Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye'deki Eğitim Kurumlarında Uygulanan Çocuklar İçin Felsefe (Philosophy for Children- P4c) Program Uygulamalarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi

Year 2022, Volume: 21 Issue: 2, 560 - 592, 30.09.2022
https://doi.org/10.20981/kaygi.1090736

Abstract

Yapay zekanın egemen olmaya başladığı günümüzde çocukların var olan olay, olgu ve durumlarla ilgili kavramlar geliştirirken sorgulaması ve tartışmacı bir tutum sergilemeleri çocukları anlamlı öğrenmeye taşımakta ve bilgilerin kalıcılığının sağlanmasını sağlamaktadır. Bu araştırmaya veri elde etmek amacıyla yapılan çalıştaydı Türkiye’deki eğitim kurumlarında uygulanan çocuklar için felsefe (P4C) program uygulamalarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu araştırmaya veri elde etmek amacıyla Eğitim kurumlarında “Çocuklar İçin Felsefe (P4C) Programı” uygulamalarına dönük yapılan çalışmaların belirlenerek ortaya çıkan açık alanlara yönelik stratejiler ile eylem ve faaliyet önerilerinin geliştirilmesi hedeflenmiştir. Bu araştırma durum deseni çalışması olup, örneklem seçiminde çoklu çeşitlilik kullanılmıştır.
Araştırma çalışma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılında Türkiye’de uluslararası bir kongreye katılan farklı branşlardan oluşan gönüllü öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmada veriler üç gruptan oluşan, her bir grupta yer alan beş katılımcıdan oluşan toplamda on beş öğretmenin görüşleri doğrultusunda gerçekleştirilen çalıştay ile swot analizi ile bilgiler toplanmış ve alınan görüşler doğrultusunda betimsel analizi yöntemiyle çalışılmıştır. Öğretmen görüşlerinden oluşan doğrudan alıntılara yer verilmiştir. Bu araştırma konusu üzerinde öğretmenlerin yeterli düzeyde hizmet içi eğitime katılmamış olmaları, Çocuklar için Felsefe (P4C) uygulama sahası olarak alanda yeni bir yaklaşım ve uygulama çalışması olması bu bağlamda fiziki donanım ve materyal eksikliklerinin ihtiyacı karşılar nitelik ve nicelikte olmayışı, öğrenci ve öğretmenlerin sorgulamacı ve tartışmacı davranış sergilemede kendilerini ifade etmede özgür ve özgüvenli hissetmemiş olmaları yanlış anlaşılma kaygıları bu araştırmada karşılaşılan sorunlar olarak gözümüze çarpmaktadır. Buna karşın öğretmenlerin Çocuklar için felsefe yaklaşımını doğru soru sorma ve analizinin gerçekleştirilmesinin çocukta öz güven, sorgulama, yaratıcılık, eleştirel düşünme, işbirlikli ve özenli düşünme yönlerini desteklemesi nedeniyle öğrencide akademik başarı, öğretmenlerin mesleki gelişimleri açısından olumlu görüş bildirdiklerini, kendilerini geliştirme fırsatını verdiğini ve farklı bakış açısı kazandırdığını ifade etmişlerdir.

References

  • Cassidy, C. & Christie, D. (2013). Philosophy with children: Talking, Thinking and Learning Together. Early Child Development and Care, 183 (8), 1072-1083.
  • Cevizci, A. (2010). Felsefeye Giriş. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Çotuksöken, B. (2005). Çocuk ve Felsefe Sözel Bildiri. II. Uluslararası Çocuk ve İletişim Kongresi. İstanbul.
  • Direk, N. (1993). Çocuklar için Felsefe ve Okul Öncesi Eğitim. Eğitim ve Toplum, Kış (35).
  • Direk, N. (2002). Küçük Prens Üzerine Düşünmek. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Gülenç, K. (2006). Polemikçi Bir Gelenek Olarak Felsefe. Felsefe nedir acaba. Kimin için felsefe (eds. B. Çotuksöken & S. İyi, ss. 59-75). İstanbul: Heyamola Yayıncılık.
  • Güler, A. & Taşğın, A. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Teorik Çerçeve. Seçkin Yayıncılık
  • Hançerlioğlu, O. (1995). Düşünce Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Kale, N. (1994). Felsefe Öğretimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27 (1), 113-120.
  • Karakaya, Z. (2006). Çocuk Felsefesi ve Çocuk Eğitimi. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 6 (1), 23-37.
  • Kennedy, D. (1999). Philosophy for Children and Reconstruction of Philosophy. Metaphilosophy, 30 (4), 338-359.
  • Lam, C. (2012). Continuing Lipman’s and Sharp’s Pioneering Work on Philosophy for Children: Using Harry to Foster Critical Tinking in Hong Kong Students. Educational Research and Evaluation, 18 (2), 187-203.
  • Lipman, M., Sharp, A., & Oscanyan, F. (1980). Philosophy in the Classroom. Philadelphia: Temple University Press.
  • Marashi, M. S. (2009). Teaching Philosophy to Children: A New Experience in İran. Analytic Teaching, 27 (1), 12-15.
  • Mengüşoğlu, T. (2003). Felsefeye Giriş. İstanbul: Remzi Kitabevi Poulton, J. (2014). Identifying a k-10 Developmental Framework for Teaching Philosophy. Educational Philosophy and Theory, 46 (11), 1238-1242.
  • Shenton, A. K. (2004). Strategies for Ensuring Trustworthiness in Qualitative Research Project. Education for Information, 22(2), c 63-7502.01.2022 tarihinde “http://2023vizyonu.meb.gov.tr” adresinden ulaşılmıştır.
  • Unesco (2007). A School of Freedom. UNESCO, France.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Simsek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldırım, A & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A & Şimşek, H. (2020). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_03/01175437_MillY_EYitim_BakanlYY_2018_YYlY_Ydare_Faaliyet_Raporu_YayYn2.pdf.

Evaluation of the Philosophy for Children- P4c Program Applications Applied in Educational Institutions in Turkey According to Teacher's Opinions

Year 2022, Volume: 21 Issue: 2, 560 - 592, 30.09.2022
https://doi.org/10.20981/kaygi.1090736

Abstract

In today's world, when artificial intelligence has begun to dominate, children's inquiring and argumentative attitude while developing concepts about existing events, facts and situations leads children to meaningful learning and ensures the permanence of information. In the Workshop, which was held in order to obtain data for this research, it was aimed to evaluate the philosophy for children (P4C) program applications applied in educational institutions in Turkey according to the opinions of teachers. In order to obtain data for this research, it was aimed to develop strategies and action and activity proposals for the open spaces that emerged by determining the studies on the "Philosophy for Children (P4C) Program" practices in educational institutions. This research is a case design study and multiple diversity was used in sample selection.
The research working group consists of volunteer teachers from different branches who participated in an international congress in Turkey in the 2020-2021 academic year. In the study, data were collected by swot analysis with a workshop held in line with the opinions of fifteen (15) teachers, consisting of three (3) groups and five (5) participants in each group, and the data were studied with descriptive analysis method in line with the opinions received. Direct quotations from teacher opinions are included. The fact that the teachers did not participate in sufficient in-service training on this research subject, there is a new approach and practice study in the field as a philosophy for children (P4C) application field, in this context, the physical equipment and material deficiencies meet the need, not in quality and quantity, students and teachers are questioning and argumentative. The fact that they did not feel free and self-confident in expressing themselves in exhibiting behaviors and misunderstanding concerns stand out as the problems encountered in this research. On the other hand, since the realization of asking the right questions and analyzing the philosophy for children approach of the teachers supports the self-confidence, questioning, creativity, critical thinking, cooperative and attentive thinking aspects of the children, the academic success of the students, the teachers' positive opinions in terms of their professional development, it gives them the opportunity to develop themselves, and the different perspectives. They stated that it gives an angle.

References

  • Cassidy, C. & Christie, D. (2013). Philosophy with children: Talking, Thinking and Learning Together. Early Child Development and Care, 183 (8), 1072-1083.
  • Cevizci, A. (2010). Felsefeye Giriş. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Çotuksöken, B. (2005). Çocuk ve Felsefe Sözel Bildiri. II. Uluslararası Çocuk ve İletişim Kongresi. İstanbul.
  • Direk, N. (1993). Çocuklar için Felsefe ve Okul Öncesi Eğitim. Eğitim ve Toplum, Kış (35).
  • Direk, N. (2002). Küçük Prens Üzerine Düşünmek. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Gülenç, K. (2006). Polemikçi Bir Gelenek Olarak Felsefe. Felsefe nedir acaba. Kimin için felsefe (eds. B. Çotuksöken & S. İyi, ss. 59-75). İstanbul: Heyamola Yayıncılık.
  • Güler, A. & Taşğın, A. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Teorik Çerçeve. Seçkin Yayıncılık
  • Hançerlioğlu, O. (1995). Düşünce Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Kale, N. (1994). Felsefe Öğretimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27 (1), 113-120.
  • Karakaya, Z. (2006). Çocuk Felsefesi ve Çocuk Eğitimi. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 6 (1), 23-37.
  • Kennedy, D. (1999). Philosophy for Children and Reconstruction of Philosophy. Metaphilosophy, 30 (4), 338-359.
  • Lam, C. (2012). Continuing Lipman’s and Sharp’s Pioneering Work on Philosophy for Children: Using Harry to Foster Critical Tinking in Hong Kong Students. Educational Research and Evaluation, 18 (2), 187-203.
  • Lipman, M., Sharp, A., & Oscanyan, F. (1980). Philosophy in the Classroom. Philadelphia: Temple University Press.
  • Marashi, M. S. (2009). Teaching Philosophy to Children: A New Experience in İran. Analytic Teaching, 27 (1), 12-15.
  • Mengüşoğlu, T. (2003). Felsefeye Giriş. İstanbul: Remzi Kitabevi Poulton, J. (2014). Identifying a k-10 Developmental Framework for Teaching Philosophy. Educational Philosophy and Theory, 46 (11), 1238-1242.
  • Shenton, A. K. (2004). Strategies for Ensuring Trustworthiness in Qualitative Research Project. Education for Information, 22(2), c 63-7502.01.2022 tarihinde “http://2023vizyonu.meb.gov.tr” adresinden ulaşılmıştır.
  • Unesco (2007). A School of Freedom. UNESCO, France.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Simsek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldırım, A & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A & Şimşek, H. (2020). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_03/01175437_MillY_EYitim_BakanlYY_2018_YYlY_Ydare_Faaliyet_Raporu_YayYn2.pdf.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Philosophy
Journal Section Research Article
Authors

Ramazan Akan 0000-0002-0525-0389

Asude Bilgin 0000-0001-8153-9080

Publication Date September 30, 2022
Submission Date March 21, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 21 Issue: 2

Cite

APA Akan, R., & Bilgin, A. (2022). Türkiye’deki Eğitim Kurumlarında Uygulanan Çocuklar İçin Felsefe (Philosophy for Children- P4c) Program Uygulamalarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 21(2), 560-592. https://doi.org/10.20981/kaygi.1090736
AMA Akan R, Bilgin A. Türkiye’deki Eğitim Kurumlarında Uygulanan Çocuklar İçin Felsefe (Philosophy for Children- P4c) Program Uygulamalarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Kaygı. September 2022;21(2):560-592. doi:10.20981/kaygi.1090736
Chicago Akan, Ramazan, and Asude Bilgin. “Türkiye’deki Eğitim Kurumlarında Uygulanan Çocuklar İçin Felsefe (Philosophy for Children- P4c) Program Uygulamalarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 21, no. 2 (September 2022): 560-92. https://doi.org/10.20981/kaygi.1090736.
EndNote Akan R, Bilgin A (September 1, 2022) Türkiye’deki Eğitim Kurumlarında Uygulanan Çocuklar İçin Felsefe (Philosophy for Children- P4c) Program Uygulamalarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 21 2 560–592.
IEEE R. Akan and A. Bilgin, “Türkiye’deki Eğitim Kurumlarında Uygulanan Çocuklar İçin Felsefe (Philosophy for Children- P4c) Program Uygulamalarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”, Kaygı, vol. 21, no. 2, pp. 560–592, 2022, doi: 10.20981/kaygi.1090736.
ISNAD Akan, Ramazan - Bilgin, Asude. “Türkiye’deki Eğitim Kurumlarında Uygulanan Çocuklar İçin Felsefe (Philosophy for Children- P4c) Program Uygulamalarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 21/2 (September 2022), 560-592. https://doi.org/10.20981/kaygi.1090736.
JAMA Akan R, Bilgin A. Türkiye’deki Eğitim Kurumlarında Uygulanan Çocuklar İçin Felsefe (Philosophy for Children- P4c) Program Uygulamalarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Kaygı. 2022;21:560–592.
MLA Akan, Ramazan and Asude Bilgin. “Türkiye’deki Eğitim Kurumlarında Uygulanan Çocuklar İçin Felsefe (Philosophy for Children- P4c) Program Uygulamalarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, vol. 21, no. 2, 2022, pp. 560-92, doi:10.20981/kaygi.1090736.
Vancouver Akan R, Bilgin A. Türkiye’deki Eğitim Kurumlarında Uygulanan Çocuklar İçin Felsefe (Philosophy for Children- P4c) Program Uygulamalarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Kaygı. 2022;21(2):560-92.

e-ISSN: 2645-8950