Bu çalışmanın amacı, pedagojik formasyon eğitimi alan
üniversite öğrencilerinin bilimsel araştırma sürecinin uygulama basamaklarına
yönelik öz yeterliliklerini belirlemektir. Bu amaçla 6 faktörlü ve 37 maddeden
oluşan bilimsel araştırma öz yeterlilik ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubu, bir devlet üniversitesinde pedagojik formasyon eğitim alan 250
4. sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırma sonucu, öğrencilerin bilimsel
araştırmanın raporlaştırma boyutuna ilişkin olarak, çalışma bulgularını
tartışarak sunma konusunda yüksek bir öz yeterliliğe sahip oldukları fakat
raporlaştırma sürecini araştırmayı bir bütün olarak ele alarak sunma konusunda
ise düşük öz yeterliliğe sahip oldukları, veri analizi boyutuna ilişkin olarak
ise öğrencilerin hipotez(ler)i sınayacak uygun veri analiz teknikleri konusunda
öz yeterliliklerinin yüksek olduğu, ancak kullanacakları istatistikî
tekniklerin varsayımlarını test edebilme konusunda öz yeterliliklerinin düşük
olduğu, literatür tarama konusunda ise literatürü problem durumu bağlamında
irdeleme konusunda öz yeterliliklerinin yüksek olduğu, fakat literatür tarama
konusunda ulusal ve uluslar arası veri tabanlarını kullanma noktasında öz
yeterliliklerinin düşük olduğu, yöntem boyutunda ise öğrencilerin araştırmada
kullanacakları veri toplama araçlarının geçerlilik ve güvenirlik çalışmalarını
yapmaya yönelik yüksek öz yeterliliğe oldukları, ancak hipotezleri
sınayabilecekleri uygun yöntemi belirleme konusunda düşük bir öz yeterliliğe sahip
oldukları, hipotez(ler)i belirleme boyutunda ise hipotez(ler)in değer
yargılarından ve genel yargılardan arındırılmış olması konusunda öz
yeterliliklerinin yüksek olduğu, fakat hipotez(ler)in tahmin, deney ve gözlemlere
açık olması konusunda ise düşük öz yeterliliğe sahip oldukları, son olarak problemi
tanımlama boyutunda ise problem cümlesini belirlerken toplumun önceliklerini ve
ihtiyaçlarını dikkate alarak belirleme konusunda yüksek öz yeterliliğe sahip
oldukları ancak problem cümlesini bireysel olarak tanımlama noktasında ise
düşük öz yeterliliğe sahip oldukları sonucu elde edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2019 |
Submission Date | November 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 44 |