BibTex RIS Cite

Sinemada Estetik Modeller Olarak Biçimcilik İle Duyumculuğun Karşılaştırılması

Year 2014, Issue: 23 - Kaygı (23) 2014, 185 - 204, 30.10.2014
https://doi.org/10.20981/kuufefd.63576

Abstract

Sinemada estetik bir model olarak biçimciliğin görünümü, XX. yüzyılın başından beri süregelen bir sinematografik üslup olarak dikkat çekmektedir. Sinemanın içsel dinamikleriyle kendini gösteren sinematografik evrim, bir yandan sinematografik dilin gelişmesini sağlarken, bir yandan da tekniksel evrimi bir sonraki basamağına taşımasını sağlamıştır. Dinamizm, kamera oyunculuğu, sahne dövüşü ve ambiyans müziği gibi modellerle kendini geliştiren biçimcilik yeni bir sıfat olarak biçim estetiğine, biçimcilikten türeyen duyumculuksa, duyum estetiğine dönüşmektedir. Yeni bir sınıflandırma olarak aşkın ve içkin sinematografi modelleri ise biçimcilik ve duyumculuk modellerini tanımlamaya yönelik teknikler olarak kendilerini göstermektedirler. Aşkın sinematografi kamera hareketiyle yaratılan sinematografik estetiği, içkin sinematografiyse özsel olarak estetik olan objelerin sinematografik olarak saptanması ilkesini temsil eder. Biçimcilik temel sinema kuramları bağlamında gerek dinamizmle, gerekse kurguyla ardışıklık yaratmakla alakalıyken, biçim estetiği tekniksel evrim bağlamında kamera hareketi ve bağlantılı disiplinlerin oluşturduğu organik birlikle alakalıdır. Biçimcilikten türeyen duyumculuk ise dinamik yapı içerisindeki bir aksiyonun arasında vukuu bulan kısa süreli ve yönetmenin izleyicinin dikkatini çekmek istediği statik yapılarla gerçekleşir. Duyumculuk, sinematografinin içine gömülü fotografidir.

References

  • ALPAR, Atilla (2014) Kamera Oyunculuğu, 1. Baskı, İstanbul: Avrupa Yakası Yayıncılık.
  • ANDREW, J. Dudley (2007) Sinema Kuramları, çev. İbrahim Şener, 1. Baskı, İstanbul: İzdüşüm Yayınları.
  • ARNHEIM, Rudolf (2010) Sanat Olarak Sinema, çev. Rabia Ünal Tamdoğan, 2. Baskı, İstanbul: Hil Yayın.
  • BAZIN, André (2000) Sinema Nedir?, çev. İbrahim Şener, 1. Baskı, İstanbul: İzdüşüm Yayınları.
  • BOTZ-BORNSTEIN, Thorsten (2011) Filmler ve Rüyalar, çev. Cem Soydemir, 1. Baskı, İstanbul: Metis Yayınları.
  • COŞKUN, Esin (2009) Dünya Sinemasında Akımlar, 1. Baskı, Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • DEMİRKOL, Vedat (2008) Batı Sanatında Modernizm ve Postmodernizm, 1. Baskı, İstanbul: Doğa Basın Yayın.
  • EISENSTEIN, Sergei (1985) Film Biçimi, çev. Nijat Özön, 1. Baskı, İstanbul: Payel Yayınevi.
  • GÖNEN, Metin (2007) Hollywood Sineması, 1. Baskı, İstanbul: Es Yayınları.
  • HANÇERLİOĞLU, Orhan (1989) Felsefe Sözlüğü, 7. Baskı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • LITTLE, Stephen (2008) …İZMLER, Sanatı Anlamak, çev. Derya Nüket Özer, 2. Baskı, İstanbul: YEM Yayın.
  • METZ, Christian (2012) Sinemada Anlam Üstüne Denemeler, çev. Oğuz Adanır, 1. Baskı, İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • MONACO, James (2008) Bir Film Nasıl Okunur?, çev. Ertan Yılmaz, 10. Baskı, İstanbul: Oğlak Yayıncılık ve Reklamcılık.
  • ÖZÖN, Nijat (2008) Sinema Sanatına Giriş, 1. Baskı, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • PETRIĆ, Vlada (2000) Dziga Vertov: Sinemada Konstrüktivizm, çev. Güzin Yamaner, 1. Baskı, Ankara: Öteki Sinema.
  • ROTHA, Paul (2000) Sinemanın Öyküsü, çev. İbrahim Şener, 1. Baskı, İstanbul: İzdüşüm Yayınları.
  • ZOURABICHVILI, François (2011) Deleuze Sözlüğü, çev. Aziz Ufuk Kılıç, 1. Baskı, İstanbul: Say Yayınları.
Year 2014, Issue: 23 - Kaygı (23) 2014, 185 - 204, 30.10.2014
https://doi.org/10.20981/kuufefd.63576

Abstract

References

  • ALPAR, Atilla (2014) Kamera Oyunculuğu, 1. Baskı, İstanbul: Avrupa Yakası Yayıncılık.
  • ANDREW, J. Dudley (2007) Sinema Kuramları, çev. İbrahim Şener, 1. Baskı, İstanbul: İzdüşüm Yayınları.
  • ARNHEIM, Rudolf (2010) Sanat Olarak Sinema, çev. Rabia Ünal Tamdoğan, 2. Baskı, İstanbul: Hil Yayın.
  • BAZIN, André (2000) Sinema Nedir?, çev. İbrahim Şener, 1. Baskı, İstanbul: İzdüşüm Yayınları.
  • BOTZ-BORNSTEIN, Thorsten (2011) Filmler ve Rüyalar, çev. Cem Soydemir, 1. Baskı, İstanbul: Metis Yayınları.
  • COŞKUN, Esin (2009) Dünya Sinemasında Akımlar, 1. Baskı, Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • DEMİRKOL, Vedat (2008) Batı Sanatında Modernizm ve Postmodernizm, 1. Baskı, İstanbul: Doğa Basın Yayın.
  • EISENSTEIN, Sergei (1985) Film Biçimi, çev. Nijat Özön, 1. Baskı, İstanbul: Payel Yayınevi.
  • GÖNEN, Metin (2007) Hollywood Sineması, 1. Baskı, İstanbul: Es Yayınları.
  • HANÇERLİOĞLU, Orhan (1989) Felsefe Sözlüğü, 7. Baskı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • LITTLE, Stephen (2008) …İZMLER, Sanatı Anlamak, çev. Derya Nüket Özer, 2. Baskı, İstanbul: YEM Yayın.
  • METZ, Christian (2012) Sinemada Anlam Üstüne Denemeler, çev. Oğuz Adanır, 1. Baskı, İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • MONACO, James (2008) Bir Film Nasıl Okunur?, çev. Ertan Yılmaz, 10. Baskı, İstanbul: Oğlak Yayıncılık ve Reklamcılık.
  • ÖZÖN, Nijat (2008) Sinema Sanatına Giriş, 1. Baskı, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • PETRIĆ, Vlada (2000) Dziga Vertov: Sinemada Konstrüktivizm, çev. Güzin Yamaner, 1. Baskı, Ankara: Öteki Sinema.
  • ROTHA, Paul (2000) Sinemanın Öyküsü, çev. İbrahim Şener, 1. Baskı, İstanbul: İzdüşüm Yayınları.
  • ZOURABICHVILI, François (2011) Deleuze Sözlüğü, çev. Aziz Ufuk Kılıç, 1. Baskı, İstanbul: Say Yayınları.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Deniz Denizel

Publication Date October 30, 2014
Submission Date February 25, 2016
Published in Issue Year 2014 Issue: 23 - Kaygı (23) 2014

Cite

APA Denizel, D. (2014). Sinemada Estetik Modeller Olarak Biçimcilik İle Duyumculuğun Karşılaştırılması. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi(23), 185-204. https://doi.org/10.20981/kuufefd.63576
AMA Denizel D. Sinemada Estetik Modeller Olarak Biçimcilik İle Duyumculuğun Karşılaştırılması. Kaygı. October 2014;(23):185-204. doi:10.20981/kuufefd.63576
Chicago Denizel, Deniz. “Sinemada Estetik Modeller Olarak Biçimcilik İle Duyumculuğun Karşılaştırılması”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, no. 23 (October 2014): 185-204. https://doi.org/10.20981/kuufefd.63576.
EndNote Denizel D (October 1, 2014) Sinemada Estetik Modeller Olarak Biçimcilik İle Duyumculuğun Karşılaştırılması. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 23 185–204.
IEEE D. Denizel, “Sinemada Estetik Modeller Olarak Biçimcilik İle Duyumculuğun Karşılaştırılması”, Kaygı, no. 23, pp. 185–204, October 2014, doi: 10.20981/kuufefd.63576.
ISNAD Denizel, Deniz. “Sinemada Estetik Modeller Olarak Biçimcilik İle Duyumculuğun Karşılaştırılması”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 23 (October 2014), 185-204. https://doi.org/10.20981/kuufefd.63576.
JAMA Denizel D. Sinemada Estetik Modeller Olarak Biçimcilik İle Duyumculuğun Karşılaştırılması. Kaygı. 2014;:185–204.
MLA Denizel, Deniz. “Sinemada Estetik Modeller Olarak Biçimcilik İle Duyumculuğun Karşılaştırılması”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, no. 23, 2014, pp. 185-04, doi:10.20981/kuufefd.63576.
Vancouver Denizel D. Sinemada Estetik Modeller Olarak Biçimcilik İle Duyumculuğun Karşılaştırılması. Kaygı. 2014(23):185-204.

e-ISSN: 2645-8950