Bu araştırmanın amacı, TALIS 2018 verilerine göre Türkiye, Finlandiya, Meksika ve Güney Kore ülkelerindeki ortaokul öğretmenlerinin iş doyumunu incelemektir. Araştırmanın örneklemini Türkiye’den 196 okuldan 3.952 öğretmen, Finlandiya’dan 148 okuldan 2.851 öğretmen, Meksika’dan 193 okuldan 2.926 öğretmen ve Güney Kore’den 163 okuldan 2.931 öğretmen oluşturmuştur. Bu doğrultuda öğretmenlerin iş doyumu indeks puanları, Düzey 1’de tanımlanarak seçkisiz etkili tek yönlü ANOVA modeli ile incelenmiştir. Ardından, okullar arasındaki iş doyumu indeks puanlarındaki farklılaşmanın kaynağı iki düzeyli modelle ele alınmıştır. Araştırma kapsamında, öğretmen iş doyumuna ait indeks puanının büyük bir oranının öğretmen düzeyindeki değişkenlerden kaynaklandığı görülmüştür. Bunun yanında, Türkiye, Finlandiya, Meksika ve Güney Kore’de öğretmenliği ilk kariyer mesleği olarak seçenlerin iş doyumlarının daha yüksek olduğunu saptanmıştır. Ayrıca öğretmenlerinin öz yeterlik algılarının iş doyumlarını pozitif yönde etkilediği görülmüştür. Araştırmadan elde edilen bir diğer sonuca göre, okullar arasında öğretmen iş doyumu puanı açısından yaşanan farklılaşmada paydaş katılımı değişkeninin istatistiksel olarak anlamlı bir etkiye sahip olduğu saptanmıştır.
This study is aim to examine the job satisfaction of secondary school teachers in Turkey, Finland Mexico and South Korea. According to the TALIS 2018 data. The sample of the study was composed of 3,952 teachers in 196 schools from Turkey, 2,851 teachers in 148 schools from Finland, 2,931 teachers in 163 schools in South Korea and 2,926 teachers in 193 schools in Mexico. Accordingly, job satisfaction index scores of teachers were defined in Level 1 and analyzed with random-effect oneway ANOVA model. Then, the source of the difference in job satisfaction index scores between teachers and schools was examined with two-level model. Within the scope of the research, it has been observed that a large proportion of the teacher job satisfaction index score came from the variables at the teacher level. Besides this, it was found out that teachers who had chosen teaching as the first professional career in Turkey, Finland, Mexico and South Korea had higher job satisfaction than the others. According to another result obtained from the study, it was seen that the participation index had a statistically significant effect on the differentiation of teachers' job satisfaction scores among schools. For the results of the study, it was pointed out that the stakeholder engagement index had a statistically significant effect on the difference in the teachers' job satisfaction score among schools.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 1 |