BibTex RIS Cite

Ortaokul Öğrencilerinin Çokgenler Konusundaki Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde Kavram Karikatürlerinin Etkisinin İncelenmesi

Year 2019, Volume: 7 Issue: 1, 101 - 122, 20.06.2019

Abstract

Matematik dersi, eğitim sisteminin önemli bir parçası haline gelmiştir. Bilim ve teknolojideki gelişmeler matematik eğitimini de etkilemiş ve matematik öğrenme ve öğretmede farklı yöntem ve teknikler kullanılmaya başlanmıştır. Bu tekniklerden biri de kavram karikatürleridir. Kavram karikatürleri öğrencilerin etkin katılımı ile eleştirel düşünerek yeni öğrenmeler gerçekleştirdiği çizimlerdir. Bu çalışma ile ortaokul öğrencilerinin, çokgenler konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesinde kavram karikatürlerinin etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Çalışma, 2017-2018 eğitim öğretim yılında, Çankırı’da bulunan bir devlet okulunda gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemi, 5. sınıfta öğrenim gören deney grubunda 28, kontrol grubunda 27 öğrenci olmak üzere toplam 55 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Başarı Testi”, “Matematik Dersine Yönelik Tutum Ölçeği”, “Kavram Karikatürleri” ve “Öğrenci Görüş Formu” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde SPSS 20 programından yararlanılarak t testi, Wilcoxon İşaretli Sıralar testi ve Kovaryans ANCOVA analizi kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz yönteminden yararlanılmıştır. Çalışma sonunda kavram karikatürü kullanımının, öğrencilerin matematik başarısı ve matematik dersine yönelik tutumları üzerinde deney grubu lehine anlamlı farklılık oluşturduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca öğrencilerin kavram karikatürü ile desteklenen öğrenme ortamına yönelik görüşlerinin genel olarak olumlu olduğu; dersi anlama, eğlenceli ders ortamı oluşturma, tartışma fırsatı bulma ve sosyal becerilerini geliştirme gibi görüşlerinin öne çıktığı görüşmüştür

References

  • Arıkurt, E. (2014). Kavram karikatürlerinin ve kavramsal değişim metinlerinin ortaokul 7. Sınıf öğrencilerinin başarılarına, kavramsal değişimlerine ve tutumlarına etkisinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Giresun Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Giresun.
  • Aşkar, P. (1986). Matematik dersine yönelik tutum ölçeği likert- tipi bir ölçeğin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 11(62), 31-36.
  • Atasoy, Ş. (2008). Öğretmen adaylarının Newton’un hareket kanunları konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesine yönelik geliştirilen çalışma yapraklarının etkililiğinin araştırılması. Yayımlanmamış doktora tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. Trabzon.
  • Ayva, Ö. (2010). Sosyal bilgiler dersi öğrenme öğretme süreci ile ilgili öğrenci görüşleri. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya-Turkey.
  • Batdal Karaduman, G. & Elgün Ceviz, A. (2018). Matematik öğretiminde kavram karikatürlerinin öğrenci başarısına etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(67), 1268-1277.
  • Baysarı, E. (2007). İlköğretim düzeyinde 5. sınıf Fen ve Teknoloji dersi canlılar ve hayat ünitesi öğretiminde kavram karikatürü kullanımının öğrenci başarısına, fen tutumuna ve kavram yanılgılarının giderilmesine olan etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Büyüköztürk, S. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (8. Baskı). Pegem Yayıncılık: Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. Baskı) Pegem Akademi: Ankara.
  • Çiçek, T. (2011). İlköğretim 6. sınıf fen ve teknoloji dersinde kavram karikatürlerinin öğrenci başarısına, tutumuna ve kalıcılığına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Dabell, J. (2004). The Mathscoordinator’s file-using concept cartoons. PFP Publishing: London.
  • Dabell, J. (2008). Using concept cartoons. Mathematics Teaching Incorporating Micromath, 209, 34-37.
  • Erdağ, S. (2011). İlköğretim 5. sınıf matematik dersinde kavram karikatürleri ile destekli matematik öğretiminin, ondalık kesirler konusundaki akademik başarıya ve kalıcılığa etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • George, D. & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.). Boston: Pearson.
  • İnel, D. (2012). Kavram karikatürleri destekli probleme dayalı öğrenme yönteminin öğrencilerin problem çözme beceri algılarına, fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarına ve kavramsal anlama düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Kabapınar, F. (2005). Effectiveness of teaching via concept cartoons from the point of view of constructivist approach. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 135-146.
  • Kazak, V. (2012). İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Kesirlerde Toplama İşlemine Yönelik Sözel Problem Kurma ve Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Keogh, B., Naylor, S. & Wilson, C. (1998). Concept cartoons: A new perspektive on physics education. Physics Education, 33(4), 219-224.
  • Kinchin, I. (2001). Investigating students’ beliefs about their preferred role as learners. Educational Research, 46 (3), 301-312.
  • Long, S. ve Marson, K. (2003). Concept cartoons. Hands on Science. 19(3), 22-24.
  • Meriç, G. (2014). Fen ve teknoloji dersinde kavram karikatürlerinin öğrencilerin kavramsal anlama, motivasyon ve tutum düzeyleri üzerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Uğurel, I., Kesgin, Ş. ve Karahan, Ö. (2013). Matematik derslerinde yararlanılabilecek alternatif bir öğrenme ve değerlendirme aracı: kavram karikatürü. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 313- 337.
  • Uğurel, I. ve Moralı, S. (2006). Karikatürler ve matematik öğretiminde kullanımı. Milli Eğitim Üç Aylık Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi. 170, 32-47.
  • Yeşilova, Ö. (2013). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin problem çözme sürecindeki davranışları ve problem çözme başarı düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldırım, C. (1996). Matematiksel düşünme. Remzi Kitabevi: İstanbul.
  • Yıldız, İ. (2008) Kavram karikatürlerinin kavram yanılgılarının tespitinde ve giderilmesinde kullanılması: düzgün dairesel hareket. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.

Investigation of the Effects of Concept Cartoons on the Misconceptions of Secondary School Students on Polygons

Year 2019, Volume: 7 Issue: 1, 101 - 122, 20.06.2019

Abstract

Mathematics has become an important part of the education system. The field of mathematics has also been affected by the development of science and technology, and this situation has made it compulsory to use different approaches in learning and teaching mathematics. Concept cartoons are drawings in which students learn new ideas with critical thinking through active participation. Aim of this study is to investigate the effects of concept cartoons on the elimination of misconceptions about polygons. In this study, a quasi-experimental design with pre-test- and post-test control group was used. This study was conducted in a public school in Çankırı in the 2017-2018 academical year. The sample of the study consisted of 55 students in the 5th grade and 27 in the control group and 28 in the experimental group. As data collection tool; “Achievement Test”, “Attitude Scale for Mathematics Lesson”, “Concept Cartoons”, “Student View Form” were used. T test by using the SPSS 20 program, Wilcoxon Signed Rank test and Covariance ANCOVA method were used in the analysis of the data obtained from the study. In the analysis of the qualitative data obtained for the purpose of supporting quantitative data, descriptive analysis method was used. At the end of the study, it was concluded that the use of concept cartoons has a significant difference in favor of the experimental group on the students' mathematics achievement and attitudes towards mathematics lesson. In addition, the students expressed a positive opinion about the teaching process with the usage of concept cartoons. The students in the experimental group stated that they understood the subject better in the teaching process using concept cartoons, they enjoyed the course and they had fun in the course and they developed their social skills in learning by discussing

References

  • Arıkurt, E. (2014). Kavram karikatürlerinin ve kavramsal değişim metinlerinin ortaokul 7. Sınıf öğrencilerinin başarılarına, kavramsal değişimlerine ve tutumlarına etkisinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Giresun Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Giresun.
  • Aşkar, P. (1986). Matematik dersine yönelik tutum ölçeği likert- tipi bir ölçeğin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 11(62), 31-36.
  • Atasoy, Ş. (2008). Öğretmen adaylarının Newton’un hareket kanunları konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesine yönelik geliştirilen çalışma yapraklarının etkililiğinin araştırılması. Yayımlanmamış doktora tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. Trabzon.
  • Ayva, Ö. (2010). Sosyal bilgiler dersi öğrenme öğretme süreci ile ilgili öğrenci görüşleri. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya-Turkey.
  • Batdal Karaduman, G. & Elgün Ceviz, A. (2018). Matematik öğretiminde kavram karikatürlerinin öğrenci başarısına etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(67), 1268-1277.
  • Baysarı, E. (2007). İlköğretim düzeyinde 5. sınıf Fen ve Teknoloji dersi canlılar ve hayat ünitesi öğretiminde kavram karikatürü kullanımının öğrenci başarısına, fen tutumuna ve kavram yanılgılarının giderilmesine olan etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Büyüköztürk, S. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (8. Baskı). Pegem Yayıncılık: Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. Baskı) Pegem Akademi: Ankara.
  • Çiçek, T. (2011). İlköğretim 6. sınıf fen ve teknoloji dersinde kavram karikatürlerinin öğrenci başarısına, tutumuna ve kalıcılığına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Dabell, J. (2004). The Mathscoordinator’s file-using concept cartoons. PFP Publishing: London.
  • Dabell, J. (2008). Using concept cartoons. Mathematics Teaching Incorporating Micromath, 209, 34-37.
  • Erdağ, S. (2011). İlköğretim 5. sınıf matematik dersinde kavram karikatürleri ile destekli matematik öğretiminin, ondalık kesirler konusundaki akademik başarıya ve kalıcılığa etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • George, D. & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.). Boston: Pearson.
  • İnel, D. (2012). Kavram karikatürleri destekli probleme dayalı öğrenme yönteminin öğrencilerin problem çözme beceri algılarına, fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarına ve kavramsal anlama düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Kabapınar, F. (2005). Effectiveness of teaching via concept cartoons from the point of view of constructivist approach. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 135-146.
  • Kazak, V. (2012). İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Kesirlerde Toplama İşlemine Yönelik Sözel Problem Kurma ve Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Keogh, B., Naylor, S. & Wilson, C. (1998). Concept cartoons: A new perspektive on physics education. Physics Education, 33(4), 219-224.
  • Kinchin, I. (2001). Investigating students’ beliefs about their preferred role as learners. Educational Research, 46 (3), 301-312.
  • Long, S. ve Marson, K. (2003). Concept cartoons. Hands on Science. 19(3), 22-24.
  • Meriç, G. (2014). Fen ve teknoloji dersinde kavram karikatürlerinin öğrencilerin kavramsal anlama, motivasyon ve tutum düzeyleri üzerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Uğurel, I., Kesgin, Ş. ve Karahan, Ö. (2013). Matematik derslerinde yararlanılabilecek alternatif bir öğrenme ve değerlendirme aracı: kavram karikatürü. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 313- 337.
  • Uğurel, I. ve Moralı, S. (2006). Karikatürler ve matematik öğretiminde kullanımı. Milli Eğitim Üç Aylık Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi. 170, 32-47.
  • Yeşilova, Ö. (2013). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin problem çözme sürecindeki davranışları ve problem çözme başarı düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldırım, C. (1996). Matematiksel düşünme. Remzi Kitabevi: İstanbul.
  • Yıldız, İ. (2008) Kavram karikatürlerinin kavram yanılgılarının tespitinde ve giderilmesinde kullanılması: düzgün dairesel hareket. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Merve Sancar This is me

Timur Koparan This is me

Publication Date June 20, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Sancar, M., & Koparan, T. (2019). Ortaokul Öğrencilerinin Çokgenler Konusundaki Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde Kavram Karikatürlerinin Etkisinin İncelenmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 101-122.