Research Article
BibTex RIS Cite

Kimya Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi Dersi Kapsamında Çalışma Yapraklarını Hazırlanması ve Uygulanması Sürecindeki Deneyimlerine İlişkin Görüşleri

Year 2020, Volume: 8 Issue: 2, 380 - 397, 30.12.2020

Abstract

Bu çalışmanın amacı, kimya öğretmen adaylarının lise kimya dersleri öğretimi için çalışma yapraklarının hazırlanması ve uygulanması sürecindeki deneyimlerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesidir. İlk olarak, okul deneyimi dersi kapsamında kimya öğretmen adaylarına çalışma yapraklarının amacının ne olduğu, içeriklerinin nasıl olması gerektiği ve nasıl hazırlanacağı öğretildi. Kimya öğretmen adaylarının çok sayıda örnek çalışma yapraklarını incelemeleri sağlanmıştır. Daha sonra, lise kimya derslerini öğretmek için bir çalışma yaprağı hazırlamaları, uygulamaları ve değerlendirmeleri istenmiştir. Bu uygulama sonrasında kimya öğretmen adayları tarafından etkinlik raporu hazırlamış ve çalışma yapraklarının uygulanması konusunda görüş ve gözlemleri “Çalışma Yaprağı Değerlendirme Formu” ile yazılı olarak alınmıştır. Çalışmanın ön denemesi pilot çalışma şeklinde 2018-2019 öğretim yılında okul deneyimi dersine devam eden yedi kimya öğretmen adayları ile gerçekleştirilmiş olup asıl uygulama 2019-2020 öğretim yılında altı kimya öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonunda, kimya öğretmen adaylarının lise öğrencilerinin çalışma yapraklarını doldururken son derece hevesli, sıkılmamış ve keyifle dolu olduklarını gözlemledikleri belirlenmiştir. Kimya öğretmen adaylarının bilgisayar kullanımıyla ilgili sorunlarından dolayı çalışma yaprakları hazırlamada zorluk yaşadıkları ancak çalışma yapraklarını uygulamada sorun yaşamadıkları sonucuna varılmıştır. Ayrıca kimya öğretmen adaylarının çalışma yapraklarının hazırlanması ve uygulanması ile ilgili önemli deneyimler kazandıkları belirlenmiştir.

References

  • Akgün, A. & Gönen, S. (2004). Çözünme ve fiziksel değişim ilişkisi konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesi ve giderilmesinde çalışma yapraklarının önemi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 3(10), 22 37.
  • Aşmaz Ören, F. & Ormancı, Ü. (2012). An application about pre-service teachers’ development and use of worksheets and an evaluation of their opinions about the application. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 263-270.
  • Atik Kara, D. & Kürüm Yapıcıoğlu, D. (2013). Investigation of students’ opinions on the use of worksheets in a measurement and assessment course. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 3(6), 47-61.
  • Biçer, N. (2016). An evaluation of pre-service Turkish teachers’ skills and knowledge regarding preparation of worksheets to teaching Turkish to foreigners. Educational Research and Reviews, 11(5), 164-173.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cohen, L., Manion, L., Morrison, K., & Wyse, D. (2010). A guide to teaching practice, Revised fifth edition. Routledge, Oxon.
  • Coştu, B. & Ünal, S. (2005). Le-Chatelier prensibinin çalışma yaprakları ile öğretimi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 1-22.
  • Coştu, B., Karataş, F. Ö. & Ayas, A. (2003). Kavram öğretiminde çalışma yapraklarının kullanılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(14), 33-47.
  • Çalık, M. (2004). Çözünme ve fiziksel değişim arasındaki ilişkiyle ilgili olarak geliştirilen çalışma yaprağının uygulanabilirliğinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 63-72.
  • Çelikler, D. & Aksan, Z. (2015). Kimyasal tepkime hızına etki eden faktörlerin çalışma yaprağı ile öğretiminin fen bilgisi öğretmen adaylarının akademik başarısına etkisi. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 51-66.
  • Demircioğlu, H., Demircioğlu, G. & Ayas, A. (2004). Kavram yanılgılarının çalışma yapraklarıyla giderilmesine yönelik bir çalışma. Millî Eğitim, 163, 121-131.
  • Demircioğlu, H., Demircioğlu, G. & Yadigaroğlu, M. (2014). Çalışma yapraklarının öğrencilerin yükseltgenme ve indirgenme kavramlarını anlamaları üzerine etkisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 243-256.
  • Dönmez Usta, N. & Turan Güntepe, E. (2016). Okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(42), 1214-1223.
  • Ev, E. (2003). İlköğretim matematik öğretiminde çalışma yaprakları ile öğretimin öğrenci ve öğretmenlerin derse ilişkin görüşleri ve öğrenci başarısına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Gay L. R. & Airasion P. (2000). Educational research: Competencies for analysis and application, Prentice Hall, New Jersey
  • Göçer, A. (2012). Türkçe öğretiminde çalışma yapraklarının kullanılmasına yönelik aday öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Karadeniz Araştırmaları Dergisi, 8(32),155-170.
  • Görgen, İ., Çokçalışkan, H. & Korkut, Ü. (2013). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adayları, uygulama öğretmenleri ve uygulama öğretim üyeleri açısından işlevselliği. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 56-73
  • Kirbulut, Z. D., Boz, Y., & Kutucu, E. S. (2012). Pre-service chemistry teachers’ expectations and experiences in the school experience course. Australian Journal of Teacher Education, 37(2), 41-57.
  • Kisiel J F (2003) Teachers, museums and worksheets: A close look at a learning experience. Journal of Science Teacher Education, 14(1), 3-21.
  • Krombaβ, A. & Harms, U. (2008). Acquiring knowledge about biodiversity in a museum - are worksheets effective? Journal of Biological Education, 42(4), 157-163.
  • Kurt, Ş. (2002). Fizik öğretiminde bütünleştirici öğrenme kuramına uygun çalışma yapraklarının geliştirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, K.T.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon
  • Nakiboğlu, C. & Yıldırır, H. E. (2011). Analysis of Turkish high school chemistry textbooks and teacher-generated questions about gas laws. International Journal of Science and Mathematics Education, 9, 1047-1071
  • Nayır, F. & Çınkır, Ş. (2015). Uygulama öğretmenleri, yöneticileri ve pedagojik formasyon öğrencilerinin okullarda öğretmenlik uygulamasında karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 4(7), 72-86.
  • Nuryanti, S., Masykuri, M. & Susilowati, E. (2019). Virtual laboratory development with student’s worksheet to improve critical thinking on electrochemistry for vocational school students. Journal of Physics: Conference Series. 1233 012016.
  • Özden, M. Y. & Durdu, L. (2016). Eğitimde üretim tabanlı çalışmalar için nitel araştrıma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Özmen, H. & Yıldırım, N. (2005). Çalışma yapraklarının öğrenci başarısına etkisi: Asitler ve bazlar örneği. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 2, 124–142
  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. Thousand Oaks, CA: Sage Publications
  • Rahmatya, O., Susilawati, & Erna, M. (2019). Development of Constructivism-Based Student Worksheets on Free Radical Reaction Material. Journal of Educational Sciences, 3(2), 162-173.
  • Selvi, M., Doğru, M., Gencosman, T. & Saka, D. (2017). Fen bilimleri öğretmen adaylarının okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine ilişkin görüşlerinin etkinlik kuramına göre incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 175-193.
  • Ulaş, A. H., Sevim, O. & Tan, E. (2012) The effect of worksheets based upon 5E learning cycle model on student success in teaching of adjectives as grammatical components. Procedia-Social and Behavioural Sciences, 31, 391–398.
  • Yeşilyurt, S. & Gül, Ş. (2011). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına dayalı hazırlanan çalışma yaprağının öğrenci başarısına etkisi (Pilot uygulama). Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 247-261
  • YÖK (1998). Fakülte-okul işbirliği kılavuzu, Öğretmen Eğitimi Dizisi, YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara.
Year 2020, Volume: 8 Issue: 2, 380 - 397, 30.12.2020

Abstract

References

  • Akgün, A. & Gönen, S. (2004). Çözünme ve fiziksel değişim ilişkisi konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesi ve giderilmesinde çalışma yapraklarının önemi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 3(10), 22 37.
  • Aşmaz Ören, F. & Ormancı, Ü. (2012). An application about pre-service teachers’ development and use of worksheets and an evaluation of their opinions about the application. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 263-270.
  • Atik Kara, D. & Kürüm Yapıcıoğlu, D. (2013). Investigation of students’ opinions on the use of worksheets in a measurement and assessment course. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 3(6), 47-61.
  • Biçer, N. (2016). An evaluation of pre-service Turkish teachers’ skills and knowledge regarding preparation of worksheets to teaching Turkish to foreigners. Educational Research and Reviews, 11(5), 164-173.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cohen, L., Manion, L., Morrison, K., & Wyse, D. (2010). A guide to teaching practice, Revised fifth edition. Routledge, Oxon.
  • Coştu, B. & Ünal, S. (2005). Le-Chatelier prensibinin çalışma yaprakları ile öğretimi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 1-22.
  • Coştu, B., Karataş, F. Ö. & Ayas, A. (2003). Kavram öğretiminde çalışma yapraklarının kullanılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(14), 33-47.
  • Çalık, M. (2004). Çözünme ve fiziksel değişim arasındaki ilişkiyle ilgili olarak geliştirilen çalışma yaprağının uygulanabilirliğinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 63-72.
  • Çelikler, D. & Aksan, Z. (2015). Kimyasal tepkime hızına etki eden faktörlerin çalışma yaprağı ile öğretiminin fen bilgisi öğretmen adaylarının akademik başarısına etkisi. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 51-66.
  • Demircioğlu, H., Demircioğlu, G. & Ayas, A. (2004). Kavram yanılgılarının çalışma yapraklarıyla giderilmesine yönelik bir çalışma. Millî Eğitim, 163, 121-131.
  • Demircioğlu, H., Demircioğlu, G. & Yadigaroğlu, M. (2014). Çalışma yapraklarının öğrencilerin yükseltgenme ve indirgenme kavramlarını anlamaları üzerine etkisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 243-256.
  • Dönmez Usta, N. & Turan Güntepe, E. (2016). Okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(42), 1214-1223.
  • Ev, E. (2003). İlköğretim matematik öğretiminde çalışma yaprakları ile öğretimin öğrenci ve öğretmenlerin derse ilişkin görüşleri ve öğrenci başarısına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Gay L. R. & Airasion P. (2000). Educational research: Competencies for analysis and application, Prentice Hall, New Jersey
  • Göçer, A. (2012). Türkçe öğretiminde çalışma yapraklarının kullanılmasına yönelik aday öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Karadeniz Araştırmaları Dergisi, 8(32),155-170.
  • Görgen, İ., Çokçalışkan, H. & Korkut, Ü. (2013). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adayları, uygulama öğretmenleri ve uygulama öğretim üyeleri açısından işlevselliği. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 56-73
  • Kirbulut, Z. D., Boz, Y., & Kutucu, E. S. (2012). Pre-service chemistry teachers’ expectations and experiences in the school experience course. Australian Journal of Teacher Education, 37(2), 41-57.
  • Kisiel J F (2003) Teachers, museums and worksheets: A close look at a learning experience. Journal of Science Teacher Education, 14(1), 3-21.
  • Krombaβ, A. & Harms, U. (2008). Acquiring knowledge about biodiversity in a museum - are worksheets effective? Journal of Biological Education, 42(4), 157-163.
  • Kurt, Ş. (2002). Fizik öğretiminde bütünleştirici öğrenme kuramına uygun çalışma yapraklarının geliştirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, K.T.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon
  • Nakiboğlu, C. & Yıldırır, H. E. (2011). Analysis of Turkish high school chemistry textbooks and teacher-generated questions about gas laws. International Journal of Science and Mathematics Education, 9, 1047-1071
  • Nayır, F. & Çınkır, Ş. (2015). Uygulama öğretmenleri, yöneticileri ve pedagojik formasyon öğrencilerinin okullarda öğretmenlik uygulamasında karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 4(7), 72-86.
  • Nuryanti, S., Masykuri, M. & Susilowati, E. (2019). Virtual laboratory development with student’s worksheet to improve critical thinking on electrochemistry for vocational school students. Journal of Physics: Conference Series. 1233 012016.
  • Özden, M. Y. & Durdu, L. (2016). Eğitimde üretim tabanlı çalışmalar için nitel araştrıma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Özmen, H. & Yıldırım, N. (2005). Çalışma yapraklarının öğrenci başarısına etkisi: Asitler ve bazlar örneği. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 2, 124–142
  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. Thousand Oaks, CA: Sage Publications
  • Rahmatya, O., Susilawati, & Erna, M. (2019). Development of Constructivism-Based Student Worksheets on Free Radical Reaction Material. Journal of Educational Sciences, 3(2), 162-173.
  • Selvi, M., Doğru, M., Gencosman, T. & Saka, D. (2017). Fen bilimleri öğretmen adaylarının okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine ilişkin görüşlerinin etkinlik kuramına göre incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 175-193.
  • Ulaş, A. H., Sevim, O. & Tan, E. (2012) The effect of worksheets based upon 5E learning cycle model on student success in teaching of adjectives as grammatical components. Procedia-Social and Behavioural Sciences, 31, 391–398.
  • Yeşilyurt, S. & Gül, Ş. (2011). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına dayalı hazırlanan çalışma yaprağının öğrenci başarısına etkisi (Pilot uygulama). Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 247-261
  • YÖK (1998). Fakülte-okul işbirliği kılavuzu, Öğretmen Eğitimi Dizisi, YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education, Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

Canan Nakiboğlu

Publication Date December 30, 2020
Submission Date December 12, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Nakiboğlu, C. (2020). Kimya Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi Dersi Kapsamında Çalışma Yapraklarını Hazırlanması ve Uygulanması Sürecindeki Deneyimlerine İlişkin Görüşleri. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 380-397.