Persons against the disruptions in the
functioning of the political order; seek to find a solution by means of
peaceful ways of opposing, showing dissatisfaction and protecting their rights.
The most striking of these is the acts of civil disobedience which appear as a
passive form of resistance. Civil disobedience is the public act of willfully
disobeying the law and the commands of an authority figure, to make a political
statement. The purpose of civil disobedience is to convey a political message,
which is accomplished through increased media coverage of the issue. Also, if
the law broken is the law being protested, it sends the message to authority
figures that people consider the law so unjust, they are willing to openly
disobey it. This is not just about social life, it is also closely linked to
personal integrity, which encompasses the inner world of the person, the values
and principles it has. In this study, the dimensions of the relationship
between civil disobedience which passive form of resistance, the personal
integrity and education will be examined.
Siyasal düzenin işleyişinde meydana
gelen aksaklıklara karşı bireyler; muhalefet etme, memnuniyetsizliğini gösterme
ve haklarını koruma yönünde barışçıl yollara başvurarak çözüm arayışına
girerler. Bunlardan en dikkat çekeni, direnmenin pasif biçimi olarak karşımıza
çıkan sivil itaatsizlik eylemleridir. Sivil itaatsizlik, yasalara karşı gelen
ve genellikle yasalarda veya yönetimin politikalarında bir değişiklik yapılması
amacına yönelik kamusal, şiddet içermeyen, vicdani bir siyasi davranış olarak
tanımlanabilir. Birey, böyle davranarak toplumda çoğunluğun adalet duygusuna
hitap eder ve özgür ve eşit insanlar arasındaki toplumsal işbirliği ilkelerine
saygı gösterilmediğini gündeme getirir. Bu durum, sadece toplumsal yaşama
ilişkin unsurlar açısından değil aynı zamanda kişinin iç dünyasını, sahip
olduğu değer ve ilkeleri kapsayan kişisel bütünlükle de yakından bağlantılıdır.
Bu çalışmada kişisel bütünlük ve direnmenin pasif biçimi olan sivil itaatsizlik
arasındaki bağlantının boyutları ve bunun eğitim ile olan ilişkisi
irdelenecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2018 |
Submission Date | October 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
e-ISSN: 2645-8950