Santranç oyunu kompleks kuralları olan üst düzey düşünme becerileri gerektiren bir oyundur. Bu çalışmanın genel amacı, üstün zekalı olan ve üstün zekalı olmayan lise öğrencilerinin alana özgü yaratıcılıkları üzerinde satrancın etkisinin incelenmesidir. Çalışma, 260’sı üstün zekalı ve 216’sı ortalama zeka düzeyinde olmak üzere toplam 476 öğrenciden dönen veriler ile sürdürülmüştür. Veri toplama aracı olarak Şahin 2015b, 2016 tarafından Türkçeye uyarlanmış olan Kaufman Alanları Yaratıcılık Ölçeği Türkçe Versiyonu kullanılmıştır. Analiz sonuçları akademik, mekanik/bilimsel, performans, öz/günlük ve sanatsal yaratıcılıktan alanlarından oluşan alana özgü yaratıcılık puanlarda gruplar arasında anlamlı farklılıklar olduğuna işaret etmektedir. Çalışma bulguları, satranç oynamanın üstün zekalı olan öğrenciler ile ortalama düzeyde zekaya sahip olan öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerinin geliştirilmesinde etkili olduğuna işaret etmektedir
Chess is a game that requires higher order cognitive skills because of its complicated rules. The main goal of this study was to analyse the effect of chess on domain-specific creativities among gifted and non-gifted high-school students. The study was conducted using data of 476 students, including 260 gifted students and 216 non-gifted students. Kaufman Domains Creativity Scale-TR, which was adapted by Şahin 2015b, 2016 into Turkish used data collection instrument. The results of the analysis show that significant differences were obtained among the groups of scholarly, mechanic/ scientific, performance, self/ everyday and art creativities. The findings of the study indicate that the chess-playing is effective in developing creative thinking skills to gifted and non-gifted students
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 2 |