In this research, the relationship between 21st Century skills and lifelong learning tendencies of Turkish pre-service teachers was examined. Along with this general purpose, 21st Century skills and lifelong learning tendencies competency perceptions of Turkish pre-service teachers were compared in terms of gender, grade level, academic achievement, high school type graduated, desire to do postgraduate education and reading habit variables. In this regard, this research is descriptive relational screening and causal comparison research. The research was carried out with 200 Turkish pre-service teachers studying at the Turkish teaching department at a university in the Western Black Sea Section. In the research, 21st Century skills scale and lifelong learning scale were used as data collection tools. For the analysis of the data in the research; frequency, percentage, arithmetic mean, t test for independent groups, one way variance analysis, correlation analysis and regression analysis were used. In the research, 21st Century skills and lifelong learning tendencies of Turkish pre-service teachers were found to be relatively high. It has been found that 21st Century skills were not differentiated according to gender, grade level, high school type graduated, desire to do postgraduate education and reading habits. It has been found that lifelong learning tendencies were differentiated according to gender, desire to do postgraduate education and reading habits. A positive, significant, and moderate relationship has been found between 21st Century skills and lifelong learning tendencies of Turkish pre-service teachers. It has been found that learning and renewing skills among 21st Century skills and life and career skills dimensions are significant predictors of Turkish pre-service teachers’ lifelong learning
Bu araştırmada Türkçe öğretmen adaylarının 21. Yüzyıl becerileri ile yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Bu genel amaç ile birlikte, Türkçe öğretmen adaylarının 21. Yüzyıl becerileri ve yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin cinsiyet, sınıf düzeyi, akademik başarı, mezun olunan lise türü, lisansüstü eğitim yapma isteme durumu ve kitap okuma alışkanlığı değişkenleri açısından karşılaştırılmıştır. Bu bakımdan bu araştırma betimsel nitelikli ilişkisel tarama ve nedensel karşılaştırma araştırmasıdır. Araştırma Türkiye’nin Batı Karadeniz Bölgesinde yer alan bir üniversitede Türkçe öğretmenliği bölümünde okuyan 200 Türkçe öğretmeni adayıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak 21. Yüzyıl becerileri ölçeği ve yaşam boyu öğrenme ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada verilerin analizi için frekans, yüzde, aritmetik ortalama, bağımsız gruplar için t testi, tek yönlü varyans analizi, korelasyon analizi ve regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmada Türkçe öğretmen adaylarının 21. Yüzyıl becerileri ve yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin görece yüksek olduğu bulunmuştur. 21. Yüzyıl becerilerinin cinsiyet, sınıf düzeyi, mezun oluna lise türü, lisansüstü eğitim yapma isteği ve kitap okuma alışkanlığına göre farklılaşmadığı bulunmuştur. Yaşam boyu öğrenme becerilerinin cinsiyete, lisansüstü eğitim yapma isteğine ve kitap okuma alışkanlıklarına göre farklılaştığı bulunmuştur. Türkçe öğretmen adaylarının 21. Yüzyıl becerileri ve yaşam boyu öğrenme becerileri arasında pozitif, anlamlı ve orta düzeyde ilişki bulunmuştur. 21.yüzyıl becerilerinden öğrenme ve yenilenme becerileri ile yaşam ve kariyer becerileri boyutlarının Türkçe öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenmelerinin anlamlı yordayıcıları olduğu bulunmuştur
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 1 |