Gerek zamanını doldurmuş gerek bir
öncekinin yerini almış gerekse de birbiriyle yarışan “paradigma”ların ortak bir
zeminde nasıl anlaşılabileceği, diğer bir deyişle de “bilimsel devrimler” kavramsallaştırması,
Thomas Kuhn’un çalışmalarının merkezini oluşturmaktadır. Bu konuda o, 80
sonrası yazılarında, kısmî bir dilsel yenilenme ekseninde ve özellikle Quine’ın
çeviri usûlüne bir alternatif olarak, hermeneutik temelli bir açılım sunar.
Dahası, bu açılımın, çok belirgin olmasa da, 1960’lı yıllarda bilim tarihi
konularına yaklaşımını da belirlemiş olduğunu iddia eder. Bu çalışmada, Kuhn’un
sözü edilen “anlama” tarzının zeminine oturttuğu Aristoteles okumasının “What
are Scientific Revolutions?” metni çerçevesinde bir analizini sunuyoruz.
Amacımız, Aristoteles Fizik’inin Kuhn
tarafından alımlanmasının genel bir eleştirisini gerçekleştirerek, Kuhn’un 80
sonrası dilsel dönüşümüne farklı bir persektiften yaklaşmanın imkanlarını
aramaktır.
Comprehending
both outdated or superseded and competitive “paradigms” in a common ground, in
other words, the conceptualisation of “scientific revolutions” underlies the
core idea of the works of Thomas Kuhn. Related with this topic, in his writings
after 80s Kuhn shows a hermeneutics based expansion within the frame of a
partial linguistic innovation and especially as an alternative to Quine’s
translation method. Moreover, he asserts that this expansion had influenced his
approaches of the history of science in the 1960s in some sense. In this study,
we put forward an analysis of Aristotle reading on which Kuhn based his
understanding-oriented approach within the framework of “What are
Scientific Revolutions?” So, by making
a general criticism of Kuhn’s reception of Aristotle’s Physics, it is aimed to seek the possibilities of different
perspectives to Kuhn’s linguistic turn after the 80s.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2019 |
Submission Date | March 14, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 18 Issue: 1 |
e-ISSN: 2645-8950