.com/business/2022/12/08/marketler-kaca-alip-kaca-satiyor-bim-sok-migros-ve-carrefoursa-zincir-marketlerin-kar-oran adresinden erişildi.
- Gökbel, A. (2007). Ahiliğin sosyo-ekonomik işlevleri. II. Ahi Evran-ı Veli ve Ahilik Araştırmaları Sempozyumu içinde . Ankara.
- Güler, B. A. (2016). Yeni sağ ve devletin değişimi: Yapısal Uyarlama Politikaları 1980-1995. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
- Pala, M. & Saygı, B. (2004). Gıda sanayinde büyük mağazaların perakendeci markalı ürün uygulamaları. İstanbul: İTO Yayınları.
- Pollitt, C. (1990). Manageralism and public services: The Anglo-American experience. Oxford, İngiltere: Oxforf, Basil Blackwell.
- Ridley F. F. (1996). The new public management in Europe: Comparative Perspectives. Public Policiy and Administration, 11(1), 16–29.
- Şengül, M. (2018). Tüketim toplumunda bakkal hâlleri: Malatya’da perakende