Klasik olarak yatırımlarda
getiri, likidite ve güvence olmak üzere üç parametre dikkate alınmaktadır.
Ancak sorumlu yatırımlar parasal veya finansal amacın yanında klasik yatırım kavramına
dördüncü bir parametreyi de -çevresel, sosyal ve kurumsal yönetimi (ÇSKY)-
eklemektedir. Bu bilgi ışığında çalışmayla İSO 500’de yer alan Türk
işletmelerinin yatırımlarını, klasik yatırım uygulamalarından farklı bir boyuta
taşıyıp taşımadıkları sorgulanmak istenmiştir. Bu doğrultuda araştırmaya konu
olan işletmelerin, yatırım kararlarında çevresel etkileri minimize etme, sosyal
performansı artırma ve kurumsal yönetim ilkelerine duyarlı olma düzeyleri belirlenmeye
çalışılmıştır. Ayrıca bu işletmeleri sorumlu
yatırım uygulamalarına yönelten itici güçler ve engellerin neler olduğu tespit
edilmeye çalışılmıştır. Bu amaçlarla İSO
500’de yer alan, çoğunluğu büyük ölçekli 333 işletme ile anket uygulaması gerçekleştirilmiştir. Anketlerden
elde edilen veriler çalışmanın ana taslağına göre frekans, yüzde, aritmetik
ortalama, standart sapma, korelasyon ve regresyon gibi istatistiksel analizlere
tabi tutulmuştur. Analizler sonucunda, işletmelerin
sorumlu yatırım uygulamalarına olumlu yaklaştıkları ve bu konudaki en önemli
engeli maliyet artışı olarak gördükleri belirlenmiştir. İşletmeler kendilerini sorumlu yatırım yapmaya iten güçleri ise müşteri beklentileri, reklam ve medya
olarak belirtmişlerdir. Ayrıca, sorumlu yatırım
yapmaya iten güçlerin etki düzeyi ile sorumlu yatırım
uygulamaları arasında kuvvetli, pozitif yönlü bir ilişki bulunmuştur. Yapılan regresyon analizi sonucunda politika
sahibi olmanın ve itici güçlerin sorumlu yatırım uygulamalarını etkilediği;
farklı sektörlerde yer alma ve faaliyet süresininse sorumlu yatırım
uygulamaları üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 28, 2018 |
Submission Date | July 19, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 39 |