Tüketim, toplumdaki her bireyin tüketme
zorunluluğu nedeni ile bireylerin kararlarını ve içinde yaşadığı toplumu olumlu
ya da olumsuz yönde etkilemektedir. İnsanoğlu geliştikçe, tüketici olarak
aldığı kararlar da sürekli olarak değişmektedir. Bu nedenle, tüketiciler
tüketim kararını alırken bu kararların kendilerine yüklediği sorumluluğun
bilincinde olmalıdırlar. Tüketici olarak bireyler, yaşamlarını devam ettirmeye
çalışırken diğer insan ve canlıların kullandığı vazgeçilmez olan maddelerin
tüketiminde dikkatli davranmalıdır. Ülkelerin ekonomik büyümesinde ve
kalkınmasında temel unsur tasarrufların artırılmasıdır. Tasarruf bilincinin artırılması ve özellikle
bu bilincin erken yaşlarda kazandırılması çok önemlidir. Bu çalışmada, 6-10 yaş
aralığındaki çocukların tasarruf ve tüketim tercihlerinin tespit edilmesi
amaçlanmıştır. Odak grup ve pilot çalışmaları yapılarak oluşturulan “Tasarruf
ve Tüketim Ölçeği” kullanılarak çocukların tasarruf ve tüketim tercihleri
araştırılmıştır.
Consumption impacts individuals’ decisions
and the society in which they live positively or negatively as a result of
consumption requirement. As each individual in the society has to consume, the
concept of consumption affects the decisions and the society in which individuals
live positively or negatively. As an individual develops, his/her decisions as
a consumer continues to change. Therefore, while consumers are making
decisions, they should be conscious about the responsibilities which the
consumption decisions bring about. While trying to survive, consumers should
act carefully in consuming indispensible materials which are also used by other
people or living beings. The basic point considered in economic growth and
development of countries is to increase the amount of savings. It is quite
important to raise the saving consciousness and to encourage people to gain
this in early ages. In this study, it was aimed to detect saving and
consumption preferences of the children between the ages of 6-10 via
“Consumption and Saving Scale ” obtained by applying focus group and pilot
studies.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 28, 2018 |
Submission Date | May 23, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 39 |