Known human history encompasses a long and large area evaluated in the process that has come up to today with the invention of the writing. Many different elements in this area have made various effects in order to shape this historical structure. Today, known as social sciences and within the culture, language, literature, art, politics, philosophy, such as the field of many structures, such as human history is the main point of examination. From this point of view, various studies have been carried out to examine these elements which help the development of societies in detail. Universities are also an important institution in terms of the systematic progression of these studies and the training of new individuals. From the historical structure of the area of folklore, the idea of a systematic progress from the nineteenth century is dominant. In this respect, it would be useful to examine the history, present and future of folklore in Turkish universities, which can be regarded as a young branch of Science, and to see the relationship between folklore and Social Sciences. The presence of this area, which has become a new section in Turkey for the first time, in universities as a separate branch or branch, includes a half-century process. In this paper we will examine how this process has progressed as well as what situation can occur in the future. In the Universities of Turkey, the status of the Departments of Folklore/Turkish Folklore will be discussed and the question of how the folklore is influenced and what kind of future innovations can be made.
Bilinen insanlık tarihi yazının
icadıyla beraber günümüze kadar gelen süreç içerisinde değerlendirilen uzun ve
büyük bir alanı kapsamaktadır. Bu alan içerisinde pek çok farklı unsur bu
tarihi yapıyı şekillendirmek için çeşitli etkiler yapmıştır. Günümüzde sosyal
bilimler olarak bilinen ve içerisinde kültür, dil, edebiyat, sanat, siyaset,
felsefe gibi birçok yapıyı barındıran alanın da temel inceleme alanı olarak
insanlık tarihi söz konusudur. Bu yönden bakıldığında toplumların gelişmesine
yardımcı olan bu unsurların detaylı şekilde irdelenmesi için çeşitli çalışmalar
yapılmıştır. Üniversiteler de bu çalışmaların daha sistemli halde ilerlemesi ve
yeni bireyler yetiştirilmesi konusunda önemli bir kurumdur. Halkbilimi alanının tarihi yapısına
bakıldığında ise on dokuzuncu yüzyıldan itibaren sistemli bir ilerleyişe
girdiği düşüncesi hâkimdir. Bu yönden bakıldığında genç bir bilim dalı olarak
sayılabilen halkbiliminin, Türkiye üniversitelerindeki geçmişini, bugünkü
durumunu ve geleceğini incelemek hem halkbilimi alanının hem de üniversitelerin
sosyal bilimlerle olan ilişkisini görmek bakımından faydalı olacaktır. Güncel
olarak Türkiye’de yeni yeni bölüm haline gelen bu alanın ilk defa ayrı bir dal
ya da kürsü olarak üniversitelerde varlığı ise yarım asırlık bir süreci
içermektedir. Bu yazıda da hem bu süreç nasıl ilerlemiştir hem de gelecekte ne
gibi bir durum oluşabilir sorularından hareketle bir inceleme yapılacaktır.
Türkiye üniversitelerinde Halkbilimi/Türk Halkbilimi bölümlerinin durumu
tartışılacak ve halkbiliminin bundan nasıl etkilendiği, geleceğe dair ne gibi
yeniliklerin yapılabileceği gibi sorusuna cevap aranacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Submission Date | January 11, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 38 |