Bu araştırmanın amacı okul öncesi öğretmenliği programı öğretmen adaylarının çocuk istismarı kavramına ilişkin algılarını ifade eden metaforların incelenmesidir. Öğretmen adaylarının “çocuk istismarı” kavramına yönelik algılarını ifade eden metaforları belirlemede, nitel araştırma yöntemleri arasında yer alan olgu bilim fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu uygun örnekleme yöntemi kullanılarak 2018- 2019 yıllarında okul öncesi öğretmenliği programı birinci ve ikinci sınıfa devam eden 74 öğretmen adayı ile oluşturulmuştur. Çalışma grubunda yer alan katılımcılarla yüz yüze birebir olarak görüşülmüş, katılımcılara “Çocuk istismarı ….. gibidir/ …..’ya benzer; çünkü ….” ifadesinin yazılı olduğu kağıtlar verilerek bu ifadeleri tamamlamaları istenmiştir. Elde edilen verilerin analizi metafor analizi ile yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının toplam 9 kategoride 59 metafor kullandıkları tespit edilmiştir. İçinde en fazla metafor barındıran kategoriler sırasıyla budama, afet ve karanlık kategorileridir. Araştırmada katılımcıların metaforlarından oluşturulan kategorilerin adları “budama”, “afet”, “karanlık”, “çöküş”, “yara”, “deforme”, “virüs”, “leke” ve “vicdan” olarak sıralanabilir. Araştırmada elde edilen kavramsal kategoriler bir bütün olarak düşünüldüğünde en çok geliştirilen metaforlar “kararmış gelecek” ve “koparılan çiçek” olarak sayılabilir
The aim of this study is to investigate the metaphors of early childhood education program' pre-service teachers' perceptions of child abuse concept. Phenomenology pattern, which is one of the qualitative research methods, was used to determine the metaphors expressing the pre-service teachers' perceptions about the concept of child abuse. The study group of the study was formed by 74 pre-service teachers who were attending preschool education program in 2018-2019 by using appropriate sampling method. The participants in the study group were interviewed face to face. Participants were given papers with the statement of “child abuse is like…/similar to…; because…” and were asked to complete these statement. The data were analyzed by metaphor analysis. As a result of the research, it was determined that pre-service teachers used 59 metaphors in 9 categories. The categories that contain the most metaphors are pruning, disaster and darkness. The names of the categories formed from the metaphors of the participants in the research can be listed as pruning, disaster, darkness, collapse, wound, deformed, virus, stain and conscience. When the conceptual categories obtained in the study are considered as a whole, the most developed metaphors can be counted as darkened future and severed flowers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 2 |