Bir edebiyat ürünü olarak çocuk dergileri, çocukların zihinsel, sosyal, duygusal, ahlaki ve dini gelişimlerine etki etmesi yönüyle önemli bir yere ve işleve sahiptir. Günümüz teknoloji dünyasında tablet ve telefonlarla adeta çepeçevre kuşatılmış bir ortamdan geleceğin yetişkinleri olan çocuklarımızı çekip alarak onlara evrensel ahlaki değerler aşılamak, millî ve manevi değerler kazandırarak topluma yararlı birer birey olarak yetişmelerini sağlamak hususunda içerik ve donanım bakımından onların dikkatlerini çekebilecek özellikte ve alanında uzman kişiler tarafından hazırlanmış kaliteli ve nitelikli edebi eserlere ihtiyaç duyulmaktadır. Türkiye Cumhuriyeti’nin en köklü kurumlarından biri olan Diyanet İşleri Başkanlığı’nın bünyesinde hizmet veren Dini Yayınlar Genel Müdürlüğü’nün, çocuk ve gençleri kötü alışkanlık ve zararlı akımlardan korumak, bilgi ve ahlak eksenli, evrensel insanî/İslamî erdemleri önceleyen bir neslin gelişmesi gaye ve hedefleri doğrultusunda hazırladığı basılı, sesli ve görüntülü yayınlar nicelik ve nitelik itibariyle önemli bir yere sahiptir. Bu araştırma, D.İ.B yayınlarından biri olup 7-15 yaş arası çocuklara yönelik olarak yayımlanan “Dini Değerler” isimli kitap serisinin içerik ve donanım olarak, hitap ettiği 7-15 yaş arası çocukların ilgisini çekebilecek ve onların ahlaki gelişimlerine katkı sağlayabilecek yetkinlikte olup olmadığını ve çocukların ahlaki gelişim düzeylerini bir üst evreye yönlendirmede işlevselliğini incelemek amacıyla yapılan betimsel bir alan araştırmasıdır. Araştırmada, nitel araştırmada kullanılan “Doküman incelemesi”,“Betimsel analiz ve İçerik analizi” tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonunda; kitapların içerik ve donanım olarak hedef kitlenin bilişsel, duyuşsal, sosyal, ahlaki gelişim düzeylerine uygun olup onların ilgisini çekebilecek ve ahlaki gelişimlerine olumlu katkılar sağlayabilecek yetkinliğe ve ahlak gelişim düzeylerini bir üst evreye yönlendirici içeriğe sahip olduğu, bu anlamda kitap serisinin çocuklara değer kazandırma ve ahlaki gelişim düzeylerini bir üst evreye yönlendirmede başvurulabilecek nitelikli kaynaklar arasında önerilebileceği, bununla birlikte kitap serisinin içeriğinin gözden geçirilip 7-12 yaş arası çocuklar için ayrı, 12-15 yaş arası çocuklar için ayrı bir içeriğin oluşturulmasının eğitsel açıdan daha isabetli olacağı değerlendirilmiştir.
Детские журналы как литературные произведения играют важную роль в умственном, социальном, эмоциональном, нравственном и религиозном развитии детей. В современном технологическом мире, где дети окружены планшетами и телефонами, существует потребность в высококачественных литературных произведениях, которые могут привлечь внимание детей и помочь им освоить универсальные моральные, национальные и духовные ценности, став полезными членами общества. В данном исследовании рассматривается серия книг «Религиозные ценности», изданная Управлением по делам религий и предназначенная для детей в возрасте от 7 до 15 лет. Цель исследования — оценить, достаточно ли содержания и структуры книг для привлечения внимания целевой аудитории и их вклада в моральное развитие детей, а также определить их функциональность в продвижении детей на более высокие уровни нравственного развития (7-12 лет — традиционный уровень, 12-15 лет — посттрадиционный уровень). В исследовании использованы методы документального анализа, описательного анализа и контент-анализа. Результаты показали, что серия обладает необходимыми качествами для привлечения внимания детей и положительного влияния на их нравственное развитие. Однако также рекомендуется пересмотреть содержание серии, создав отдельные материалы для детей в возрасте 7-12 лет и 12-15 лет для более эффективных образовательных результатов.
As a literary product, children's magazines hold a significant place and function in terms of influencing children's mental, social, emotional, moral, and religious development. In today’s technological world, there is a need for high-quality and professionally prepared literary works that can attract the attention of children and, in terms of content, aim to instill universal moral values, national and spiritual values, and help children grow into useful individuals for society. This research is a descriptive field study aimed at examining whether the "Religious Values" book series, published by the Directorate of Religious Affairs and aimed at children aged 7-15, is sufficient in terms of content and features to appeal to its target audience and contribute to their moral development. Additionally, the study evaluates the functionality of this series in guiding children's moral development to a higher stage (transitioning children aged 7-12 to the traditional stage and children aged 12-15 to the post-traditional stage). The study employed document review, descriptive analysis, and content analysis techniques, commonly used in qualitative research. The results indicate that the series is competent in terms of content and features to attract the attention of its target audience and positively contribute to their moral development. It also suggests that the series could serve as a valuable resource for guiding children's moral development to a higher level. However, it is recommended that the series be revised to create separate content for children aged 7-12 and 12-15 for more effective educational outcomes.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Psychology, Applied and Developmental Psychology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 27, 2024 |
Submission Date | August 19, 2024 |
Acceptance Date | September 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |