BibTex RIS Cite

ÇOCUK İSTİSMARI HAKKINDA ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE METAFORİK BİR DEĞERLENDİRME: NİĞDE İLİ ÖRNEĞİ

Year 2019, Volume: 20 Issue: 2, 929 - 957, 01.05.2019

Abstract

Bu araştırmanın amacı okul öncesi öğretmenliği programı öğretmen adaylarının çocuk istismarı kavramına ilişkin algılarını ifade eden metaforların incelenmesidir. Öğretmen adaylarının “çocuk istismarı” kavramına yönelik algılarını ifade eden metaforları belirlemede, nitel araştırma yöntemleri arasında yer alan olgu bilim fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu uygun örnekleme yöntemi kullanılarak 2018- 2019 yıllarında okul öncesi öğretmenliği programı birinci ve ikinci sınıfa devam eden 74 öğretmen adayı ile oluşturulmuştur. Çalışma grubunda yer alan katılımcılarla yüz yüze birebir olarak görüşülmüş, katılımcılara “Çocuk istismarı ….. gibidir/ …..’ya benzer; çünkü ….” ifadesinin yazılı olduğu kağıtlar verilerek bu ifadeleri tamamlamaları istenmiştir. Elde edilen verilerin analizi metafor analizi ile yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının toplam 9 kategoride 59 metafor kullandıkları tespit edilmiştir. İçinde en fazla metafor barındıran kategoriler sırasıyla budama, afet ve karanlık kategorileridir. Araştırmada katılımcıların metaforlarından oluşturulan kategorilerin adları “budama”, “afet”, “karanlık”, “çöküş”, “yara”, “deforme”, “virüs”, “leke” ve “vicdan” olarak sıralanabilir. Araştırmada elde edilen kavramsal kategoriler bir bütün olarak düşünüldüğünde en çok geliştirilen metaforlar “kararmış gelecek” ve “koparılan çiçek” olarak sayılabilir

References

  • Akbaş, S., Turla, A., Karabekiroğlu, K., Senses, A., Karakurt, M. N., Taşdemir, G. N. and Böke, Ö. (2009). Adli makamlarca çocuk psikiyatrisi polikliniğine gönderilen cinsel istismara uğramış çocukların, istismar şekilleri, ruhsal and fiziksel muayene özellikleri. Adli Bilimler Dergisi, 8, 24-32.
  • Can Yaşar, M., Şenol, B. and Akyol, T. (2015). Öğretmen adaylarının çocuğa yönelik cinsel istismar
  • Can Yaşar, M., İnal Kızıltepe, G. and Kandır, A. (2014). Öğretmen adaylarının çocuklardaki fiziksel
  • Çağlarırmak, A. (2006). Yerleşik olan and olmayan ailelerde çocuk istismarı yaygınlığının incelenmesi.
  • Dilsiz, H. and Mağden, D. (2015). Öğretmenlerin çocuk istismar and ihmali konusunda bilgi and risk
  • Doğan, T. and Bayar, Ö. (2018). Çocuk cinsel istismarı: Geleceğin öğretmenleri and okul psikolojik
  • Karabıyıklı, T. H. (2017). Öğretmen adaylarının çocuk istismarı and ihmaline yönelik farkındalık
  • Koçtürk, N. (2018). Çocuk ihmalini and istismarını önlemede okul çalışanlarının sorumlulukları. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 38-47.
  • Pekdoğan, S. and Bozgun, K. (2018). Öğretmenlerin çocuk ihmali and istismarı hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(2), 433-443.
  • Sarı, H. Y., Ardahan, E. and Öztornacı, B. Ö. (2016). Çocuk ihmal and istismarına ilişkin son 10 yılda
  • Savi Çakar, F. and Yazıcı Okuyan, H. (2017). Öğretmen adaylarının çocuk istismarı and ihmaline ilişkin görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 250-275.
  • Sop, A. and Bilir, Z. T. (2017, October). Üniversite öğrencilerinin çocuğa yönelik cinsel istismar
  • Soylu, N., Şentürk Pilan, B., Ayaz, M. and Sönmez, S. (2012). Cinsel istismar mağduru çocuk and
  • Tunca, N. and Özer, Ö. (2015). Pre-service teachers’ awareness of child abuse. Eğitim Bilimleri
  • Üstündağ, A., Şenol, F. and Mağden, D. (2015). Ebeveynler çocuk istismarına yönelik bilgi düzeylerinin belirlenmesi and bilinçlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(2), 212-227.
  • Yıldırım, A. and Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, Y., Kaçar, M., Albayrak, E., Çalaboğlu, T., Çakmak, S., & Bayraktar, T. (2017). Çocuk ihmali and istismarı hakkında ilköğretim öğretmenlerinin bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Van Tıp Dergisi, 24(4), 303-309.

A Metaphoric Evaluation with Pre-service Teachers on Child Abuse: The Case of Nigde Province

Year 2019, Volume: 20 Issue: 2, 929 - 957, 01.05.2019

Abstract

The aim of this study is to investigate the metaphors of early childhood education program' pre-service teachers' perceptions of child abuse concept. Phenomenology pattern, which is one of the qualitative research methods, was used to determine the metaphors expressing the pre-service teachers' perceptions about the concept of child abuse. The study group of the study was formed by 74 pre-service teachers who were attending preschool education program in 2018-2019 by using appropriate sampling method. The participants in the study group were interviewed face to face. Participants were given papers with the statement of “child abuse is like…/similar to…; because…” and were asked to complete these statement. The data were analyzed by metaphor analysis. As a result of the research, it was determined that pre-service teachers used 59 metaphors in 9 categories. The categories that contain the most metaphors are pruning, disaster and darkness. The names of the categories formed from the metaphors of the participants in the research can be listed as pruning, disaster, darkness, collapse, wound, deformed, virus, stain and conscience. When the conceptual categories obtained in the study are considered as a whole, the most developed metaphors can be counted as darkened future and severed flowers.

References

  • Akbaş, S., Turla, A., Karabekiroğlu, K., Senses, A., Karakurt, M. N., Taşdemir, G. N. and Böke, Ö. (2009). Adli makamlarca çocuk psikiyatrisi polikliniğine gönderilen cinsel istismara uğramış çocukların, istismar şekilleri, ruhsal and fiziksel muayene özellikleri. Adli Bilimler Dergisi, 8, 24-32.
  • Can Yaşar, M., Şenol, B. and Akyol, T. (2015). Öğretmen adaylarının çocuğa yönelik cinsel istismar
  • Can Yaşar, M., İnal Kızıltepe, G. and Kandır, A. (2014). Öğretmen adaylarının çocuklardaki fiziksel
  • Çağlarırmak, A. (2006). Yerleşik olan and olmayan ailelerde çocuk istismarı yaygınlığının incelenmesi.
  • Dilsiz, H. and Mağden, D. (2015). Öğretmenlerin çocuk istismar and ihmali konusunda bilgi and risk
  • Doğan, T. and Bayar, Ö. (2018). Çocuk cinsel istismarı: Geleceğin öğretmenleri and okul psikolojik
  • Karabıyıklı, T. H. (2017). Öğretmen adaylarının çocuk istismarı and ihmaline yönelik farkındalık
  • Koçtürk, N. (2018). Çocuk ihmalini and istismarını önlemede okul çalışanlarının sorumlulukları. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 38-47.
  • Pekdoğan, S. and Bozgun, K. (2018). Öğretmenlerin çocuk ihmali and istismarı hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(2), 433-443.
  • Sarı, H. Y., Ardahan, E. and Öztornacı, B. Ö. (2016). Çocuk ihmal and istismarına ilişkin son 10 yılda
  • Savi Çakar, F. and Yazıcı Okuyan, H. (2017). Öğretmen adaylarının çocuk istismarı and ihmaline ilişkin görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 250-275.
  • Sop, A. and Bilir, Z. T. (2017, October). Üniversite öğrencilerinin çocuğa yönelik cinsel istismar
  • Soylu, N., Şentürk Pilan, B., Ayaz, M. and Sönmez, S. (2012). Cinsel istismar mağduru çocuk and
  • Tunca, N. and Özer, Ö. (2015). Pre-service teachers’ awareness of child abuse. Eğitim Bilimleri
  • Üstündağ, A., Şenol, F. and Mağden, D. (2015). Ebeveynler çocuk istismarına yönelik bilgi düzeylerinin belirlenmesi and bilinçlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(2), 212-227.
  • Yıldırım, A. and Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, Y., Kaçar, M., Albayrak, E., Çalaboğlu, T., Çakmak, S., & Bayraktar, T. (2017). Çocuk ihmali and istismarı hakkında ilköğretim öğretmenlerinin bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Van Tıp Dergisi, 24(4), 303-309.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Hatice Uysal Bayrak This is me

Publication Date May 1, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 20 Issue: 2

Cite

APA Bayrak, H. . U. (2019). ÇOCUK İSTİSMARI HAKKINDA ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE METAFORİK BİR DEĞERLENDİRME: NİĞDE İLİ ÖRNEĞİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 929-957. https://doi.org/10.29299/kefad.2019.20.02.013

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124