BibTex RIS Cite

İlköğretim Okulu 4.Sınıf Öğrencilerinin Kitap Okumaya Yönelik Algıları

Year 2014, Volume: 2 Issue: 2, 193 - 203, 30.12.2014

Abstract

Kitap okuma zevkini tatmış olan çocuk hayatının devamında bu alışkanlığını sürdürecektir, bu yüzden kitap okuma alışkanlığının erken yaşlarda kazandırılarak sağlam temellere oturtulması gerekir. Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okulu dördüncü sınıf öğrencilerinin kitap okumaya yönelik algılarını belirlemektir. Genel tarama modeline dayalı olarak yürütülen araştırmanın uygulamaları 2011-2012 eğitim-öğretim yılı güz yarıyılında Kdz. Ereğli ilçe merkezine bağlı 9 ilköğretim okulunda 389 dördüncü sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında öğrencilere 10 soru sorulmuş, verdikleri cevaplar kategorize edilerek, frekans ve yüzde dağılım tabloları yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin büyük oranda kitap okumayı sevdikleri, kitap okurken mutluluk, heyecan ve sevinç hissettikleri, kitap okumanın bilgi kazandırdığı, hayvanlarla, insanlarla, çizgi film kahramanlarıyla, bitkilerle, arabalarla ve oyuncaklarla ilgili konular içeren kitap okuduğu, kitap okumadıklarında okumalarının gelişmediği, çevresinde en çok öğretmenin kitap okuduğu, hikâye kitaplarını severek okudukları, kitabın adına dikkat ettikleri ve okul kütüphanesindeki ve sınıf kitaplığındaki kitapların yeterli olduğu tespit edilmiştir

References

  • Akyol, H. (2005). Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Arıcı, A.F. (2005). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Okuma Durumları (Beceri-İlgi-Alışkanlık-Eğilim). Yayınlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Arslan, Y., Çelik, Z., Çelik E. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 113-124.
  • Aydın Yılmaz, Z. (2006). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okuma Alışkanlığı, İlköğretim Online, 5(1), 1-6,
  • Başaran, M., Ateş, S. (2009). İlköğretim 5.Sınıf Öğrencilerinin Okumaya İlişkin Tutumlarının İncelenmesi, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 73-92.
  • Coşkun, E. (2002). Lise hızlı okuma teknikleri öğretim programı ve uygulamalarının değerlendirilmesi. Eğitim Araştırmaları, 9,41-51.
  • Demirel, Ö., Şahinel, M. (2006). Türkçe ve Sınıf Öğretmenleri İçin Türkçe Öğretimi. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Doğanay, H. (2001). Halk Kütüphanelerinin Okuma Alışkanlığındaki Rolü ve Önemi, Türk Kütüphaneciliği, 15(1), 40–44.
  • Dökmen, Ü. (1994). Okuma Becerisi, İlgisi ve Alışkanlığı Üzerine Psiko-Sosyal Bir Araştırma. İstanbul: MEB Yayınları.
  • Gömleksiz, M.N. (2004).Geleceğin Öğretmenlerinin Kitap Okumaya İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi (Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği), Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), http://efdergi. yyu.edu.tr.
  • Gönen, M., Öncü, E. Ç. ve Işıtan, S. (2004). İlköğretim 5., 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıklarının incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 164, 60-173
  • Güneş, F. (2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Güngördü, E. (2006). Okuma Alışkanlığı Edinme Sürecinde Sınıf Öğretmeninin Sorumluluğu. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi Bildiri Kitabı 1. Cilt. Gazi üniversitesi, Ankara.
  • Gürcan, H, İ. (1999), Okuma Alışkanlığı İle Kitap Yayımcılığının Kültürel İletişim ve Teknolojisine Bağlı Sorunları Karşısında Türkiye Koşulları Temelinde Bir Model Önerisi, Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları No 1113.
  • Karabay,A., Kuşdemir Kayıran, B. (2010). İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Becerileri ve Okumaya İlişkin Tutumları Arasındaki İlişki, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(38), 110-117
  • Koç, S. ve Müftüoğlu, G. (2008). Dinleme ve Okuma Öğretimi. 03 Ocak 2014 tarihinde www.aof.anadolu.edu.tr/kitap/IOLTP/2277/ unite 04.pdf adresinden erişildi.
  • Lau, K.L. (2009). Reading Motivation, Perceptions of Reading Instruction And Reading Amount: A Comparison of Junior And Senior Secondary Students in Hong Kong, Journal of Research in Reading,32(4), 366–382.
  • Logan, S., Johnston,R. (2009). Gender Differences in Reading Ability and Attitudes: Examining Where These Differences Lie, Journal of Research in Reading,32(2), 199–214.
  • Martinez, R.S., Arıcak, T., Jewell, J. (2008). Influence Of Reading Attitude on Reading Achievement: A Test Of The Temporal-Interaction Model, Psychology in The Schools,45(10), 1010-1022.
  • Nas, R. (2002). Örneklerle Çocuk Edebiyatı. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Odabaş, H.,Odabaş, Z.Y., Polat, C. (2008). Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığı: Ankara Üniversitesi Örneği, Bilgi Dünyası, 9(2), 431-465.
  • Önal, H. (1992). Bilgi gereksinimlerinin Karşılanması ve Okul Kütüphaneleri. Yaıyınlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Özbay, M., Bağcı, H., Uyar, Y. (2008). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutumla-rının Çeşitli Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 117–136.
  • Sallabaş, M.E. (2008). İlköğretim 8.Sınıf Öğrencilerinin Okumaya İlişkin Tutumları ve Okuduğunu Anlama Becerileri Arsındaki İlişki, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(16), 141-155.
  • Sever, S. (2008). Çocuk ve Edebiyat. İzmir: Tudem Yayınevi.
  • Sünbül , A. M., Çalışkan, M., Yılmaz, E., Çintaş, D., Alan, S., Demirer, V., Ceran,D. (2010a). Lise Öğrencileri Kitap Okuma Alışkanlıkları: Konya İli Araştırma Raporu (9-10-11-12. Sınıflar), http://www.ide.konya. edu.tr/ konyaokuyor/lise_rapor.pdf (12.04.2012).
  • Sünbül , A. M., Yılmaz, E., Demirer, V., Ceran, D.; Işık, A.; Çintaş, D., Çalışkan, M., Alan, S., (2010b). İlköğretim Öğrencileri Kitap Okuma Alışkanlıkları: Konya İli Araştırma Raporu (5-6-7-8. Sınıflar), http://www.ide.konya. edu.tr/konyaokuyor/ilkogretim _rapor.pdf (12.04.2012).
  • Ural, S. (1989). Çocuk ve Kitap, Çocuk Edebiyatı Yıllığı. İstanbul: Gökyüzü Yayınları.
  • Yıldız, C., Okur, A., Arı, G. ve Yılmaz, Y. (2006). Yeni Öğretim Programına Göre Kuramdan Uygulamaya Türkçe Öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Yalınkılıç, K., Ülper, H. (2011). İlköğretim 6-7-8. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Alışkanlık Düzeyleri, Samsun Sempozyumu, 13-16 Ekim 2011.
  • Yılmaz, B. (1990). Okuma Alışkanlığı ve Yenimahalle İlçe Halk Kütüphanesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yılmaz, B. (1995). Okuma Sosyolojisi: Ankara’da Oturanların Okuma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma, Türk Kütüphaneciliği, 9(3), 325-336.
  • Yılmaz, B. (2004). Öğrencilerin Okuma ve Kütüphane Kullanma Alışkanlıklarında Ebeveynlerin Duyarlılığı, Bilgi Dünyası, 5(2), 115-136.
  • Yılmaz, B., Köse, E.,Korkut, Ş. (2009). Hacettepe Üniversitesi ve Bilkent Üniversitesi Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma, Türk Kütüphaneciliği, 23(1), 22-51.
  • Yılmaz, M., Benli, N. (2010). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 281-291.

Perceptions of Elementary School 4th Grade Students for Reading

Year 2014, Volume: 2 Issue: 2, 193 - 203, 30.12.2014

Abstract

The child who has enjoyed the pleasure of reading will continue this habit for the rest of his life so reading habit must be settled fundamentally and must be acquisitioned in an early age. The aim of this research is to determine the perception of reading habits of the 4th grade student. Application of the research that was builded upon the general survey model was carried out on fall semester in 2011-2012 education term which was affiliated by 9 elementary schools that were related to Kdz. Ereğli country town with 389 4th grade students. Within the research students were asked 10 questions, the answers that were given by the students were categorized; frequency and percentage distribution carts were done. As a result of investigation, students largely like read book, while reading books, they feel happiness, excitement and joy, reading book obtain information and they read about animals, people, cartoon characters, plants, cars and toy-related books, why they don’t read book their reading can’t develop, teachers read books mostly, student likes story books and they pay attention to the name of the book and it is fixed that the book in the school and classroom library are adequate

References

  • Akyol, H. (2005). Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Arıcı, A.F. (2005). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Okuma Durumları (Beceri-İlgi-Alışkanlık-Eğilim). Yayınlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Arslan, Y., Çelik, Z., Çelik E. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 113-124.
  • Aydın Yılmaz, Z. (2006). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okuma Alışkanlığı, İlköğretim Online, 5(1), 1-6,
  • Başaran, M., Ateş, S. (2009). İlköğretim 5.Sınıf Öğrencilerinin Okumaya İlişkin Tutumlarının İncelenmesi, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 73-92.
  • Coşkun, E. (2002). Lise hızlı okuma teknikleri öğretim programı ve uygulamalarının değerlendirilmesi. Eğitim Araştırmaları, 9,41-51.
  • Demirel, Ö., Şahinel, M. (2006). Türkçe ve Sınıf Öğretmenleri İçin Türkçe Öğretimi. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Doğanay, H. (2001). Halk Kütüphanelerinin Okuma Alışkanlığındaki Rolü ve Önemi, Türk Kütüphaneciliği, 15(1), 40–44.
  • Dökmen, Ü. (1994). Okuma Becerisi, İlgisi ve Alışkanlığı Üzerine Psiko-Sosyal Bir Araştırma. İstanbul: MEB Yayınları.
  • Gömleksiz, M.N. (2004).Geleceğin Öğretmenlerinin Kitap Okumaya İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi (Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği), Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), http://efdergi. yyu.edu.tr.
  • Gönen, M., Öncü, E. Ç. ve Işıtan, S. (2004). İlköğretim 5., 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıklarının incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 164, 60-173
  • Güneş, F. (2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Güngördü, E. (2006). Okuma Alışkanlığı Edinme Sürecinde Sınıf Öğretmeninin Sorumluluğu. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi Bildiri Kitabı 1. Cilt. Gazi üniversitesi, Ankara.
  • Gürcan, H, İ. (1999), Okuma Alışkanlığı İle Kitap Yayımcılığının Kültürel İletişim ve Teknolojisine Bağlı Sorunları Karşısında Türkiye Koşulları Temelinde Bir Model Önerisi, Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları No 1113.
  • Karabay,A., Kuşdemir Kayıran, B. (2010). İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Becerileri ve Okumaya İlişkin Tutumları Arasındaki İlişki, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(38), 110-117
  • Koç, S. ve Müftüoğlu, G. (2008). Dinleme ve Okuma Öğretimi. 03 Ocak 2014 tarihinde www.aof.anadolu.edu.tr/kitap/IOLTP/2277/ unite 04.pdf adresinden erişildi.
  • Lau, K.L. (2009). Reading Motivation, Perceptions of Reading Instruction And Reading Amount: A Comparison of Junior And Senior Secondary Students in Hong Kong, Journal of Research in Reading,32(4), 366–382.
  • Logan, S., Johnston,R. (2009). Gender Differences in Reading Ability and Attitudes: Examining Where These Differences Lie, Journal of Research in Reading,32(2), 199–214.
  • Martinez, R.S., Arıcak, T., Jewell, J. (2008). Influence Of Reading Attitude on Reading Achievement: A Test Of The Temporal-Interaction Model, Psychology in The Schools,45(10), 1010-1022.
  • Nas, R. (2002). Örneklerle Çocuk Edebiyatı. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Odabaş, H.,Odabaş, Z.Y., Polat, C. (2008). Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığı: Ankara Üniversitesi Örneği, Bilgi Dünyası, 9(2), 431-465.
  • Önal, H. (1992). Bilgi gereksinimlerinin Karşılanması ve Okul Kütüphaneleri. Yaıyınlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Özbay, M., Bağcı, H., Uyar, Y. (2008). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutumla-rının Çeşitli Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 117–136.
  • Sallabaş, M.E. (2008). İlköğretim 8.Sınıf Öğrencilerinin Okumaya İlişkin Tutumları ve Okuduğunu Anlama Becerileri Arsındaki İlişki, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(16), 141-155.
  • Sever, S. (2008). Çocuk ve Edebiyat. İzmir: Tudem Yayınevi.
  • Sünbül , A. M., Çalışkan, M., Yılmaz, E., Çintaş, D., Alan, S., Demirer, V., Ceran,D. (2010a). Lise Öğrencileri Kitap Okuma Alışkanlıkları: Konya İli Araştırma Raporu (9-10-11-12. Sınıflar), http://www.ide.konya. edu.tr/ konyaokuyor/lise_rapor.pdf (12.04.2012).
  • Sünbül , A. M., Yılmaz, E., Demirer, V., Ceran, D.; Işık, A.; Çintaş, D., Çalışkan, M., Alan, S., (2010b). İlköğretim Öğrencileri Kitap Okuma Alışkanlıkları: Konya İli Araştırma Raporu (5-6-7-8. Sınıflar), http://www.ide.konya. edu.tr/konyaokuyor/ilkogretim _rapor.pdf (12.04.2012).
  • Ural, S. (1989). Çocuk ve Kitap, Çocuk Edebiyatı Yıllığı. İstanbul: Gökyüzü Yayınları.
  • Yıldız, C., Okur, A., Arı, G. ve Yılmaz, Y. (2006). Yeni Öğretim Programına Göre Kuramdan Uygulamaya Türkçe Öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Yalınkılıç, K., Ülper, H. (2011). İlköğretim 6-7-8. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Alışkanlık Düzeyleri, Samsun Sempozyumu, 13-16 Ekim 2011.
  • Yılmaz, B. (1990). Okuma Alışkanlığı ve Yenimahalle İlçe Halk Kütüphanesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yılmaz, B. (1995). Okuma Sosyolojisi: Ankara’da Oturanların Okuma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma, Türk Kütüphaneciliği, 9(3), 325-336.
  • Yılmaz, B. (2004). Öğrencilerin Okuma ve Kütüphane Kullanma Alışkanlıklarında Ebeveynlerin Duyarlılığı, Bilgi Dünyası, 5(2), 115-136.
  • Yılmaz, B., Köse, E.,Korkut, Ş. (2009). Hacettepe Üniversitesi ve Bilkent Üniversitesi Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma, Türk Kütüphaneciliği, 23(1), 22-51.
  • Yılmaz, M., Benli, N. (2010). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 281-291.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Aysel Memiş This is me

Metin Bozkurt This is me

Publication Date December 30, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Memiş, A., & Bozkurt, M. (2014). İlköğretim Okulu 4.Sınıf Öğrencilerinin Kitap Okumaya Yönelik Algıları. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 193-203.