Research Article
BibTex RIS Cite

Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının 3 Boyutlu Yazıcılar Hakkındaki Görüşlerinin Belirlenmesi

Year 2020, Volume: 8 Issue: 2, 303 - 317, 30.12.2020

Abstract

Üç boyutlu yazıcı teknolojisi sanayi, tıp ve sağlık, uzay ve havacılık, mimari, inşaat, askeri, tekstil, gıda, eğitim gibi birçok farklı
alanda kullanılmıştır. Eğitimde mekanik ve teknik derslerde üç boyutlu yazıcıların kullanılması yaratıcılığın artırılmasında
önemli bir etkiye sahiptir. Üç boyutlu yazıcıyı öğrenme ortamlarında kullanacak olan öğretmenler ve öğrencilerdir. Bu
bağlamda, öğretmenlerin üç boyutlu yazıcıları etkin bir şekilde kullanabilmeleri için hizmet öncesi lisans programlarında veya
hizmet içi eğitimlerde yeterli deneyime sahip olmaları önemlidir. Öğretmenlerin lisans eğitiminde hizmet öncesi üç boyutlu
yazıcılarla deneyim kazanabilmeleri için öğretmen eğitimi programlarındaki derslerin içeriğinin gözden geçirilmesi
gerekmektedir. Buna paralel olarak, öğretmen adaylarının üç boyutlu yazıcılarla ilgili eğitim almadan önce üç boyutlu yazıcılar
hakkındaki görüşlerinin belirlenmesinin, üç boyutlu yazıcılarla ilgili eğitim içeriğinin planlanmasına katkıda bulunacağına
inanılmaktadır. Bu kapsamda araştırmanın amacı; Fen Bilgisi öğretmen adaylarının üç boyutlu yazıcılar hakkındaki görüşlerini
belirlemektedir. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımına dayalı durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılında Trabzon Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği bölümünde
öğrenim gören 33 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı-yapılandırılmış görüşme formu
kullanılmıştır. Araştırma verileri içerik analizi yöntemine göre çözümlenmiş ve öğretmen adaylarının ifadelerinden alıntılara
yer verilmiştir. Çalışmada öğretmen adayları; üç boyutlu yazıcıların maliyetli olması, okullardaki alt yapı ve teknolojik
yetersizliğin olması, bu teknolojiyi kullanacak eğitimli kişilerin az olduğu şeklinde görüş belirtmişlerdir. Eğitim alanında üç
boyutlu yazıcıların kullanılmasına yönelik öneriler sunulmuştur.

References

  • Avinal, M. (2019). Üç boyutlu yazıcı teknolojisiyle tasarlanan etkinliklerin vücudumuzdaki sistemler ünitesinin öğretimine etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. kastamonu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kastamonu.
  • Balcıoğlu, Y.S. (2014). 3 Boyutlu yazıcı ve sinemada kullanımı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Bardakçı, S., Kılıçer, K., Akbulut, C., Çağlar, A. & Kocadağ Ünver, T. (2018).Üç boyutlu yazıcı ve öğretim sürecinde kullanımı. Editörler: Akkoyunlu, B., İşman, A. & Odabaşı, H.F. Eğitim Teknolojileri Okumaları(s.530-546).TOJET& Sakarya Üniversitesi.
  • Bennett, L., and Scholes, R. (2001). Goals and attitudes related to technology use in a social studies method course. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 1(3), 373-385.
  • Doğan, A. ve Uluay, G.(2020). Fen bilgisi öğretmen adaylarının 3d teknolojilerini öğrenme ve öğretme deneyimleri: Tinkercad Örneği. Trakya Eğitim Dergisi,10(3),980-994.
  • Doğan, O ve Baloğlu, N. (2020). Üniversite öğrencilerinin endüstri 4.0 kavramsal farkındalık düzeyleri. TÜBAV Bilim Dergisi, 13(1), 126-142.
  • Eisenberg, M. (2013). 3D printing for children: What to build next? International Journal of Child-Computer Interaction, 1(1), 7-13.
  • Güler Taşkıran, A. (2019). Fen eğitiminde 3D yazıcıların kullanımının öğrencilerin tutumlarına ve görüşlerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Güleryüz, H., Dilber, R. & Erdoğan, İ. (2019). STEM uygulamalarında öğretmen adaylarının 3D yazıcı kullanımı hakkındaki görüşleri. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 1-8.
  • Güneş, S., Yurdakul, M., Kalaycı, U., Uyanık, U. & Şentürk, S. (2020). 3 Boyutlu yazıcı kullanımının öğrencilerin ar-ge yeteneklerinin gelişimine etkisinin incelenmesi: Ostim Teknik Üniversitesi Meslek Yüksekokulunda örnek bir uygulama. International Journal of 3D Printing Technologies and Dijital Industry,4(1),1-11.
  • Karaduman, H. (2017a). Soyuttan somuta sanaldan gerçeğe: Öğretmen adaylarının bakış açısıyla üç boyutlu yazıcılar. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,18(1),273-303.
  • Karaduman, H. (2017b). Sosyal bilgiler eğitiminde 3 boyutlu yazıcıların kullanımı. AJESI-Anadolu Journal Of Education Sciences International,7(3),590-625.
  • Kökhan, S. & Özcan, U. (2018). 3D yazıcıların eğitimde kullanımı. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi (BEST Dergisi), 2(1), 81-85.
  • Kuzu Demir, E.B., Çaka, C., Tuğtekin, U., Demir, K., İslamoğlu, H. & Kuzu, A. (2016). Üç boyutlu yazdırma teknolojilerinin eğitim alanında kullanımı: Türkiye’deki Uygulamalar. Ege Eğitim Dergisi, 17(2), 481-503.
  • Küçüksolak, S. (2019). Üç boyutlu yazıcıların eğitimde kullanımı: Öğrenciler üzerine bir uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aksaray.
  • Lütolf, G. (2013). Using 3D printers at school: The Experience of 3drucken.ch. Canessa, E., Fonda, C., & Zennaro, M. (Ed.), in Low-Cost 3D Printing for Science, Education and Sustainable Development (s.149-159). ICTP Science Dissemination Unit
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB), (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar), Ankara.
  • Özsoy, K. & Duman, B. (2017). Eklemeli imalat (3boyutlu baskı) teknolojilerinin eğitimde kullanılabilirliği. International Journal Of 3D Printing Technologies and Digital Industry, 1(1), 36-48.
  • Yavuz, İ., Yuran, A.F. & İkinci, F. (2019, April). Makine mühendisliği eğitiminde 3D yazıcılar ile yardımcı materyal tasarımı ve uygulaması. 4 ͭ ͪ International Congress on 3D Printing (Additive Manufacturing) Technologies And Dijital Industr, Antalya.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, G., Yıldırım, S. & Çelik, E. (2018). Yeni bir bakış -3 boyutlu yazıcılar ve öğretimsel kullanımı: Bir içerik analizi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi,13(25).163-184.
  • Yılmaz, F., Arar, M.E. & Koç, E. (2014). 3D baskı ile hızlı protip ve son ürün üretimi. Metalurji Dergisi,168,35-60.
  • Yılmaz, A. & Algil, M. (2018). Matematik öğretim materyallerinin 3D yazıcılarla üretimi ve eğitimciye sağladığı katkılar. Journal of Awareness, 3(4), 41-52.
  • Yüksel, A.O. (2015). Okul öncesi dönemde 3 boyutlu tasarım ve üretimin çocukların bilişimine yönelik algılarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Year 2020, Volume: 8 Issue: 2, 303 - 317, 30.12.2020

Abstract

References

  • Avinal, M. (2019). Üç boyutlu yazıcı teknolojisiyle tasarlanan etkinliklerin vücudumuzdaki sistemler ünitesinin öğretimine etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. kastamonu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kastamonu.
  • Balcıoğlu, Y.S. (2014). 3 Boyutlu yazıcı ve sinemada kullanımı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Bardakçı, S., Kılıçer, K., Akbulut, C., Çağlar, A. & Kocadağ Ünver, T. (2018).Üç boyutlu yazıcı ve öğretim sürecinde kullanımı. Editörler: Akkoyunlu, B., İşman, A. & Odabaşı, H.F. Eğitim Teknolojileri Okumaları(s.530-546).TOJET& Sakarya Üniversitesi.
  • Bennett, L., and Scholes, R. (2001). Goals and attitudes related to technology use in a social studies method course. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 1(3), 373-385.
  • Doğan, A. ve Uluay, G.(2020). Fen bilgisi öğretmen adaylarının 3d teknolojilerini öğrenme ve öğretme deneyimleri: Tinkercad Örneği. Trakya Eğitim Dergisi,10(3),980-994.
  • Doğan, O ve Baloğlu, N. (2020). Üniversite öğrencilerinin endüstri 4.0 kavramsal farkındalık düzeyleri. TÜBAV Bilim Dergisi, 13(1), 126-142.
  • Eisenberg, M. (2013). 3D printing for children: What to build next? International Journal of Child-Computer Interaction, 1(1), 7-13.
  • Güler Taşkıran, A. (2019). Fen eğitiminde 3D yazıcıların kullanımının öğrencilerin tutumlarına ve görüşlerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Güleryüz, H., Dilber, R. & Erdoğan, İ. (2019). STEM uygulamalarında öğretmen adaylarının 3D yazıcı kullanımı hakkındaki görüşleri. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 1-8.
  • Güneş, S., Yurdakul, M., Kalaycı, U., Uyanık, U. & Şentürk, S. (2020). 3 Boyutlu yazıcı kullanımının öğrencilerin ar-ge yeteneklerinin gelişimine etkisinin incelenmesi: Ostim Teknik Üniversitesi Meslek Yüksekokulunda örnek bir uygulama. International Journal of 3D Printing Technologies and Dijital Industry,4(1),1-11.
  • Karaduman, H. (2017a). Soyuttan somuta sanaldan gerçeğe: Öğretmen adaylarının bakış açısıyla üç boyutlu yazıcılar. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,18(1),273-303.
  • Karaduman, H. (2017b). Sosyal bilgiler eğitiminde 3 boyutlu yazıcıların kullanımı. AJESI-Anadolu Journal Of Education Sciences International,7(3),590-625.
  • Kökhan, S. & Özcan, U. (2018). 3D yazıcıların eğitimde kullanımı. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi (BEST Dergisi), 2(1), 81-85.
  • Kuzu Demir, E.B., Çaka, C., Tuğtekin, U., Demir, K., İslamoğlu, H. & Kuzu, A. (2016). Üç boyutlu yazdırma teknolojilerinin eğitim alanında kullanımı: Türkiye’deki Uygulamalar. Ege Eğitim Dergisi, 17(2), 481-503.
  • Küçüksolak, S. (2019). Üç boyutlu yazıcıların eğitimde kullanımı: Öğrenciler üzerine bir uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aksaray.
  • Lütolf, G. (2013). Using 3D printers at school: The Experience of 3drucken.ch. Canessa, E., Fonda, C., & Zennaro, M. (Ed.), in Low-Cost 3D Printing for Science, Education and Sustainable Development (s.149-159). ICTP Science Dissemination Unit
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB), (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar), Ankara.
  • Özsoy, K. & Duman, B. (2017). Eklemeli imalat (3boyutlu baskı) teknolojilerinin eğitimde kullanılabilirliği. International Journal Of 3D Printing Technologies and Digital Industry, 1(1), 36-48.
  • Yavuz, İ., Yuran, A.F. & İkinci, F. (2019, April). Makine mühendisliği eğitiminde 3D yazıcılar ile yardımcı materyal tasarımı ve uygulaması. 4 ͭ ͪ International Congress on 3D Printing (Additive Manufacturing) Technologies And Dijital Industr, Antalya.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, G., Yıldırım, S. & Çelik, E. (2018). Yeni bir bakış -3 boyutlu yazıcılar ve öğretimsel kullanımı: Bir içerik analizi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi,13(25).163-184.
  • Yılmaz, F., Arar, M.E. & Koç, E. (2014). 3D baskı ile hızlı protip ve son ürün üretimi. Metalurji Dergisi,168,35-60.
  • Yılmaz, A. & Algil, M. (2018). Matematik öğretim materyallerinin 3D yazıcılarla üretimi ve eğitimciye sağladığı katkılar. Journal of Awareness, 3(4), 41-52.
  • Yüksel, A.O. (2015). Okul öncesi dönemde 3 boyutlu tasarım ve üretimin çocukların bilişimine yönelik algılarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education, Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

Büşra Karagöz This is me

Çiğdem Şahin Çakır This is me

Publication Date December 30, 2020
Submission Date July 10, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Karagöz, B., & Şahin Çakır, Ç. (2020). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının 3 Boyutlu Yazıcılar Hakkındaki Görüşlerinin Belirlenmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 303-317.