Bu araştırmanın amacı; okul öncesi dönem çocukların mizaç özellikleri ile sosyal beceri ve davranışsal öz-düzenleme becerileri arasındaki ilişkiyi incelemek ve mizaç özelliklerinin üzerindeki yordayıcı etkisini ortaya koymaktır. Bu bağlamda, çocukların sıcakkanlılık, sebatkarlık, ritmik ve tepkisellik olarak belirlenen mizaç özellikleri ile davranış becerilerinden sosyal ve öz-düzenleme becerileri arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırma ilişkisel tarama modeliyle yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, Zonguldak ili Ereğli ilçesinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bağımsız anaokullarına devam eden 36-72 ay arası 169 çocuk oluşturmuştur. Veriler araştırmayı kabul eden çocukların ebeveynleri ve
öğretmenlerinin görüşlerinden elde edilmiştir. Veri toplama araçları olarak, “Kişisel Bilgi Formu”, “Çocuklar için Kısa Mizaç Ölçeği” ve “Çocuk Davranış Değerlendirme Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada verilerin normal dağılım gösterip göstermediğini belirlemek için “Kolmogorov Smirnov” testi, normal dağılım gösteren veriler için “Bağımsız t-testi”, çocukların yaşı, öz düzenleme ve mizaç özellikleri arasındaki ilişkiyi incelemek için “Spearman korelasyon analizi” ve çocuk mizaç özelliklerinin öz düzenlemenin yordayıcı rolüne ilişkin “çoklu regresyon analizi” uygulanmıştır. Araştırma sonuçları incelendiğinde, çocukların cinsiyeti ile mizaç özellikleri ve öz-düzenleme puanlarının ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı, çocukların yaşları ile mizaç özellikleri ve öz düzenleme becerileri arasında ilişki olmadığı görülmektedir. Bir diğer ortaya çıkan sonuç, davranışsal öz-düzenlemenin sıcakkanlılık ve tepkisellik mizaç alt boyutları ile negatif yönde, sebatkârlık ve ritmiklik alt boyutları ile pozitif yönde anlamlı ilişki olduğu belirlenmiştir. Sosyal beceri ile mizaç alt boyutları olan sıcakkanlılık, tepkisellik arasında pozitif yönde, ritmiklik ile negatif yönde, sebatkârlıkla çok zayıf anlamlı ilişki saptanmıştır. Ayrıca regresyon analizi sonucunda, mizaç özelliklerinin davranışsal öz- düzenleme ve sosyal becerilerin anlamlı yordayıcısı olduğu, mizaç özellikleri ile sosyal beceri toplam varyansın %61,6’sını ve davranışsal öz-düzenleme toplam varyansın %55,9’unu açıkladığı tespit edilmiştir
The purpose of this research; To examine the relationship between preschool children's temperament traits and social skills
and behavioral self-regulation skills, and to reveal its predictive effect on temperament traits. In this context, the relationships
between children's temperament characteristics specified as approach/withdrawal, persistence, rhythmicity and reactivity,
and social and self-regulation skills were examined. The research was conducted with the correlational survey model. The
study group of the research consisted of 169 children between 36-72 months. The data were obtained from the opinions of the
parents and teachers giving approval to the research. “Personal Information Form”, “The Short Temperament Scale for
Children-STSC” and “Child Behavior Rating Scale-CBRS” were used as data collection tools. In the study, to determine whether
the data show normal distribution or not; the "Kolmogorov Smirnov" test, for normally distributed data; the "Independent ttest", to examine the relationship between children's age, self-regulation and temperament characteristics; "Spearman
correlation analysis", and to determine the predictive role of self-regulation of child temperament traits; "Multiple regression
analysis" were applied. The research results showed that there was no statistically significant difference between the
children's gender and temperament characteristics and the averages of self-regulation scores, and there was no relationship
between children's ages and temperament characteristics and self-regulation skills. It is concluded that behavioral selfregulation has a negative correlation with approach/withdrawal and reactivity, and a positive correlation with persistence
and rhythmicity. It is found that there is a positive correlation between social skills and approach/withdrawal and reactivity, a
negative correlation with rhythmicity and a weak relationship with persistence. Furthermore, as a result of the regression
analysis, it is confirmed that temperament traits are significant predictors of behavioral self-regulation and social skills,
temperament traits and social skills explain 61.6% and behavioral self-regulation explain 55.9% of total variance.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education, Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2020 |
Submission Date | October 29, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 2 |