Araştırmada, canlı etiketleri sticker kullanılarak yapılan “Etiketlerle Sınıflandırma Etkinliği” nin canlıların sınıflandırılmasına yönelik bilgileri üzerine etkisini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma, ön test - son test kontrol gruplu deneme modeli kullanılarak yürütülmüştür. Araştırma 5. sınıfta öğrenim gören 27 deney grubu ve 27 kontrol grubunda olmak üzere toplam 54 öğrencinin katılımıyla yürütülmüştür. Araştırmada 2 açık uçlu sorudan oluşan bir test ön test ve son test olarak kullanılmıştır. “Canlılar Dünyası” ünitesi deney ve kontrol grubuna aynı şekilde işlendikten sonra deney grubuna “Etiketlerle Sınıflandırma Etkinliği”, kontrol grubuna ise canlıların sınıflandırılmasına yönelik soru cevap şeklinde bir etkinlik yapılmıştır. Araştırma sonucunda ön testte her iki grupta da öğrencilerin canlıların bitkiler ve hayvanlar veya sadece hayvanlardan ibaret olduğuna, insanların ayrı bir grup olduğuna dair yanlış anlamalara sahip oldukları tespit edilmiştir. Ancak son testte deney grubunda canlıları “bitkiler-hayvanlar-mantarlar-mikroskobik canlılar” olarak doğru şekilde sınıflayan daha fazla öğrencinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır
The aim of the study is to teach the subject of classification of living things by using "a Classification Activity with Stickers" having stickers of the living things and to identify the effect of this activity on the information of the students in this subject. The study was conducted by using the pre-test - post-test control group test model. The research was carried out with the participation of 54 students, including 27 students for the experimental group and 27 for the control group studying in the fifth grade. A test consisting of two open-ended questions, was applied a pre-test and a post-test in the study. After teaching the subject of the "World of the Living Things" to the experimental and control group in the same way, "Classification Activity with Stickers" was applied to the experiment group and a question-answer activity regarding the classification of living things to the control group. As a result of the research, it was observed that students in both groups had incorrect information that living things only consist of plants and animals or only animals and that humans are a separate group. However, it was concluded that there have been more students classifying the living things in a proper manner such as “plants-animals-fungimicroscopic organisms” in the post-test
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 1 |