The new type of coronavirus, COVID-19, which has affected the whole world and turned into a pandemic in a short time, affects people in many different areas, especially health, economy, education and psychology. The aim of this study was to investigate the postgraduate theses made in Turkey on the psychological effects of the COVID-19 pandemic. In this study, in which the document analysis method was used, the postgraduate theses archived by the YÖK Publication Documentation Department were included in the analysis. In this context, a total of 37 postgraduate theses were examined. According to the findings obtained as a result of the study; It was observed that most of the theses were prepared at the master's level and mostly adults were chosen as the study group. When the subjects studied in the theses were examined, it was determined that the majority of the studies focused on psychological symptoms (depression, anxiety, stress levels, etc.) and positive psychology (psychological resilience, compassion, hope, etc.). It was also found that the most examined psychological concept in the theses was anxiety. The findings obtained as a result of the study were discussed in the light of the existing literature and suggestions were made.
Tüm dünyayı etkisi altına alarak kısa sürede pandemiye dönüşen yeni koronavirüs türü COVİD-19, başta sağlık, ekonomi, eğitim, psikoloji olmak üzere çok farklı alanlarda insanları etkilemektedir. Bu çalışmanın amacı COVİD-19 pandemisinin psikolojik etkileri ile ilgili Türkiye’de yapılmış lisansüstü tezlerin incelenmesidir. Doküman incelemesi yönteminin kullanıldığı bu çalışmada, YÖK Yayın Dokümantasyon Daire Başkanlığı tarafından arşivlenen lisansüstü tezler incelemeye dâhil edilmiştir. Bu kapsamda toplam 37 lisansüstü tezi incelenmiştir. Yapılan çalışma sonucunda elde edilen bulgulara göre; tezlerin çoğunluğunun yüksek lisans düzeyinde hazırlandığı ve çalışma grubu olarak çoğunlukla yetişkinlerin seçildiği görülmüştür. Tezlerde çalışılan konular incelendiğinde ise çalışmaların büyük bir çoğunluğunun psikolojik belirtiler (depresyon, anksiyete, stres düzeyleri vb.) ve pozitif psikoloji (psikolojik sağlamlık, şefkat, umut vb.) konularında yoğunlaştığı tespit edilmiştir. Tezlerde en çok incelenen psikolojik kavramın ise anksiyete (kaygı) olduğu bulunmuştur. Çalışma sonucunda elde edilen bulgular mevcut literatür ışığında tartışılmış ve öneriler getirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 23, 2021 |
Submission Date | November 23, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 9 Issue: 2 |