The main purpose of this study was to investigate prospective teachers’ perceptions about the quality of life in higher education. This study was conducted at Eregli Faculty of Education, Zonguldak Bulent Ecevit University in Turkey. The data were gathered from 1196 students attending university during 2017-2018 academic year. “Higher Education Quality of Life Scale” was used as a data collecting instrument. The collected data showed that they did not have a normal distribution. For his reason, non-parametric analyzes were employed to investigate whether the prospective teachers’ perceptions about quality of life were varied according to gender, program and class level. The findings of the study showed that there were meaningful differences on the quality of life of university students between programs and class levels. The findings also indicated that there were no significant differences on the quality of life of university students between genders
Bu araştırmanın temel amacı, öğretmen adaylarının üniversitelerindeki yükseköğretim yaşam kalitesine yönelik algı düzeylerini tespit etmektir. Çalışma, Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesinde gerçekleştirilmiştir. 2017-2018 akademik yılında öğrenim görmekte olan 1196 öğrenciden elde edilen bilgiler araştırma verisi olarak kullanılmıştır. Araştırmada, veri toplama aracı olarak “Yüksek Öğretim Yaşam Kalitesi Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizine geçilmeden önce normallik analizi yapılmış ve elde edilen verinin normal dağılım göstermediği tespit edilmiştir. Bu sebeple, öğretmen adaylarının yükseköğretim yaşam kalitesine ilişkin bakış açılarının cinsiyet, program ve sınıf düzeyine göre değişip değişmediği parametrik olmayan analizler kullanılarak tespit edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, araştırma değişkenleri arasında sınıf düzeyi ve bazı programlar açısından öğrencilerin yükseköğretim yaşam kalitesi algıları anlamlı farklılık göstermiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 1 |