This study aimed to determine how students perceive parents' involvement in university preferences, admissions, enrollment processes, academic choices during education, the psychosocial support they provide, and their involvement during the process. The 'Phenomenological' method was used in this study. The research study group consists of 38 freshman students studying at a state university selected by the "purposeful sampling method." The results showed that parents provided advice to a considerable degree during the university searching, selection, submission, and registration process and that the perceived psychosocial support of students from their parents was higher during this process. The students stated that there was an increase in mutual understanding and empathy in their relationships with their parents, the bond between them was strengthened, and they valued their parents' opinions more. It may be suggested that similar studies should be conducted with different sample groups that include preceding or first-year students continuing their education at various universities, and causal inferences should be made regarding the findings obtained.
Bu çalışmada, ebeveynlerin üniversite tercih, başvuru, kayıt süreçleri ile eğitim sırasındaki akademik seçimlere katılımlarının, sundukları psiko-sosyal desteğin ve bu süreçteki ilişkilerinin öğrenciler tarafından nasıl algılandığının saptanması amaçlanmıştır. ‘Fenomenolojik’ yöntemin kullanıldığı bu araştırmanın çalışma grubunda, ‘amaçlı örnekleme yöntemi’ ile seçilmiş, bir devlet üniversitesinde birinci sınıf düzeyinde öğrenim gören 38 öğrenci yer almaktadır. Bulgular ebeveynlerin üniversite arama, seçme, başvuru ve kayıt süreçlerinde büyük ölçüde tavsiye verdiklerini, öğrencilerin bu süreçte ebeveynlerinden algıladıkları psiko-sosyal desteğin yüksek olduğunu ortaya koymuştur. Öğrenciler ebeveynleriyle olan ilişkilerinde karşılıklı anlayış ve empatide artış olduğunu, aralarındaki bağın güçlendiğini, ebeveynlerin fikirlerine daha fazla değer verdiklerini belirtmiştir. Benzer araştırmaların çeşitli üniversitelerde öğrenimlerine devam eden hazırlık veya birinci sınıf öğrencilerini kapsayan farklı örneklem gruplarıyla yürütülmesi ve elde edilen bulgulara ilişkin nedensel çıkarımlar yapılması önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2021 |
Submission Date | February 28, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 9 Issue: 1 |