BibTex RIS Cite

YATILI ORTAÖĞRETİM OKULLARININ PANSİYONLARINDA YAŞANAN SORUNLARA İLİŞKİN YÖNETİCİLERİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ: NİTEL BİR ARAŞTIRMA

Year 2018, Volume: 19 Issue: 1, 1045 - 1065, 01.08.2018

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Bilecik ilindeki yatılı ortaöğretim okullarının yöneticilerinin, pansiyonlarda yaşanan sorunlara ve bu sorunların öğrencilere yansımalarını ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırma nitel bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim öğretim yılında Bilecik ilindeki Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı pansiyonu bulunan 16 okul oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında örnekleme seçimine gidilmemiş, 16 pansiyon yöneticisinden 8 yönetici araştırmaya gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında veri toplama tekniği olarak yarı yapılandırılmış görüşmelerden faydalanılmıştır. Veriler, içerik analiz tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Pansiyonlarda güvenlik, öğrencilerin istenmeyen davranışları, nöbet problemleri, pansiyon binasının fiziksel ve ekipman yetersizlikleri, ödenek sıkıntısı gibi sorunların olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerde zararlı alışkanlıklar, etütlere karşı çıkma, sorumluluktan kaçma, pansiyondan izinsiz çıma vb. istenmeyen davranışlar gözlenebilmektedir. Pansiyona yeni gelen öğrenciler ise uyum sorunları, öz-bakım becerileri, aile özlemi konusunda sıkıntılar yaşamaktadır. Ayrıca pansiyonlarda yaşanan sorunlar öğrencilerde pansiyona uyum sağlayamama, akademik başarısızlık ve okul değişikliği gibi sonuçlara neden olabilmektedir.

References

  • Acar, H. (2008). Samsun YİBO öğrencilerinin spor yapma alışkanlıkları ve şiddete uğrama durumlarının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Aksoy, N. (2008). Multigrade schooling in Turkey: An overview. International Journal of Educational Development,28, 218–228.
  • Aksu, A. (2009). Kriz yönetimi ve vizyoner liderlik. Journal of Yaşar University, 4(15), 2435-2450.
  • Aralpcan, H. (1998). Yatılı ilköğretim bölge okulları’nın sayısal gelişimi ve hizmet sunduğu çevre. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Balay, R., Kaya, A. ve Doğu, Z. (2012). Ortaöğretim pansiyonlarında kalan lise öğrencilerinin öğretmen öğrenci ilişkisine ilişkin algıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 103-128.
  • Bostan, F. (2005). Yatılı ilköğretim bölge okullarında toplam kalite yönetimi uygulamasının değerlendirilmesi ( Tunceli ve Elazığ illerinde bir araştırma). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Çakıroğlu, E. ve Çakıroğlu, J. (2003). Reflections on teacher education in Turkey. European Journal of Teacher Education, 36(2): 253–264.
  • Creswell, J. W. (2013). Qualitative ınquiry and research design: Choosing among five approaches (3rd ed.)
  • Sage Publications, CA.
  • Corbin, J. ve Strauss, A. (2007). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (3rd ed.). Thousand Oaks: Sage.
  • Çiftçi, Ş. K. ve Cin, F. M. (2017). What matters for rural teachers and communities? educational challenges in rural Turkey. Compare: A Journal of Comparative and International Education. doi: 10.1080/03057925.2017.1340150
  • Çokamay, G., Çavdar, D. ve Çok, F. (2014). Yatılı ilköğretim bölge okulu (yibo) öğrencilerinin gelişim gereksinimleri ve yaşam koşulları: Öğretmen görüşlerine dayalı bir inceleme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 47(1), 19-42.
  • Dağlı, A. ve Gündüz, H. (2008). Yatılı ilköğretim bölge okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri (Diyarbakır ili örneği). Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 12-35.
  • Glesne, C. (2016). Becoming qualitative researchers: An introduction (5th ed.). Boston, MA: Pearson.
  • İnal, U. ve Sadık, F. (2014). Yatılı ilköğretim bölge okullarının okul yaşam kalitesine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43( 2), 169-194.
  • Işıkoğlu, Y. E. (2007). Hakkari ilinde bulunan YİBO’ların olanakları ve sorunları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Karataş, S. ve Atıcı, M. (2014). Sınavla öğrenci alan ortaöğretim okullarının pansiyonunda kalan öğrencilerin pansiyonla ilgili görüşleri. Mediterranean Journal of Humanities, 4( 2), 167-177. doi: 10.13114/MJH.201428436
  • Kazu, İ. Y. ve Aşkın, Z. (2011). Yatılı ilköğretim bölge okullarının etüt saatlerinde ve boş zaman etkinliklerinde karşılaşılan sorunlar (Elazığ ili örneği). Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(3), 39-46.
  • Kızılaslan, I. (2012). Teaching in rural Turkey: Pre-service teacher perspectives. European Journal of Teacher Education, 35 (2), 243–254.
  • MEB, (1982). Okul Pansiyonları Kanunu. http://www.resmigazete.gov.tr adresinden 03.03. 2018 tarihinde erişilmiştir.
  • MEB, (1983). Okul Pansiyonları Yönetmeliği. http://www.resmigazete.gov.tr adresinden 03.03. 2018 tarihinde erişilmiştir. MEB, (2017). Milli Eğitim
  • İstatistikleri Örgün Eğitim 2016-2017 Yılı
  • http://sgb.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO=270 adresinden 03.03. 2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Öğdül, H. G. (2010). Urban and rural definitions in regional context: A case study on Turkey. European Planning Studies,18 (9), 1519–1541.
  • Özan, M. B., Sağlam, H. ve Karaca M. (2012). Yatılı ilköğretim bölge okullarında pansiyon yönetiminde karşılaşılan sorunlar (Malatya-Diyarbakır ili örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 126-138.
  • Özmen, F. ve Tonbul, T. (2010). Yatılı ilköğretim bölge okulları sınıflarında disiplin sorunları ve baş etme yolları (Elazığ ili örneği), 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 775-779.
  • Şenol, D. ve Yıldız S. (2009). Yatılı ilköğretim bölge okullarında öğrenci-öğretmen ve aile etkileşimi (Diyarbakır – Erzurum örneği). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 359-376.
  • TUIK,(2017). Türkiye Nufus İstatistik verisi. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=27587 adresinden 03.03. 2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Uysal, İ. (2016). Pansiyonlu okullardaki öğrencilerin karşılaştıkları sorunlar ve başarılarına etkisi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, A. (2012). Yatılı ilköğretim bölge okulları sorunlarının öğrenci algılarına göre değerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,11(3), 659 -679.

YATILI ORTAÖĞRETİM OKULLARININ PANSİYONLARINDA YAŞANAN SORUNLARA İLİŞKİN YÖNETİCİLERİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ: NİTEL BİR ARAŞTIRMA

Year 2018, Volume: 19 Issue: 1, 1045 - 1065, 01.08.2018

Abstract

References

  • Acar, H. (2008). Samsun YİBO öğrencilerinin spor yapma alışkanlıkları ve şiddete uğrama durumlarının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Aksoy, N. (2008). Multigrade schooling in Turkey: An overview. International Journal of Educational Development,28, 218–228.
  • Aksu, A. (2009). Kriz yönetimi ve vizyoner liderlik. Journal of Yaşar University, 4(15), 2435-2450.
  • Aralpcan, H. (1998). Yatılı ilköğretim bölge okulları’nın sayısal gelişimi ve hizmet sunduğu çevre. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Balay, R., Kaya, A. ve Doğu, Z. (2012). Ortaöğretim pansiyonlarında kalan lise öğrencilerinin öğretmen öğrenci ilişkisine ilişkin algıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 103-128.
  • Bostan, F. (2005). Yatılı ilköğretim bölge okullarında toplam kalite yönetimi uygulamasının değerlendirilmesi ( Tunceli ve Elazığ illerinde bir araştırma). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Çakıroğlu, E. ve Çakıroğlu, J. (2003). Reflections on teacher education in Turkey. European Journal of Teacher Education, 36(2): 253–264.
  • Creswell, J. W. (2013). Qualitative ınquiry and research design: Choosing among five approaches (3rd ed.)
  • Sage Publications, CA.
  • Corbin, J. ve Strauss, A. (2007). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (3rd ed.). Thousand Oaks: Sage.
  • Çiftçi, Ş. K. ve Cin, F. M. (2017). What matters for rural teachers and communities? educational challenges in rural Turkey. Compare: A Journal of Comparative and International Education. doi: 10.1080/03057925.2017.1340150
  • Çokamay, G., Çavdar, D. ve Çok, F. (2014). Yatılı ilköğretim bölge okulu (yibo) öğrencilerinin gelişim gereksinimleri ve yaşam koşulları: Öğretmen görüşlerine dayalı bir inceleme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 47(1), 19-42.
  • Dağlı, A. ve Gündüz, H. (2008). Yatılı ilköğretim bölge okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri (Diyarbakır ili örneği). Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 12-35.
  • Glesne, C. (2016). Becoming qualitative researchers: An introduction (5th ed.). Boston, MA: Pearson.
  • İnal, U. ve Sadık, F. (2014). Yatılı ilköğretim bölge okullarının okul yaşam kalitesine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43( 2), 169-194.
  • Işıkoğlu, Y. E. (2007). Hakkari ilinde bulunan YİBO’ların olanakları ve sorunları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Karataş, S. ve Atıcı, M. (2014). Sınavla öğrenci alan ortaöğretim okullarının pansiyonunda kalan öğrencilerin pansiyonla ilgili görüşleri. Mediterranean Journal of Humanities, 4( 2), 167-177. doi: 10.13114/MJH.201428436
  • Kazu, İ. Y. ve Aşkın, Z. (2011). Yatılı ilköğretim bölge okullarının etüt saatlerinde ve boş zaman etkinliklerinde karşılaşılan sorunlar (Elazığ ili örneği). Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(3), 39-46.
  • Kızılaslan, I. (2012). Teaching in rural Turkey: Pre-service teacher perspectives. European Journal of Teacher Education, 35 (2), 243–254.
  • MEB, (1982). Okul Pansiyonları Kanunu. http://www.resmigazete.gov.tr adresinden 03.03. 2018 tarihinde erişilmiştir.
  • MEB, (1983). Okul Pansiyonları Yönetmeliği. http://www.resmigazete.gov.tr adresinden 03.03. 2018 tarihinde erişilmiştir. MEB, (2017). Milli Eğitim
  • İstatistikleri Örgün Eğitim 2016-2017 Yılı
  • http://sgb.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO=270 adresinden 03.03. 2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Öğdül, H. G. (2010). Urban and rural definitions in regional context: A case study on Turkey. European Planning Studies,18 (9), 1519–1541.
  • Özan, M. B., Sağlam, H. ve Karaca M. (2012). Yatılı ilköğretim bölge okullarında pansiyon yönetiminde karşılaşılan sorunlar (Malatya-Diyarbakır ili örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 126-138.
  • Özmen, F. ve Tonbul, T. (2010). Yatılı ilköğretim bölge okulları sınıflarında disiplin sorunları ve baş etme yolları (Elazığ ili örneği), 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 775-779.
  • Şenol, D. ve Yıldız S. (2009). Yatılı ilköğretim bölge okullarında öğrenci-öğretmen ve aile etkileşimi (Diyarbakır – Erzurum örneği). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 359-376.
  • TUIK,(2017). Türkiye Nufus İstatistik verisi. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=27587 adresinden 03.03. 2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Uysal, İ. (2016). Pansiyonlu okullardaki öğrencilerin karşılaştıkları sorunlar ve başarılarına etkisi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, A. (2012). Yatılı ilköğretim bölge okulları sorunlarının öğrenci algılarına göre değerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,11(3), 659 -679.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Selami Sarıduman This is me

Gökhan Kılıçoğlu This is me

Publication Date August 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 19 Issue: 1

Cite

APA Sarıduman, S., & Kılıçoğlu, G. (2018). YATILI ORTAÖĞRETİM OKULLARININ PANSİYONLARINDA YAŞANAN SORUNLARA İLİŞKİN YÖNETİCİLERİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ: NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 1045-1065.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124