Books are the main tool of children literature. Except from books many products for children such as children’s theatres, cartoons, children’ musicals can be considered within the scope of children’s literature. When choosing/selecting children’s books it is extremely important to examine them in the light of the criteria determined by the field experts and to bring the children together with qualified works. The basic principles of children’s literature helps to measure the status of many dominant qualities such as whether or not to contain the element of violence in artistic products, the artistic product being in a way that gives the child the responsibility of hearing and thinking, the study creates a health value system in the child etc. In this study, the cartoon named “Rafadan Tayfa”, which was broadcast on TRT Children's Channel, one of the children's TV channels in our country, and ranked first in rating measurements. The cartoon named ‘’ Rafadan Tayfa analyzed the light of the scale created by editing the table of educational principles of children’s literature in SEVER’s published work (2018). 15 of the 75 episodes /sections in the first four seasons of the cartoon named ‘’Rafadan Tayfa’’ by the method of selection (random) without selection were determined and watched/monitored. Document technique was used to analyze the data obtained. Considering the frequency and percentage value table formed by evaluating the findings it was determined that the cartoon series named “Rafadan Tayfa” was suitable for the educational principles of children’s literature.
Çocuk edebiyatının temel aracı kitaplardır. Kitapların yanı sıra çocuk tiyatroları, çizgi filmler, çocuk müzikalleri gibi çocuklar için geliştirilen birçok ürün çocuk edebiyatının inceleme alanına girebilir. Çocuk kitapları seçilirken kitapların alan uzmanları tarafından belirlenmiş ölçütler ışığında incelenmesi ve çocukların nitelikli eserlerle buluşturulması son derece önemlidir. Çocuk edebiyatının eğitsel ilkeleri; sanatsal ürünlerde şiddet ögesine yer verilip verilmemesi, sanatsal ürünün çocuğa duyma-düşünme sorumluluğu verecek biçimde olması, eserin çocukta sağlıklı değerler sistemi oluşturması gibi pek çok başat niteliğin durumunu belirlemeye yardımcı olur. Bu çalışmada ülkemizdeki çocuk TV kanallarından biri olan TRT Çocuk kanalında yayınlanan, reyting ölçümlerinde ilk sıralarda yer alan “Rafadan Tayfa” adlı çizgi film, Sever (2018)’in çocuk edebiyatı eğitsel ilkeleri tablosunun düzenlenmesiyle oluşturulan ölçek ışığında incelenmiştir. “Rafadan Tayfa” adlı çizgi filmin ilk 4 sezonunda yer alan 75 bölümden 15’i seçkisiz seçilim yöntemi (random) ile belirlenmiş ve izlenmiştir. Elde edilen verilerin incelenmesinde doküman analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Bulguların değerlendirilmesiyle oluşan frekans ve yüzdelik değer tablosu göz önüne alındığında “Rafadan Tayfa” adlı çizgi film serisinin çocuk edebiyatının temel eğitsel ilkeleri bakımından uygun olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2021 |
Submission Date | May 6, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 9 Issue: 1 |