Research Article
BibTex RIS Cite

“Bittersweet Island” as Encoded Epithet: Klee in the Making

Year 2022, Volume: 21 Issue: 1, 68 - 77, 30.03.2022
https://doi.org/10.20981/kaygi.1082466

Abstract

Present article offers a new way of ‘reading’ Paul Klee’s work “Insula Dulcamara” (1938) in its ‘pictorial language’. After a critical evaluation of a similar approach on the same work in its pros and cons the essay suggests that the very title of the work is actually encoded in the picture, providing a criterion and a visual mapping for its proposal. The method consists in obtaining the group of signs which forms a certain gestalt in the picture as Latin letters hidden in pseudo-Arabic script. In this way Latin letters are deformed to a point where it is not possible to be recognized immediately in their limits of legibility. After reading the whole sign group letter by letter the essay then goes on to compare Klee’s famous “making visible” remark with Cézanne’s much discussed “la réalisation”. Drawing conclusions from there, the article ends in showing how this masterpiece of Klee might be considered as an epithet of the artist in its etymological origin as an “emplacement”; a dwelling place of his own making.

References

  • Klee, P. (1961). The Thinking Eye - vol. 1 of Paul Klee’s Notebooks (ed. J. Spiller & trans. R. Manheim). London: Lund Humphries.
  • Lazzaro, G. S. (1964). KLEE. A Study of His Life and Work. London: Thames and Hudson.
  • Pike, C. D. (2014). Signing off: Paul Klee’s Insula dulcamara. Word & Image: A Journal of Verbal/Visual Enquiry, 30 (2), 117-130.
  • Watson, S. H. (2009). Crescent Moon over the Rational: Philosophical Interpretations of Paul Klee. Stanford University Press.
  • Young, J. (2001). Heidegger’s Philosophy of Art. Cambridge: Cambridge University Press.

Kodlanmış Rumuz Olarak “Bittersweet Island (Acı-Tatlı Ada)”: Klee’nin Oluşumu

Year 2022, Volume: 21 Issue: 1, 68 - 77, 30.03.2022
https://doi.org/10.20981/kaygi.1082466

Abstract

Mevcut makale, Paul Klee’nin “Insula Dulcamara” (1938) çalışmasını ‘piktografik dil’de ‘okuma’nın yeni bir yolunu sunuyor. Aynı çalışma hakkında artı ve eksi yönleriyle benzer bir yaklaşımın eleştirel bir tarzda değerlendirilmesinden sonra, makale, eserin tam da başlığının aslında resimde kodlandığına dair bir okuma önerisini bir kriter ve görsel bir harita ekseninde şekillendirerek çiziyor. Bu şekillendirme girişimi için kullanılan yöntem, sözde Arap alfabesinde gizlenmiş Latin harfleri olarak resimde belirli bir bütünlük oluşturan işaretler grubunu elde etmeye dayanıyor. Bu minvalde, Latin harfleri, okunabilirlik sınırları içinde hemen tanınmanın mümkün olmadığı bir noktaya kadar deforme olmaktadır. İşaret grubunun tamamını harf harf söktükten sonra makale, Klee’nin ünlü “görünür kılmak” ifadesini Cézanne’ın çokça tartışılan “la réalisation” (gerçekleştirme) fikriyle karşılaştırmaya devam ediyor. Buradan elde edilen sonuç bakımından da araştırma, Klee’nin bu şaheserinin bir “yerine koyma / yerleşme” olarak, bir “rumuz” cihetinde, sanatçının kendi oluşumunun mekanı olarak nasıl açılabileceğini göstererek sona eriyor.

References

  • Klee, P. (1961). The Thinking Eye - vol. 1 of Paul Klee’s Notebooks (ed. J. Spiller & trans. R. Manheim). London: Lund Humphries.
  • Lazzaro, G. S. (1964). KLEE. A Study of His Life and Work. London: Thames and Hudson.
  • Pike, C. D. (2014). Signing off: Paul Klee’s Insula dulcamara. Word & Image: A Journal of Verbal/Visual Enquiry, 30 (2), 117-130.
  • Watson, S. H. (2009). Crescent Moon over the Rational: Philosophical Interpretations of Paul Klee. Stanford University Press.
  • Young, J. (2001). Heidegger’s Philosophy of Art. Cambridge: Cambridge University Press.
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Research Article
Authors

Oğuz Haşlakoğlu This is me 0000-0002-3952-6136

Publication Date March 30, 2022
Submission Date January 7, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 21 Issue: 1

Cite

APA Haşlakoğlu, O. (2022). “Bittersweet Island” as Encoded Epithet: Klee in the Making. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 21(1), 68-77. https://doi.org/10.20981/kaygi.1082466
AMA Haşlakoğlu O. “Bittersweet Island” as Encoded Epithet: Klee in the Making. Kaygı. March 2022;21(1):68-77. doi:10.20981/kaygi.1082466
Chicago Haşlakoğlu, Oğuz. “‘Bittersweet Island’ As Encoded Epithet: Klee in the Making”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 21, no. 1 (March 2022): 68-77. https://doi.org/10.20981/kaygi.1082466.
EndNote Haşlakoğlu O (March 1, 2022) “Bittersweet Island” as Encoded Epithet: Klee in the Making. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 21 1 68–77.
IEEE O. Haşlakoğlu, “‘Bittersweet Island’ as Encoded Epithet: Klee in the Making”, Kaygı, vol. 21, no. 1, pp. 68–77, 2022, doi: 10.20981/kaygi.1082466.
ISNAD Haşlakoğlu, Oğuz. “‘Bittersweet Island’ As Encoded Epithet: Klee in the Making”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 21/1 (March 2022), 68-77. https://doi.org/10.20981/kaygi.1082466.
JAMA Haşlakoğlu O. “Bittersweet Island” as Encoded Epithet: Klee in the Making. Kaygı. 2022;21:68–77.
MLA Haşlakoğlu, Oğuz. “‘Bittersweet Island’ As Encoded Epithet: Klee in the Making”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, vol. 21, no. 1, 2022, pp. 68-77, doi:10.20981/kaygi.1082466.
Vancouver Haşlakoğlu O. “Bittersweet Island” as Encoded Epithet: Klee in the Making. Kaygı. 2022;21(1):68-77.

e-ISSN: 2645-8950