Bu araştırmanın amacı, anadolu öğretmen lisesinde öğrenim gören öğrencilerin katıldıkları uygulamaları izleme etkinliğine ve bu etkinliğin öğrencilerin öğretmenlik mesleği hakkındaki görüşlerine etkisini ortaya çıkarmaktır. Araştırmada nitel desenlerinden olan olgubilim deseni kullanılmıştır. Çalışma 2012-2013 öğretim yılı bahar döneminde Zonguldak IMKB anadolu öğretmen lisesinde öğrenim gören 11. sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Araştırmanın verilerin toplanmasında odak grup görüşmesi yapılmıştır. Veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Verilerin analizinde “etkinlik öncesi mesleğe bakış”, “etkinlik esnasında geçirilen yaşantılar”, “uygulamaların etkisi” ve “uygulama hakkında öneriler” temalarına ulaşılmıştır
The aim of the study is to examine opinions of anatolian teacher training high school students about teaching practicum activities course and its effect on opinions of students towards teaching profession. The design of study was phenomenology which one of qualitative research designs. The study was conducted in 2012-13 educational year. Participants are 7 students who were selected from seniors with purposive sampling method. The data of study was gathered with focus group interview. Totally 11 questions were asked to students and their responses were coded by researchers. Reliability of intercoders were found as a 0.82. Reached themes are “opinions of students about teaching profession before teaching practicum activities course”, “opinions of the students about course process”, “ effects of course on students” and proposals of the students”
Anatolian teacher training high school teaching practicum activities course teaching profession
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 2 Issue: 1 |