This study examines the writing skill development processes of students learning Turkish and English as foreign languages at Zaho and Cihan Universities in Iraq. The research addresses the challenges students face in key components of writing education, such as grammar, vocabulary, expression, and sentence structures, as well as the impact of feedback, technological tools, and cultural differences on writing skills. Conducted using a mixed-method approach, the study provides an in-depth analysis of the difficulties encountered and the strategies suggested for improving writing skills. The findings highlight the significance of feedback, technological tools, and collaborative learning in overcoming challenges related to writing anxiety, linguistic differences, and motivation. The study underscores the necessity of developing more effective methods for writing education while emphasizing the importance of enhancing cultural and pedagogical awareness in the process of improving students' writing skills.
Bu çalışma, Irak'taki Zaho ve Cihan Üniversitelerinde Türkçe ve İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin yazma becerilerini geliştirme süreçlerini incelemektedir. Araştırmada, yazma eğitiminin dil bilgisi, kelime dağarcığı, anlatım ve cümle yapıları gibi temel bileşenlerdeki zorluklar ile geri bildirim, teknolojik araçlar ve kültürel farklılıkların yazma becerilerine etkisi ele alınmıştır. Karma yöntem kullanılarak gerçekleştirilen çalışmada, öğrencilerin yazma becerilerini geliştirme sürecinde yaşadığı zorluklar ve önerilen stratejiler derinlemesine analiz edilmiştir. Bulgular, öğrencilerin yazma kaygısı, dilsel farklılıklar ve motivasyon gibi temel faktörler doğrultusunda yazma becerilerinin geliştirilmesinde geri bildirimin, teknolojik araçların ve işbirlikçi öğrenmenin önemini ortaya koymaktadır. Çalışma, yazma eğitimine yönelik daha etkili yöntemlerin geliştirilmesi gerektiğine dikkat çekerek, öğrencilerin yazma becerilerini geliştirme sürecinde kültürel ve pedagojik farkındalıkların artırılması gerektiğini önermektedir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Applied and Developmental Psychology (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | June 27, 2025 |
| Submission Date | December 26, 2024 |
| Acceptance Date | May 5, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 1 |