Research Article
BibTex RIS Cite

TARİHİ VE KÜLTÜREL ÖZELLİKLERİ İLE KARS’TAKİ TURİZM FAALİYETLERİNDE GASTRONOMİK UNSURLARIN ÖNEMİ

Year 2021, , 43 - 63, 22.06.2021
https://doi.org/10.17498/kdeniz.906871

Abstract

Bir destinasyon bölgesini diğer destinasyonlardan ayırmada etkili olan unsurlardan biri gastronomi deneyimidir. Turistlerin bir bölgenin gastronomisi ile ilgili davranışı, gezginlerin ziyaret ettikleri yerin gelenekleri, tarihi veya sosyal ilişkileri hakkında daha derin bilgi edinmesini sağlamaktadır. Doğu Anadolu Bölgesi’nin kuzeydoğusunda bulunan ve çalışmaya konu olan Kars, önemli ticaret yollarına sahip, tarihi çok eskilere dayanan önemli bir kenttir Turizm faaliyetleri için cazie oluşturabilecek birçok unsurun yer aldığı kentin, coğrafi ve iklimsel özellikleriyle kendine has mutfak kültürü de bulunmaktadır Bu çalışmada doğal güzellikleri, tarihi ve zengin kültürü nedeniyle turizm açısından önemli olan Kars bölgesinde yer alan önemli turizm varlıklarının tespit edilmesi ve şehirdeki turizm faaliyetlerinde gastronomik unsurların öneminin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Kars ili turizminde söz sahibi olan paydaşlara yönelik yarı yapılandırılmış görüşme tekniği uygulanarak veriler analiz edilmiştir. Gerek turist sayılarındaki artış, gerek yöreyi ziyaret eden turistlerin yöresel lezzetleri tatmaya istekli olması, gerekse yöredeki gastronomik unsurların çeşitliliği bu yörenin ne kadar büyük bir potansiyele sahip olduğunu ortaya koymaktadır. Bu noktada gastronomik faaliyetlerin bölgede arttırılması yerinde bir çaba olacaktır. Katılımcıların görüşlerine bakarak bölgedeki turizm potansiyelin tam olarak kullanılamadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu noktada gastronomik faaliyetlerin bölgede arttırılması, yerel halk konuyla ilgili bilinçlendirilmesi aynı zamanda hem yerinde turistik bir ürün olarak, hem de ulusal alanda nihai ürün olarak pazarlanmasında profesyonel yöntemler kullanılmalıdır

References

  • Akbulak, C. (2016). Ardahan İlinde Kırsal Turizm Potansiyelinin Sayısallaştırılmış Swot Analizi ile Değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 4(7), 1-30.
  • Belli, G. S., ve Belli, O. (2011). Kars Bölgesi'nde Kaz Etinden Yapılan Yemekler. III. Uluslararası Doğu Anadolu Bölgesi Geleneksel Mutfak Kültürü ve Erzurum Yemekleri Sempozyumu (s. 128-138). Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları No: 1010.
  • Belli, G. S., ve Belli, O. (2012). Kars Bölgesi Geleneksel Mutfak Kültürü Konusunda Bilgi Veren Tarihsel Kaynaklar. G. S. Belli, & O. Belli içinde, Kars Bölgesi'nde Kaz Kültürü ve Kaz Etinden Yapılan Geleneksel Yemekler (s. 41-56). İstanbul : Belli Eğitim Kültür Tarih ve Arkeoloji Araştırma Merkezi Yayını No:1 .
  • Belli, O. (2019). Her Yönü ile Ani. İstanbul: Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu.
  • Berbel-Pineda, J. M., Florencio, B. P., Hurtado, J. M., & Roldan, L. S. (2019). Gastronomic experience as a factor of motivation in the tourist movements. International Journal of Gastronomy and Food Science, 18, 100171.
  • Bingöl, A. (2011). Kars ve Çevresinde Demir Çağı Yerleşimleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergis, Sonbahar(8), 20-40.
  • Boztepe, G. (2017, Eylül 13). Gastronomi turizmi stratejimiz yok. Erişim Adresi: http://www.dunyagida.com.tr/haber/gastronomi-turizmi-stratejimiz-yok/7598 (29/12/2020)
  • Cömert, M. (2014). Turizm pazarlamasında yöresel mutfakların önemi ve Hatay mutfağı. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(1), 64-70.
  • Cruz, F. G., Tito, J. C., Galvez, J. C., & Viruel, M. J. (2019). Gastronomic experiences of foreign tourists in developing countries. The case in the city of Oruro (Bolivia). Heliyon, 5(7), 1-8.
  • Çalışkan, U. (2014). Sarıkamış Kayak Tesisleri ve Konaklama Hizmetleri Müşteri Memnuniyeti Araştırması. Kars : T. C. Serhat Kalkınma Ajansı .
  • Çanakçı, S. D. (2019). Gastoronomi Turizmi Açısından Yöresel Mutfak Kültürünün Önemi: Kars İli Örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(67), 887- 894.
  • Çanakçı, S. D. (2019). Gastronomi Turizmi Açısından Yöresel Mutfak Kültürünün Önemi: KArs İli Örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(67), 886-894.
  • Demir, M. (2013). Kars Kent Coğrafyası. Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Coğrafya Anabilim Dalı.
  • Demir, M. (2014). Kars İlinin Arıcılık Potansiyeli ve Değerlendirme Durumu. Doğu Coğrafya Dergisi, 19(32), 209-230.
  • Demir, M. (2015). Kars İlinin Nüfus Gelişimi ve Başlıca Demografik Özellikleri. Doğu Coğrafya Dergisi, 20(34), 127- 156.
  • Demir, M. (2016). Coğrafi İşaret Örneği Olarak Kars Kaşar Peynirinin Üretimi ve Dağılımı. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(1), 61-81.
  • Demir, M. (2017). Doğal ve Beşeri Özellikleriyle Kars İlindeki Turizm Faaliyetlerinin Durumu. Marmara Coğrafya Dergisi(35), 134-154.
  • Diker, O., ve Deniz, T. (2017). Kars Kültürel ve Gastronomik Kimliğinde Kaz. Doğu Coğrafya Dergisi, 22(38), 189-204.
  • Doğan, M., ve Pekiner, A. B. (2018). Sosyal Medyanın Turizm ve Turist Tercihlerine Etkisi: Kars-Doğu Ekspresi Örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 15(3), 669-683.
  • Durmuşoğlu, H., ve Seçkin, E. (2019). Sosyal Girişimci Kırsal Yaşamı Nasıl Değiştirir? Kolaylaştırıcı ve Zorlaştırıcı Faktörler. 19. Ulusal Bölge Bilimi ve Bölge Planlama Kongresi (s. 41-42). Giresun: Giresun Üniversitesi Yayınları.
  • Elmalı, G., ve Uylaşer, V. (2012). Geleneksel Gıdalardan Çeçil Peynirinin Üretimi ve. U. Ü. ZİRAAT FAKÜLTESİ DERGİSİ, 26(1), 83-92.
  • Gelibolu, L., Kanıbir, H., Saydan, R., Tutar, H., ve Yavuz, M. C. (2014, Temmuz). Kars Algısı İmajı ve Marka Kimliği Araştırması. Kars: Serhat Kalkınma Ajansı.
  • Getz, D. (2010). The Nature nd Scope of Festival Studies. International Journal of Event Management Researh, 5(1), 1-47.
  • Giritliğlu, İ., Olcay, A., ve Özekici, Y. K. (2015). Bir Turizm Çeşitliliği Olarak Festival Etkinliklerinin Sınıflandırılması: Türkiye Üzerine Bir Değerlendirme. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(13), 306-323.
  • Güllüdağ, N. (2011). Doğa ve Evrenle ilgili Uygulamalar. Kars İlinin Somut Olmayan Kültürel Mirasının Haritalandırılması (s. 91-139). içinde Kars.
  • Kadıoğlu, Z., Çukadar, K., Kandemir, A., Kalkan, N. N., Vurgun, H., ve Döneralp, V. (2020). Kars İlinde Sebze Olarak Tüketilen Yabani Bitki Türlerinin Tespiti ve Kullanım Şekilleri. Anadolu, 30(1), 11-32.
  • Kars İl Kültür Turizm Müdürlüğü. (2019). İstatistikler. Erişim Adresi: https://kars.ktb.gov.tr/Eklenti/67295,grafik-veri-2018-tum-istatistikler-12012019pdf.pdf?0 (04/01/2021).
  • Kars İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü. Ani Örenyeri Ziyaretçi Sayıları . Erişim Adresi: https://kars.ktb.gov.tr/TR-54956/istatistikler.html adresinden alındı( 04/01/2021).
  • Kars İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü. İstatistikler Kars Müze Müdürlüğü Ziyaretçi Sayıları. Erişim Adresi: https://kars.ktb.gov.tr/TR-54956/istatistikler.html (05/01/2021).
  • Kars İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü. Kars Yöresi Yemek Kültürü. Erişim Adresi: https://kars.ktb.gov.tr/TR-54860/kars-yoresi-yemek-kulturu.html(08/01/2021).
  • Kars İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü. Kış Turizmi ve Kış Sporları . Erişim Adresi: https://kars.ktb.gov.tr/TR-54878/kis-turizmi-ve-kis-sporlari.html(05/01/2021).
  • Kars İl Kültür ve Turzim Müdürlüğü.Somut Olmayan Kültürel Mirasımız. Erişim Adresi: https://kars.ktb.gov.tr/TR-54857/somut-olmayan-kulturel-mirasimiz.html (08/01/2021).
  • Kars Valiliği.Tarihçe. Erişim Adresi: http://www.kars.gov.tr/gecmis-donem-valiller (06/01/2021).
  • Kireklo, G. (2013, Aralık 15). İsviçre'den Kars'a bir gravyer öyküsü. Erişim Adresi: https://www.sabah.com.tr/yasam/2013/12/15/isvicreden-karsa-bir-gravyer-oykusu (06/01/2021)
  • Koçyiğit, A., ve Aksu, Ö. (2018). Çıldır Gölü'ndekı̇ Kerevı̇t (Astacus leptodactylus Eschscholtz, 1823) Avcılığının Sosyal, Yapısal Ve Ekonomı̇k Yönden Değerlendı̇rı̇lmesi. Uluslararası Veteriner ve Hayvan Araştırmaları Dergisi, 1(3), 8-12.
  • Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü. (2019). İllere Göre Korunması Gerekli Taşınmaz Kültür Varlığı İstatistiği. Erişim Adresi: https://kvmgm.ktb.gov.tr/ (05/01/2021).
  • Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü. (2019). İllere Göre Sit Alanları İstatistiği. Erişim Adresi: https://kvmgm.ktb.gov.tr/( 05/01/2021).
  • Mankan, E. (2017). Destinasyon Pazarlamasında Çekici Bir Faktör Olarak Türkiye'deki Gastronomi Müzeleri Örneği. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish, 12(4), 641-654.
  • Mgonja, J. T., Backman, K. F., Backman, S. J., Moore, D. D., & Hallo, J. C. (2017). A structural model to assess international visitors' perceptions about local foods in Tanzania. Journal of Sustainable Tourism, 25(6), 796-816 .
  • Mil, B. (2007). Nitel araştırma tekniği olarak görüşme. A. Yüksel, B. Mil, ve Y. Bilim içinde, Nitel Araştırma: Neden, Nasıl, Niçin? (s. 3-26). Ankara : Detay Yayıncılık.
  • Nicoletti, S., Viruel, M. J., Clemente, E. D., & Cardozo, J. V. (2019). Motivations of the Culinary Tourist in the City of Trapani, Italy. Sustainability, 11(9), 2686. Özdemir, B., ve Kınay, F. (2004). Yabancı Turislterin Türk Mutfağına İlişkin Görüşleri: Antalya'yı Ziyaret Eden Alman ve Rus Turistler ÜZerine Bir Araştırma. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi(2), 1-34.
  • Quzada-Sarmiento, P. A., Romero, J. d., Roman, C., & Martin, J. C. (2018). A body of knowledge representation model of ecotourism products in southeastern Ecuador. Heliyon, 4(12), 1-27.
  • Sanchez-Canizares, S. M., & Guzman, T. L. (2012). Gastronomy as a tourism resource: profile of the culinary tourist. Current Issues in Tourism, 15(3), 229-245.
  • Saygılı, D., Demirci, H., ve Samav, U. (2020). Coğrafi İşaretli Türkiye Peynirleri. Aydın Gastronomy, 4(1), 11-21.
  • Sevindi, C. (2011). Susuz Çağlayanı (Susuz-Kars) ve turistik potansiyeli. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bİlimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 325-352.
  • Sevindi, C. (2013). Ekoturizm ve kuş gözlemciliği açısından Kuyucuk Gölü Kuş Cenneti (Arpaçay-Kars). Türk Coğrafya Dergisi(61), 63-76.
  • Sormaz, U., Akmese, H., Gunes, E., ve Aras, S. (2016). Gastronomy in Tourism. Procedia Economics and Finance, 39, 725-730.
  • Soylu, A., Ceylan, S., ve Özdipçiner, N. S. (2019). Turizmde Deneyim İnovasyonu: Doğu Ekspresi Örneği. 4 th Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler içinde Yenilikçi Yaklaşımlar Uluslararası Sempozyumu (s. 231-235). Samsun: SETSCI.
  • T. C. Kültür ve Turizm Bakanlığı. (tarih yok). Kars Müzesi . Erişim Adresi : https://muze.gov.tr/ (05/01/2021).
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yatırım ve İşletmeler Genel Müdürlüğü. (2020). 2020 Yılı Turizm İstatitikleri .E Erişim Adresi: https://yigm.ktb.gov.tr/TR-9851/turizm-istatistikleri.html( 07/01/2021).
  • Topbaşlı, B., ve Pajo, A. (2017). Mimarisi ve Tarihi Yerleriyle Kars. Uluslararası Multidisipliner Çalışmaları Kongresi (s. 43-51). Antalya : Akdeniz Üniversitesi .
  • Türk Patent ve Marka Kurumu. Türkiye'nin Coğrafi İşaretleri. Coğrafi İşaretler Portalı Erişim Adresi: https://www.ci.gov.tr/cografi-isaretler/liste?il=36 (04/01/2021).
  • Türk Patent ve Marka Kurumu. Türkiye’nin Coğrafi İşaretleri. Coğrafi İşaretler Portalı. https://www.ci.gov.tr/cografi-isaretler/detay/38112 (05/01/2021).
  • UNESCO Türkiye Milli Komisyonu . UNESCO Dünya Mİrası Listesi . Erişim Adresi: http://www.unesco.org.tr/Pages/125/122/UNESCO-D%C3%BCnya-Miras%C4%B1-Liste ( 03/01/2021).
  • Vanat, L. (2020, Nisan). 2020 International Report on Snow & Mountain Tourism - Overview of the key industry figures for ski resorts. Erişim adresi: https://www.vanat.ch/international-report-on-snow-mountain-tourism ( 06/01/2021).
  • Yıldızbakan, A., ve Keleş, H. (2011). Yaban keçisi (capra aegagrus erxleben 1777) avının Mersin ili turizm ve ekonomisine katkısı. I. Ulusal Akdeniz Orman ve Çevre Sempozyumu, (s. 1276-1285). Kahramanmaraş. https://www.bogatepekoyu.com Erişim Tarihi:05/01/2021
  • https://festivall.com.tr/il/36/kars-festival/ Erişim Tarihi: 05/01/2021

THE IMPORTANCE OF GASTRONOMIC ELEMENTS IN TOURISM ACTIVITIES IN KARS WITH HISTORICAL AND CULTURAL PROPERTIES

Year 2021, , 43 - 63, 22.06.2021
https://doi.org/10.17498/kdeniz.906871

Abstract

One of the factors that is effective in distinguishing a destination region from other destinations is the gastronomic experience. The behavior of tourists about the gastronomy of a region allows travelers to gain a deeper understanding of the traditions, historical or social relationships of the place they visit. Kars, which is located in the northeast of the Eastern Anatolia Region and is the subject of the study, is an important city with important trade routes and a long history. The city which includes many elements that can create attraction for tourism activities, also has a unique cuisine culture with its geographical and climatic features. In this study, it is aimed to identify important tourism assets in Kars region, which is important for tourism due to its natural beauties, history and rich culture, and to determine the importance of gastronomic elements in tourism activities in the city. For this purpose, the datas were analyzed by applying semi-structured interview technique for stakeholders who are important in Kars tourism. Both the increase in the number of tourists, who visited the region need to be willing to taste the local flavors of the tourists, as well as gastronomic diversity of elements in the region reveals that it has a great potential for how much of this region. Based on the opinions of the participants, it was concluded that the tourism potential in the region is not fully utilized. At this point, professional methods should be used to increase gastronomic activities in the region, raise awareness of the local people on the subject, as well as marketing them as an on-site tourist product and as a final product in the national area

References

  • Akbulak, C. (2016). Ardahan İlinde Kırsal Turizm Potansiyelinin Sayısallaştırılmış Swot Analizi ile Değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 4(7), 1-30.
  • Belli, G. S., ve Belli, O. (2011). Kars Bölgesi'nde Kaz Etinden Yapılan Yemekler. III. Uluslararası Doğu Anadolu Bölgesi Geleneksel Mutfak Kültürü ve Erzurum Yemekleri Sempozyumu (s. 128-138). Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları No: 1010.
  • Belli, G. S., ve Belli, O. (2012). Kars Bölgesi Geleneksel Mutfak Kültürü Konusunda Bilgi Veren Tarihsel Kaynaklar. G. S. Belli, & O. Belli içinde, Kars Bölgesi'nde Kaz Kültürü ve Kaz Etinden Yapılan Geleneksel Yemekler (s. 41-56). İstanbul : Belli Eğitim Kültür Tarih ve Arkeoloji Araştırma Merkezi Yayını No:1 .
  • Belli, O. (2019). Her Yönü ile Ani. İstanbul: Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu.
  • Berbel-Pineda, J. M., Florencio, B. P., Hurtado, J. M., & Roldan, L. S. (2019). Gastronomic experience as a factor of motivation in the tourist movements. International Journal of Gastronomy and Food Science, 18, 100171.
  • Bingöl, A. (2011). Kars ve Çevresinde Demir Çağı Yerleşimleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergis, Sonbahar(8), 20-40.
  • Boztepe, G. (2017, Eylül 13). Gastronomi turizmi stratejimiz yok. Erişim Adresi: http://www.dunyagida.com.tr/haber/gastronomi-turizmi-stratejimiz-yok/7598 (29/12/2020)
  • Cömert, M. (2014). Turizm pazarlamasında yöresel mutfakların önemi ve Hatay mutfağı. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(1), 64-70.
  • Cruz, F. G., Tito, J. C., Galvez, J. C., & Viruel, M. J. (2019). Gastronomic experiences of foreign tourists in developing countries. The case in the city of Oruro (Bolivia). Heliyon, 5(7), 1-8.
  • Çalışkan, U. (2014). Sarıkamış Kayak Tesisleri ve Konaklama Hizmetleri Müşteri Memnuniyeti Araştırması. Kars : T. C. Serhat Kalkınma Ajansı .
  • Çanakçı, S. D. (2019). Gastoronomi Turizmi Açısından Yöresel Mutfak Kültürünün Önemi: Kars İli Örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(67), 887- 894.
  • Çanakçı, S. D. (2019). Gastronomi Turizmi Açısından Yöresel Mutfak Kültürünün Önemi: KArs İli Örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(67), 886-894.
  • Demir, M. (2013). Kars Kent Coğrafyası. Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Coğrafya Anabilim Dalı.
  • Demir, M. (2014). Kars İlinin Arıcılık Potansiyeli ve Değerlendirme Durumu. Doğu Coğrafya Dergisi, 19(32), 209-230.
  • Demir, M. (2015). Kars İlinin Nüfus Gelişimi ve Başlıca Demografik Özellikleri. Doğu Coğrafya Dergisi, 20(34), 127- 156.
  • Demir, M. (2016). Coğrafi İşaret Örneği Olarak Kars Kaşar Peynirinin Üretimi ve Dağılımı. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(1), 61-81.
  • Demir, M. (2017). Doğal ve Beşeri Özellikleriyle Kars İlindeki Turizm Faaliyetlerinin Durumu. Marmara Coğrafya Dergisi(35), 134-154.
  • Diker, O., ve Deniz, T. (2017). Kars Kültürel ve Gastronomik Kimliğinde Kaz. Doğu Coğrafya Dergisi, 22(38), 189-204.
  • Doğan, M., ve Pekiner, A. B. (2018). Sosyal Medyanın Turizm ve Turist Tercihlerine Etkisi: Kars-Doğu Ekspresi Örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 15(3), 669-683.
  • Durmuşoğlu, H., ve Seçkin, E. (2019). Sosyal Girişimci Kırsal Yaşamı Nasıl Değiştirir? Kolaylaştırıcı ve Zorlaştırıcı Faktörler. 19. Ulusal Bölge Bilimi ve Bölge Planlama Kongresi (s. 41-42). Giresun: Giresun Üniversitesi Yayınları.
  • Elmalı, G., ve Uylaşer, V. (2012). Geleneksel Gıdalardan Çeçil Peynirinin Üretimi ve. U. Ü. ZİRAAT FAKÜLTESİ DERGİSİ, 26(1), 83-92.
  • Gelibolu, L., Kanıbir, H., Saydan, R., Tutar, H., ve Yavuz, M. C. (2014, Temmuz). Kars Algısı İmajı ve Marka Kimliği Araştırması. Kars: Serhat Kalkınma Ajansı.
  • Getz, D. (2010). The Nature nd Scope of Festival Studies. International Journal of Event Management Researh, 5(1), 1-47.
  • Giritliğlu, İ., Olcay, A., ve Özekici, Y. K. (2015). Bir Turizm Çeşitliliği Olarak Festival Etkinliklerinin Sınıflandırılması: Türkiye Üzerine Bir Değerlendirme. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(13), 306-323.
  • Güllüdağ, N. (2011). Doğa ve Evrenle ilgili Uygulamalar. Kars İlinin Somut Olmayan Kültürel Mirasının Haritalandırılması (s. 91-139). içinde Kars.
  • Kadıoğlu, Z., Çukadar, K., Kandemir, A., Kalkan, N. N., Vurgun, H., ve Döneralp, V. (2020). Kars İlinde Sebze Olarak Tüketilen Yabani Bitki Türlerinin Tespiti ve Kullanım Şekilleri. Anadolu, 30(1), 11-32.
  • Kars İl Kültür Turizm Müdürlüğü. (2019). İstatistikler. Erişim Adresi: https://kars.ktb.gov.tr/Eklenti/67295,grafik-veri-2018-tum-istatistikler-12012019pdf.pdf?0 (04/01/2021).
  • Kars İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü. Ani Örenyeri Ziyaretçi Sayıları . Erişim Adresi: https://kars.ktb.gov.tr/TR-54956/istatistikler.html adresinden alındı( 04/01/2021).
  • Kars İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü. İstatistikler Kars Müze Müdürlüğü Ziyaretçi Sayıları. Erişim Adresi: https://kars.ktb.gov.tr/TR-54956/istatistikler.html (05/01/2021).
  • Kars İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü. Kars Yöresi Yemek Kültürü. Erişim Adresi: https://kars.ktb.gov.tr/TR-54860/kars-yoresi-yemek-kulturu.html(08/01/2021).
  • Kars İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü. Kış Turizmi ve Kış Sporları . Erişim Adresi: https://kars.ktb.gov.tr/TR-54878/kis-turizmi-ve-kis-sporlari.html(05/01/2021).
  • Kars İl Kültür ve Turzim Müdürlüğü.Somut Olmayan Kültürel Mirasımız. Erişim Adresi: https://kars.ktb.gov.tr/TR-54857/somut-olmayan-kulturel-mirasimiz.html (08/01/2021).
  • Kars Valiliği.Tarihçe. Erişim Adresi: http://www.kars.gov.tr/gecmis-donem-valiller (06/01/2021).
  • Kireklo, G. (2013, Aralık 15). İsviçre'den Kars'a bir gravyer öyküsü. Erişim Adresi: https://www.sabah.com.tr/yasam/2013/12/15/isvicreden-karsa-bir-gravyer-oykusu (06/01/2021)
  • Koçyiğit, A., ve Aksu, Ö. (2018). Çıldır Gölü'ndekı̇ Kerevı̇t (Astacus leptodactylus Eschscholtz, 1823) Avcılığının Sosyal, Yapısal Ve Ekonomı̇k Yönden Değerlendı̇rı̇lmesi. Uluslararası Veteriner ve Hayvan Araştırmaları Dergisi, 1(3), 8-12.
  • Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü. (2019). İllere Göre Korunması Gerekli Taşınmaz Kültür Varlığı İstatistiği. Erişim Adresi: https://kvmgm.ktb.gov.tr/ (05/01/2021).
  • Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü. (2019). İllere Göre Sit Alanları İstatistiği. Erişim Adresi: https://kvmgm.ktb.gov.tr/( 05/01/2021).
  • Mankan, E. (2017). Destinasyon Pazarlamasında Çekici Bir Faktör Olarak Türkiye'deki Gastronomi Müzeleri Örneği. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish, 12(4), 641-654.
  • Mgonja, J. T., Backman, K. F., Backman, S. J., Moore, D. D., & Hallo, J. C. (2017). A structural model to assess international visitors' perceptions about local foods in Tanzania. Journal of Sustainable Tourism, 25(6), 796-816 .
  • Mil, B. (2007). Nitel araştırma tekniği olarak görüşme. A. Yüksel, B. Mil, ve Y. Bilim içinde, Nitel Araştırma: Neden, Nasıl, Niçin? (s. 3-26). Ankara : Detay Yayıncılık.
  • Nicoletti, S., Viruel, M. J., Clemente, E. D., & Cardozo, J. V. (2019). Motivations of the Culinary Tourist in the City of Trapani, Italy. Sustainability, 11(9), 2686. Özdemir, B., ve Kınay, F. (2004). Yabancı Turislterin Türk Mutfağına İlişkin Görüşleri: Antalya'yı Ziyaret Eden Alman ve Rus Turistler ÜZerine Bir Araştırma. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi(2), 1-34.
  • Quzada-Sarmiento, P. A., Romero, J. d., Roman, C., & Martin, J. C. (2018). A body of knowledge representation model of ecotourism products in southeastern Ecuador. Heliyon, 4(12), 1-27.
  • Sanchez-Canizares, S. M., & Guzman, T. L. (2012). Gastronomy as a tourism resource: profile of the culinary tourist. Current Issues in Tourism, 15(3), 229-245.
  • Saygılı, D., Demirci, H., ve Samav, U. (2020). Coğrafi İşaretli Türkiye Peynirleri. Aydın Gastronomy, 4(1), 11-21.
  • Sevindi, C. (2011). Susuz Çağlayanı (Susuz-Kars) ve turistik potansiyeli. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bİlimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 325-352.
  • Sevindi, C. (2013). Ekoturizm ve kuş gözlemciliği açısından Kuyucuk Gölü Kuş Cenneti (Arpaçay-Kars). Türk Coğrafya Dergisi(61), 63-76.
  • Sormaz, U., Akmese, H., Gunes, E., ve Aras, S. (2016). Gastronomy in Tourism. Procedia Economics and Finance, 39, 725-730.
  • Soylu, A., Ceylan, S., ve Özdipçiner, N. S. (2019). Turizmde Deneyim İnovasyonu: Doğu Ekspresi Örneği. 4 th Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler içinde Yenilikçi Yaklaşımlar Uluslararası Sempozyumu (s. 231-235). Samsun: SETSCI.
  • T. C. Kültür ve Turizm Bakanlığı. (tarih yok). Kars Müzesi . Erişim Adresi : https://muze.gov.tr/ (05/01/2021).
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yatırım ve İşletmeler Genel Müdürlüğü. (2020). 2020 Yılı Turizm İstatitikleri .E Erişim Adresi: https://yigm.ktb.gov.tr/TR-9851/turizm-istatistikleri.html( 07/01/2021).
  • Topbaşlı, B., ve Pajo, A. (2017). Mimarisi ve Tarihi Yerleriyle Kars. Uluslararası Multidisipliner Çalışmaları Kongresi (s. 43-51). Antalya : Akdeniz Üniversitesi .
  • Türk Patent ve Marka Kurumu. Türkiye'nin Coğrafi İşaretleri. Coğrafi İşaretler Portalı Erişim Adresi: https://www.ci.gov.tr/cografi-isaretler/liste?il=36 (04/01/2021).
  • Türk Patent ve Marka Kurumu. Türkiye’nin Coğrafi İşaretleri. Coğrafi İşaretler Portalı. https://www.ci.gov.tr/cografi-isaretler/detay/38112 (05/01/2021).
  • UNESCO Türkiye Milli Komisyonu . UNESCO Dünya Mİrası Listesi . Erişim Adresi: http://www.unesco.org.tr/Pages/125/122/UNESCO-D%C3%BCnya-Miras%C4%B1-Liste ( 03/01/2021).
  • Vanat, L. (2020, Nisan). 2020 International Report on Snow & Mountain Tourism - Overview of the key industry figures for ski resorts. Erişim adresi: https://www.vanat.ch/international-report-on-snow-mountain-tourism ( 06/01/2021).
  • Yıldızbakan, A., ve Keleş, H. (2011). Yaban keçisi (capra aegagrus erxleben 1777) avının Mersin ili turizm ve ekonomisine katkısı. I. Ulusal Akdeniz Orman ve Çevre Sempozyumu, (s. 1276-1285). Kahramanmaraş. https://www.bogatepekoyu.com Erişim Tarihi:05/01/2021
  • https://festivall.com.tr/il/36/kars-festival/ Erişim Tarihi: 05/01/2021

ЗНАЧЕНИЕ ГАСТРОНОМИЧЕСКИХ ЭЛЕМЕНТОВ В ТУРИСТИЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В КАРСЕ С ЕГО ИСТОРИКО-КУЛЬТУРНЫМИ ОСОБЕННОСТИ

Year 2021, , 43 - 63, 22.06.2021
https://doi.org/10.17498/kdeniz.906871

Abstract

Одним из факторов, который помогает отличить один регион назначения от другого, является гастрономический опыт. Поведение туристов в отношении гастрономии региона позволяет путешественникам глубже понять традиции, историю или социальную принадлежность места, которое они посещают. Карс, расположенный на северо-востоке региона Восточной Анатолии и являющийся предметом исследования, является важным городом с важными торговыми путями и давней историей. В этом исследовании цель состоит в том, чтобы определить важные туристические активности в регионе Карс, который важен для туризма из-за его природных красот, истории и богатой культуры, а также определить важность гастрономических элементов в туристической деятельности в городе. В соответствии с этой целью данные были проанализированы с применением метода полуструктурированного интервью для заинтересованных сторон, имеющих право голоса в сфере туризма в провинции Карс. Как увеличение числа туристов, так и желание туристов, посещающих регион, отведать местные ароматы и разнообразие гастрономических элементов в регионе, раскрывают огромный потенциал этого региона. На этом этапе было бы целесообразно увеличить гастрономическую активность в регионе. На основании мнений участников был сделан вывод, что туристический потенциал региона не может быть использован в полной мере. На этом этапе следует использовать профессиональные методы для увеличения гастрономической активности в регионе, повышения осведомленности местного населения по этому вопросу, а также для маркетинга как туристического продукта на месте, так и конечного продукта на национальном уровне. ключевые слова: Туризм, Местная кухня, Гастрономия, Гастрономия и туристические отношения, Туристический продукт

References

  • Akbulak, C. (2016). Ardahan İlinde Kırsal Turizm Potansiyelinin Sayısallaştırılmış Swot Analizi ile Değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 4(7), 1-30.
  • Belli, G. S., ve Belli, O. (2011). Kars Bölgesi'nde Kaz Etinden Yapılan Yemekler. III. Uluslararası Doğu Anadolu Bölgesi Geleneksel Mutfak Kültürü ve Erzurum Yemekleri Sempozyumu (s. 128-138). Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları No: 1010.
  • Belli, G. S., ve Belli, O. (2012). Kars Bölgesi Geleneksel Mutfak Kültürü Konusunda Bilgi Veren Tarihsel Kaynaklar. G. S. Belli, & O. Belli içinde, Kars Bölgesi'nde Kaz Kültürü ve Kaz Etinden Yapılan Geleneksel Yemekler (s. 41-56). İstanbul : Belli Eğitim Kültür Tarih ve Arkeoloji Araştırma Merkezi Yayını No:1 .
  • Belli, O. (2019). Her Yönü ile Ani. İstanbul: Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu.
  • Berbel-Pineda, J. M., Florencio, B. P., Hurtado, J. M., & Roldan, L. S. (2019). Gastronomic experience as a factor of motivation in the tourist movements. International Journal of Gastronomy and Food Science, 18, 100171.
  • Bingöl, A. (2011). Kars ve Çevresinde Demir Çağı Yerleşimleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergis, Sonbahar(8), 20-40.
  • Boztepe, G. (2017, Eylül 13). Gastronomi turizmi stratejimiz yok. Erişim Adresi: http://www.dunyagida.com.tr/haber/gastronomi-turizmi-stratejimiz-yok/7598 (29/12/2020)
  • Cömert, M. (2014). Turizm pazarlamasında yöresel mutfakların önemi ve Hatay mutfağı. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(1), 64-70.
  • Cruz, F. G., Tito, J. C., Galvez, J. C., & Viruel, M. J. (2019). Gastronomic experiences of foreign tourists in developing countries. The case in the city of Oruro (Bolivia). Heliyon, 5(7), 1-8.
  • Çalışkan, U. (2014). Sarıkamış Kayak Tesisleri ve Konaklama Hizmetleri Müşteri Memnuniyeti Araştırması. Kars : T. C. Serhat Kalkınma Ajansı .
  • Çanakçı, S. D. (2019). Gastoronomi Turizmi Açısından Yöresel Mutfak Kültürünün Önemi: Kars İli Örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(67), 887- 894.
  • Çanakçı, S. D. (2019). Gastronomi Turizmi Açısından Yöresel Mutfak Kültürünün Önemi: KArs İli Örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(67), 886-894.
  • Demir, M. (2013). Kars Kent Coğrafyası. Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Coğrafya Anabilim Dalı.
  • Demir, M. (2014). Kars İlinin Arıcılık Potansiyeli ve Değerlendirme Durumu. Doğu Coğrafya Dergisi, 19(32), 209-230.
  • Demir, M. (2015). Kars İlinin Nüfus Gelişimi ve Başlıca Demografik Özellikleri. Doğu Coğrafya Dergisi, 20(34), 127- 156.
  • Demir, M. (2016). Coğrafi İşaret Örneği Olarak Kars Kaşar Peynirinin Üretimi ve Dağılımı. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(1), 61-81.
  • Demir, M. (2017). Doğal ve Beşeri Özellikleriyle Kars İlindeki Turizm Faaliyetlerinin Durumu. Marmara Coğrafya Dergisi(35), 134-154.
  • Diker, O., ve Deniz, T. (2017). Kars Kültürel ve Gastronomik Kimliğinde Kaz. Doğu Coğrafya Dergisi, 22(38), 189-204.
  • Doğan, M., ve Pekiner, A. B. (2018). Sosyal Medyanın Turizm ve Turist Tercihlerine Etkisi: Kars-Doğu Ekspresi Örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 15(3), 669-683.
  • Durmuşoğlu, H., ve Seçkin, E. (2019). Sosyal Girişimci Kırsal Yaşamı Nasıl Değiştirir? Kolaylaştırıcı ve Zorlaştırıcı Faktörler. 19. Ulusal Bölge Bilimi ve Bölge Planlama Kongresi (s. 41-42). Giresun: Giresun Üniversitesi Yayınları.
  • Elmalı, G., ve Uylaşer, V. (2012). Geleneksel Gıdalardan Çeçil Peynirinin Üretimi ve. U. Ü. ZİRAAT FAKÜLTESİ DERGİSİ, 26(1), 83-92.
  • Gelibolu, L., Kanıbir, H., Saydan, R., Tutar, H., ve Yavuz, M. C. (2014, Temmuz). Kars Algısı İmajı ve Marka Kimliği Araştırması. Kars: Serhat Kalkınma Ajansı.
  • Getz, D. (2010). The Nature nd Scope of Festival Studies. International Journal of Event Management Researh, 5(1), 1-47.
  • Giritliğlu, İ., Olcay, A., ve Özekici, Y. K. (2015). Bir Turizm Çeşitliliği Olarak Festival Etkinliklerinin Sınıflandırılması: Türkiye Üzerine Bir Değerlendirme. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(13), 306-323.
  • Güllüdağ, N. (2011). Doğa ve Evrenle ilgili Uygulamalar. Kars İlinin Somut Olmayan Kültürel Mirasının Haritalandırılması (s. 91-139). içinde Kars.
  • Kadıoğlu, Z., Çukadar, K., Kandemir, A., Kalkan, N. N., Vurgun, H., ve Döneralp, V. (2020). Kars İlinde Sebze Olarak Tüketilen Yabani Bitki Türlerinin Tespiti ve Kullanım Şekilleri. Anadolu, 30(1), 11-32.
  • Kars İl Kültür Turizm Müdürlüğü. (2019). İstatistikler. Erişim Adresi: https://kars.ktb.gov.tr/Eklenti/67295,grafik-veri-2018-tum-istatistikler-12012019pdf.pdf?0 (04/01/2021).
  • Kars İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü. Ani Örenyeri Ziyaretçi Sayıları . Erişim Adresi: https://kars.ktb.gov.tr/TR-54956/istatistikler.html adresinden alındı( 04/01/2021).
  • Kars İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü. İstatistikler Kars Müze Müdürlüğü Ziyaretçi Sayıları. Erişim Adresi: https://kars.ktb.gov.tr/TR-54956/istatistikler.html (05/01/2021).
  • Kars İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü. Kars Yöresi Yemek Kültürü. Erişim Adresi: https://kars.ktb.gov.tr/TR-54860/kars-yoresi-yemek-kulturu.html(08/01/2021).
  • Kars İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü. Kış Turizmi ve Kış Sporları . Erişim Adresi: https://kars.ktb.gov.tr/TR-54878/kis-turizmi-ve-kis-sporlari.html(05/01/2021).
  • Kars İl Kültür ve Turzim Müdürlüğü.Somut Olmayan Kültürel Mirasımız. Erişim Adresi: https://kars.ktb.gov.tr/TR-54857/somut-olmayan-kulturel-mirasimiz.html (08/01/2021).
  • Kars Valiliği.Tarihçe. Erişim Adresi: http://www.kars.gov.tr/gecmis-donem-valiller (06/01/2021).
  • Kireklo, G. (2013, Aralık 15). İsviçre'den Kars'a bir gravyer öyküsü. Erişim Adresi: https://www.sabah.com.tr/yasam/2013/12/15/isvicreden-karsa-bir-gravyer-oykusu (06/01/2021)
  • Koçyiğit, A., ve Aksu, Ö. (2018). Çıldır Gölü'ndekı̇ Kerevı̇t (Astacus leptodactylus Eschscholtz, 1823) Avcılığının Sosyal, Yapısal Ve Ekonomı̇k Yönden Değerlendı̇rı̇lmesi. Uluslararası Veteriner ve Hayvan Araştırmaları Dergisi, 1(3), 8-12.
  • Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü. (2019). İllere Göre Korunması Gerekli Taşınmaz Kültür Varlığı İstatistiği. Erişim Adresi: https://kvmgm.ktb.gov.tr/ (05/01/2021).
  • Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü. (2019). İllere Göre Sit Alanları İstatistiği. Erişim Adresi: https://kvmgm.ktb.gov.tr/( 05/01/2021).
  • Mankan, E. (2017). Destinasyon Pazarlamasında Çekici Bir Faktör Olarak Türkiye'deki Gastronomi Müzeleri Örneği. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish, 12(4), 641-654.
  • Mgonja, J. T., Backman, K. F., Backman, S. J., Moore, D. D., & Hallo, J. C. (2017). A structural model to assess international visitors' perceptions about local foods in Tanzania. Journal of Sustainable Tourism, 25(6), 796-816 .
  • Mil, B. (2007). Nitel araştırma tekniği olarak görüşme. A. Yüksel, B. Mil, ve Y. Bilim içinde, Nitel Araştırma: Neden, Nasıl, Niçin? (s. 3-26). Ankara : Detay Yayıncılık.
  • Nicoletti, S., Viruel, M. J., Clemente, E. D., & Cardozo, J. V. (2019). Motivations of the Culinary Tourist in the City of Trapani, Italy. Sustainability, 11(9), 2686. Özdemir, B., ve Kınay, F. (2004). Yabancı Turislterin Türk Mutfağına İlişkin Görüşleri: Antalya'yı Ziyaret Eden Alman ve Rus Turistler ÜZerine Bir Araştırma. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi(2), 1-34.
  • Quzada-Sarmiento, P. A., Romero, J. d., Roman, C., & Martin, J. C. (2018). A body of knowledge representation model of ecotourism products in southeastern Ecuador. Heliyon, 4(12), 1-27.
  • Sanchez-Canizares, S. M., & Guzman, T. L. (2012). Gastronomy as a tourism resource: profile of the culinary tourist. Current Issues in Tourism, 15(3), 229-245.
  • Saygılı, D., Demirci, H., ve Samav, U. (2020). Coğrafi İşaretli Türkiye Peynirleri. Aydın Gastronomy, 4(1), 11-21.
  • Sevindi, C. (2011). Susuz Çağlayanı (Susuz-Kars) ve turistik potansiyeli. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bİlimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 325-352.
  • Sevindi, C. (2013). Ekoturizm ve kuş gözlemciliği açısından Kuyucuk Gölü Kuş Cenneti (Arpaçay-Kars). Türk Coğrafya Dergisi(61), 63-76.
  • Sormaz, U., Akmese, H., Gunes, E., ve Aras, S. (2016). Gastronomy in Tourism. Procedia Economics and Finance, 39, 725-730.
  • Soylu, A., Ceylan, S., ve Özdipçiner, N. S. (2019). Turizmde Deneyim İnovasyonu: Doğu Ekspresi Örneği. 4 th Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler içinde Yenilikçi Yaklaşımlar Uluslararası Sempozyumu (s. 231-235). Samsun: SETSCI.
  • T. C. Kültür ve Turizm Bakanlığı. (tarih yok). Kars Müzesi . Erişim Adresi : https://muze.gov.tr/ (05/01/2021).
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yatırım ve İşletmeler Genel Müdürlüğü. (2020). 2020 Yılı Turizm İstatitikleri .E Erişim Adresi: https://yigm.ktb.gov.tr/TR-9851/turizm-istatistikleri.html( 07/01/2021).
  • Topbaşlı, B., ve Pajo, A. (2017). Mimarisi ve Tarihi Yerleriyle Kars. Uluslararası Multidisipliner Çalışmaları Kongresi (s. 43-51). Antalya : Akdeniz Üniversitesi .
  • Türk Patent ve Marka Kurumu. Türkiye'nin Coğrafi İşaretleri. Coğrafi İşaretler Portalı Erişim Adresi: https://www.ci.gov.tr/cografi-isaretler/liste?il=36 (04/01/2021).
  • Türk Patent ve Marka Kurumu. Türkiye’nin Coğrafi İşaretleri. Coğrafi İşaretler Portalı. https://www.ci.gov.tr/cografi-isaretler/detay/38112 (05/01/2021).
  • UNESCO Türkiye Milli Komisyonu . UNESCO Dünya Mİrası Listesi . Erişim Adresi: http://www.unesco.org.tr/Pages/125/122/UNESCO-D%C3%BCnya-Miras%C4%B1-Liste ( 03/01/2021).
  • Vanat, L. (2020, Nisan). 2020 International Report on Snow & Mountain Tourism - Overview of the key industry figures for ski resorts. Erişim adresi: https://www.vanat.ch/international-report-on-snow-mountain-tourism ( 06/01/2021).
  • Yıldızbakan, A., ve Keleş, H. (2011). Yaban keçisi (capra aegagrus erxleben 1777) avının Mersin ili turizm ve ekonomisine katkısı. I. Ulusal Akdeniz Orman ve Çevre Sempozyumu, (s. 1276-1285). Kahramanmaraş. https://www.bogatepekoyu.com Erişim Tarihi:05/01/2021
  • https://festivall.com.tr/il/36/kars-festival/ Erişim Tarihi: 05/01/2021
There are 57 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Articles
Authors

Mehtap Çerkez 0000-0003-0494-8088

Publication Date June 22, 2021
Submission Date March 31, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Çerkez, M. (2021). TARİHİ VE KÜLTÜREL ÖZELLİKLERİ İLE KARS’TAKİ TURİZM FAALİYETLERİNDE GASTRONOMİK UNSURLARIN ÖNEMİ. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 1(50), 43-63. https://doi.org/10.17498/kdeniz.906871