Research Article
BibTex RIS Cite

Philosophy of Motion Pictures and Film as Philosophy

Year 2019, Volume: 18 Issue: 1, 37 - 57, 15.03.2019
https://doi.org/10.20981/kaygi.505653

Abstract

The aim of this paper is to put forth
the some of the main arguments about the philosophy of cinema and to show the
possibility of “philosophy of cinema”. While doing this, at first we have tried
to convey the emergence of “philosophy of cinema” and its relationship with
“film theory”. Thereafter we have tried to investigate that what kind of
“narrative” the film has in the aspect of Symmetry and Asymmetry Theses. In the
second part of the paper, we have tried to define cinema over the physical
elements of which it is consist of and set forth its historical development,
briefly. Consequently, using G. Deleuze’s definition of cinema as base, we have
tried to support the idea of that cinema is a new way of thinking. In addition
we have tried to discuss whether cinema is a language or not and its quality,
shortly.

References

  • BADIOU, Alain (2017). Başka Bir Estetik: Sanatlar İçin Küçük Bir Kılavuz, çev. A. U. Kılıç, İstanbul: Metis Yayınları.
  • CARROLL, N. (2008). Philosophy of Motion Pictures, Blackwell Publishing
  • CERAM, C. W. (2007). Sinemanın Arkeolojisi, çev. Hasan Aydın, Agora Kitaplığı.
  • CHATMAN, S. (1990). Coming to Terms: The Rhetoric of Narrative in Fiction and Film, Cornell University Press
  • DELEUZE, G. (2000). Cinema 2: Time-Image, trans. H. Tomlinson & R. Galeta, The Athlone Press.
  • DELEUZE, G. (2014). Sinema 1: Hareket-İmge, çev. Soner Özdemir, Norgunk Yayıncılık.
  • DELEUZE, G. & F. GUATTARI (2013). Felsefe Nedir?, çev. Turhan Ilgaz, Yapı Kredi Yayınları.
  • GAUT, B. (2004). Blackwell Guide to Aesthetics, ed. Peter Kivy, Blackwell Publishing.
  • MONACO, J. (2001). Bir Film Nasıl Okunur?, çev. Ertan Yılmaz, Oğlak Yayıncılık.
  • SÜTÇÜ, Ö. Y. (2005). Gilles Deleuze’de İmge Hareketi Olarak Sinemanın Felsefesi, Es Yayınları.
  • WARTENBERG, T. E. (2007) Thinking on Screen: Film as Philosophy, Routledge.
  • WARTENBERG, T. (2015) “Philosophy of Film”, The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2015 Edition), ed. Edward N. Zalta, URL = <https://plato.stanford.edu/archives/win2015/entries/film/>.
  • ZOURABICHVILI, F. (2011). Deleuze Sözlüğü, çev. A. U. Kılıç, İstanbul: Say Yayınları.

Hareketli Resimlerin Felsefesi ve Felsefe Olarak Film

Year 2019, Volume: 18 Issue: 1, 37 - 57, 15.03.2019
https://doi.org/10.20981/kaygi.505653

Abstract

Bu yazının amacı sinema felsefesine
dair yapılmış temel bazı tartışmaları ortaya koymak ve ”sinema felsefesi”nin
imkanını göstermektir. Bunu yaparken ilk olarak ”sinema felsefesi”nin ortaya
çıkışını ve onun ”film teorisi” ile olan ilişkisini aktarmaya çalıştık. Daha
sonra, filmin ne tür 
bir ”anlatı”ya
sahip olduğunu, Simetri ve Asitmetri Tezleri açısından incelemeye çalıştık.
Yazının ikinci kısmında, sinemayı, onu oluşturan fiziksel öğeler üzerinden
tanımlamaya ve tarihsel gelişimini kısaca ortaya koymaya çalıştık.
Ardından,
  G. Deleuze’ün ”felsefe”
anlayışını temele alarak sinema ile felsefe arasındaki ilişkiyi belirlemeye ve
sinemanın yeni bir düşünce tarzı olduğunu fikrini desteklemeye çalıştık. Ayrıca
sinemanın bir dil olup olmadığı ve sinemanın neliği hakkında kısa bir tartışma
yapmayı denedik.

References

  • BADIOU, Alain (2017). Başka Bir Estetik: Sanatlar İçin Küçük Bir Kılavuz, çev. A. U. Kılıç, İstanbul: Metis Yayınları.
  • CARROLL, N. (2008). Philosophy of Motion Pictures, Blackwell Publishing
  • CERAM, C. W. (2007). Sinemanın Arkeolojisi, çev. Hasan Aydın, Agora Kitaplığı.
  • CHATMAN, S. (1990). Coming to Terms: The Rhetoric of Narrative in Fiction and Film, Cornell University Press
  • DELEUZE, G. (2000). Cinema 2: Time-Image, trans. H. Tomlinson & R. Galeta, The Athlone Press.
  • DELEUZE, G. (2014). Sinema 1: Hareket-İmge, çev. Soner Özdemir, Norgunk Yayıncılık.
  • DELEUZE, G. & F. GUATTARI (2013). Felsefe Nedir?, çev. Turhan Ilgaz, Yapı Kredi Yayınları.
  • GAUT, B. (2004). Blackwell Guide to Aesthetics, ed. Peter Kivy, Blackwell Publishing.
  • MONACO, J. (2001). Bir Film Nasıl Okunur?, çev. Ertan Yılmaz, Oğlak Yayıncılık.
  • SÜTÇÜ, Ö. Y. (2005). Gilles Deleuze’de İmge Hareketi Olarak Sinemanın Felsefesi, Es Yayınları.
  • WARTENBERG, T. E. (2007) Thinking on Screen: Film as Philosophy, Routledge.
  • WARTENBERG, T. (2015) “Philosophy of Film”, The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2015 Edition), ed. Edward N. Zalta, URL = <https://plato.stanford.edu/archives/win2015/entries/film/>.
  • ZOURABICHVILI, F. (2011). Deleuze Sözlüğü, çev. A. U. Kılıç, İstanbul: Say Yayınları.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Gökhan Gürdal 0000-0003-1068-9967

Publication Date March 15, 2019
Submission Date December 31, 2018
Published in Issue Year 2019 Volume: 18 Issue: 1

Cite

APA Gürdal, G. (2019). Hareketli Resimlerin Felsefesi ve Felsefe Olarak Film. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 18(1), 37-57. https://doi.org/10.20981/kaygi.505653
AMA Gürdal G. Hareketli Resimlerin Felsefesi ve Felsefe Olarak Film. Kaygı. March 2019;18(1):37-57. doi:10.20981/kaygi.505653
Chicago Gürdal, Gökhan. “Hareketli Resimlerin Felsefesi Ve Felsefe Olarak Film”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 18, no. 1 (March 2019): 37-57. https://doi.org/10.20981/kaygi.505653.
EndNote Gürdal G (March 1, 2019) Hareketli Resimlerin Felsefesi ve Felsefe Olarak Film. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 18 1 37–57.
IEEE G. Gürdal, “Hareketli Resimlerin Felsefesi ve Felsefe Olarak Film”, Kaygı, vol. 18, no. 1, pp. 37–57, 2019, doi: 10.20981/kaygi.505653.
ISNAD Gürdal, Gökhan. “Hareketli Resimlerin Felsefesi Ve Felsefe Olarak Film”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 18/1 (March 2019), 37-57. https://doi.org/10.20981/kaygi.505653.
JAMA Gürdal G. Hareketli Resimlerin Felsefesi ve Felsefe Olarak Film. Kaygı. 2019;18:37–57.
MLA Gürdal, Gökhan. “Hareketli Resimlerin Felsefesi Ve Felsefe Olarak Film”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, vol. 18, no. 1, 2019, pp. 37-57, doi:10.20981/kaygi.505653.
Vancouver Gürdal G. Hareketli Resimlerin Felsefesi ve Felsefe Olarak Film. Kaygı. 2019;18(1):37-5.

e-ISSN: 2645-8950