Research Article
BibTex RIS Cite

İki Ayrı Perspektiften Mitos-Logos İlişkisi

Year 2020, Volume: 19 Issue: 1, 135 - 151, 25.03.2020
https://doi.org/10.20981/kaygi.701236

Abstract

İnsanlık tarihindeki en etkili ve önemli kırılmalardan biri felsefenin Antik Yunan’daki başlangıcında gerçekleşmiştir. Binlerce yıl öteden bakıldığında Yunan filozoflarının iki dönemi birbirinden ayıran noktada durduğunu görmemek imkânsız gibidir. Pre-Sokratik filozoflar ile birlikte Yunan dünyasında başlayan “düşünsel devrim”in temel nedeni, gerçeği anlamaya ve açıklamaya yönelik yeni bir tavır alınmasıdır. Bu tavır geleneksel olarak kabul edilegelmiş olan mit ve din kaynaklı açıklamaların yerine rasyonel açıklamalar getirme çabası olarak özetlenebilir. Dolayısıyla ortaya çıkan yeniliği ve gerçekleşen değişimi anlamak için karşıtlığın iki tarafına da bakmak gerekmektedir. Bu nedenle mitos ve logos kavramları ile ne kastedildiğini, bu kavramların hangi açılardan farklılaştığını, nasıl bir evren tahayyülü ortaya koyduklarını ve aralarındaki etkileşimi incelemek Antik Yunan felsefesinin ruhuna ilişkin daha derin bir kavrayışa ulaşmamıza yardımcı olacaktır.

References

  • ARMSTRONG, Karen (2005). Mitlerin Kısa Tarihi, çev. Dilek Şendil, İstanbul: Merkez Kitapçılık.
  • BUXTON, Richard (1999). Introduction, From Myth to Reason?, New York: Oxford University Press.
  • CAPELLE, Wilhelm (1994). Sokrates’ten Önce Felsefe I, çev. Oğuz Özügül, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • CEVİZCİ, Ahmet (2011). İlkçağ Felsefesi Tarihi, Bursa: Asa Yayınevi.
  • CEVİZCİ, Ahmet (2000). Felsefe Sözlüğü, İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • ERKIZAN, Nur ve Abdülkadir ÇÜÇEN, (2013). Felsefe Tarihi I - Antik Çağ ve Orta Çağ Felsefesi Tarihi, Bursa: Sentez Yayıncılık.
  • FOWLER, Robert (2011). “Mythos and Logos”, The Journal of Hellenic Studies, 131: 45-66.
  • GUTHRIE, W.K.C. (1988). İlkçağ Felsefesi Tarihi, çev. Ahmet Cevizci, Ankara: Gündoğan Yayınları.
  • GUTHRIE, W.K.C. (2011) Yunan Felsefe Tarihi, çev. Ergün Akça, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • KRANZ, Walther (1994) Antik Felsefe, çev. Suad Y. Baydur, İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • PETERS, Francis E. (2004). Antik Yunan Felsefesi Terimleri Sözlüğü, çev. Hakkı Hünler, İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • ROHDE, Erwin (2010). Psyche, New York: Routledge.
  • SNELL, Bruno (1982). The Discovery of the Mind, New York: Dover Publications.
  • TÜRKKAN, Candan (1976). Mitoloji, Ankara: Turizm Eğitimi Genel Müdürlüğü Yayınları.
  • VILLARMEA, Stella (2011), “The Revolution of Thought: From Mythology to Hellenistic Science”, Erişim Tarihi : 06.10.2014) (www.academia.edu/526612/ The_ revolution_of_thought_from_mythology_to_Hellenistic_science).
  • ZELLER, Eduard (2008). Grek Felsefesi Tarihi, çev. Ahmet Aydoğan, İstanbul: Say Yayınları.
Year 2020, Volume: 19 Issue: 1, 135 - 151, 25.03.2020
https://doi.org/10.20981/kaygi.701236

Abstract

References

  • ARMSTRONG, Karen (2005). Mitlerin Kısa Tarihi, çev. Dilek Şendil, İstanbul: Merkez Kitapçılık.
  • BUXTON, Richard (1999). Introduction, From Myth to Reason?, New York: Oxford University Press.
  • CAPELLE, Wilhelm (1994). Sokrates’ten Önce Felsefe I, çev. Oğuz Özügül, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • CEVİZCİ, Ahmet (2011). İlkçağ Felsefesi Tarihi, Bursa: Asa Yayınevi.
  • CEVİZCİ, Ahmet (2000). Felsefe Sözlüğü, İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • ERKIZAN, Nur ve Abdülkadir ÇÜÇEN, (2013). Felsefe Tarihi I - Antik Çağ ve Orta Çağ Felsefesi Tarihi, Bursa: Sentez Yayıncılık.
  • FOWLER, Robert (2011). “Mythos and Logos”, The Journal of Hellenic Studies, 131: 45-66.
  • GUTHRIE, W.K.C. (1988). İlkçağ Felsefesi Tarihi, çev. Ahmet Cevizci, Ankara: Gündoğan Yayınları.
  • GUTHRIE, W.K.C. (2011) Yunan Felsefe Tarihi, çev. Ergün Akça, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • KRANZ, Walther (1994) Antik Felsefe, çev. Suad Y. Baydur, İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • PETERS, Francis E. (2004). Antik Yunan Felsefesi Terimleri Sözlüğü, çev. Hakkı Hünler, İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • ROHDE, Erwin (2010). Psyche, New York: Routledge.
  • SNELL, Bruno (1982). The Discovery of the Mind, New York: Dover Publications.
  • TÜRKKAN, Candan (1976). Mitoloji, Ankara: Turizm Eğitimi Genel Müdürlüğü Yayınları.
  • VILLARMEA, Stella (2011), “The Revolution of Thought: From Mythology to Hellenistic Science”, Erişim Tarihi : 06.10.2014) (www.academia.edu/526612/ The_ revolution_of_thought_from_mythology_to_Hellenistic_science).
  • ZELLER, Eduard (2008). Grek Felsefesi Tarihi, çev. Ahmet Aydoğan, İstanbul: Say Yayınları.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Zeynep Berke 0000-0002-1389-597X

Publication Date March 25, 2020
Submission Date March 9, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 19 Issue: 1

Cite

APA Berke, Z. (2020). İki Ayrı Perspektiften Mitos-Logos İlişkisi. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 19(1), 135-151. https://doi.org/10.20981/kaygi.701236
AMA Berke Z. İki Ayrı Perspektiften Mitos-Logos İlişkisi. Kaygı. March 2020;19(1):135-151. doi:10.20981/kaygi.701236
Chicago Berke, Zeynep. “İki Ayrı Perspektiften Mitos-Logos İlişkisi”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 19, no. 1 (March 2020): 135-51. https://doi.org/10.20981/kaygi.701236.
EndNote Berke Z (March 1, 2020) İki Ayrı Perspektiften Mitos-Logos İlişkisi. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 19 1 135–151.
IEEE Z. Berke, “İki Ayrı Perspektiften Mitos-Logos İlişkisi”, Kaygı, vol. 19, no. 1, pp. 135–151, 2020, doi: 10.20981/kaygi.701236.
ISNAD Berke, Zeynep. “İki Ayrı Perspektiften Mitos-Logos İlişkisi”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 19/1 (March 2020), 135-151. https://doi.org/10.20981/kaygi.701236.
JAMA Berke Z. İki Ayrı Perspektiften Mitos-Logos İlişkisi. Kaygı. 2020;19:135–151.
MLA Berke, Zeynep. “İki Ayrı Perspektiften Mitos-Logos İlişkisi”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, vol. 19, no. 1, 2020, pp. 135-51, doi:10.20981/kaygi.701236.
Vancouver Berke Z. İki Ayrı Perspektiften Mitos-Logos İlişkisi. Kaygı. 2020;19(1):135-51.

e-ISSN: 2645-8950