BibTex RIS Cite

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİK ETKİNLİKLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN VE SINIF İÇİ UYGULAMALARININ İNCELENMESİ

Year 2018, Volume: 19 Issue: 2, 1264 - 1283, 01.05.2018
https://doi.org/10.29299/kefad.2018.19.02.005

Abstract

Çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin matematik etkinliklerine ilişkin görüşlerini ve sınıf içi uygulamalarını incelemektir. Bu çalışmada okul öncesi öğretmenlerinin matematik etkinliklerinde yer verdikleri matematiksel kavramlar, kullandıkları yöntem-teknik ve materyaller, bu etkinlikler için ayırdıkları süre, gün akışı içerisinde matematiksel kavramlara hangi etkinliklerde yer verdikleri ve kendilerini ne kadar yeterli gördükleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması desenine uygun olarak görüşme ve gözlem teknikleri kullanılarak yürütülmüştür. Katılımcıları gönüllülük esasına göre belirlenen, MEB bağlı okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan 26 okul öncesi öğretmeni oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu ve gözlem formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler incelendiğinde, okul öncesi öğretmenlerinin matematik etkinliklerinde daha çok rakamlara ve geometrik şekillere yer verdikleri belirlenmiştir. Katılımcıların çoğu gün akışı içerisinde her gün matematik etkinliğine yer verdiklerini ayrıca bu etkinliklerde en çok oyun yoluyla öğretim ve gösterip yaptırma yöntem-tekniklerini kullandıklarını ifade etmişlerdir. Bununla birlikte katılımcıların büyük çoğunluğu matematik etkinlikleri için kendilerinin materyal hazırladıklarını ve matematik etkinliklerini uygulamada kendilerini yeterli bulduklarını belirtmişlerdir. Ayrıca katılımcıların genellikle oyun, Türkçe ve fen etkinliklerinde matematiksel kavramlara yer verdikleri görülmüştür

References

  • Akbaş, A. ve Çelikkaleli, Ö. (2006). Sınıf öğretmen adaylarının fen öğretimi öz-yeterlik inançlarının cinsiyet, öğrenim türü ve üniversitelere göre incelenmesi. Mersin Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 98- 110.
  • Aksu, H. H. (2008). Öğretmen adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlilik inançları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 161-170.
  • Anders, Y. ve Rossbach, H. G. (2015). Preschool teachers’ sensitivity to mathematics in children’s play: the ınfluence of math-related school experiences, emotional attitudes, and pedagogical beliefs. Journal of Research in Childhood Education, 29(3), 305-322.
  • Ayvacı, H. Ş., Devecioğlu, Y. ve Yiğit, N. (2002). Okulöncesi öğretmenlerinin fen ve doğa etkinliklerindeki yeterliliklerinin belirlenmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Ankara.
  • Baki, A. ve Hacısalihoğlu-Karadeniz, M. (2013). Okul öncesi eğitim programının matematik uygulama sürecinden yansımalar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 619-636.
  • Bates, A., Latham, N. ve Kim J. (2013). Do I have to teach math? early childhood pre-service teachers’ fears of teaching mathematics. Issues in the Undergraduate Mathematics Preparation of School Teachers, 5, 1-10.
  • Chen, J., McCray, J., Adams, M. ve Leow, C. (2014). A survey study of early childhood teachers’ beliefs and confidence about teaching early math. Early Childhood Educ J, 42, 367–377.
  • Cross, C.T., Woods, T. A. ve Schweingruber, H. (2009). Mathematics learning in early childhood: paths toward excellence and equity. İçinde Committee on Early Childhood Mathematics; National Research Council, National Academies (Ed.), Washington D.C: National Academies Press.
  • Çelik, M. (2017a). Okul öncesi öğretmenlerinin erken matematik eğitimine ilişkin öz-yeterlikleri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(8), 240-247.
  • Çelik, M. (2017b). Okulöncesi öğretmenlerinin erken matematik eğitimine ilişkin tutumları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 58-70.
  • Ekici, G. (2006). Meslek lisesi öğretmenlerinin öğretmen öz-yeterlik inançları üzerine bir araştırma. Eurasian Journal of Educational Research, 24, 87-96.
  • Erdoğan, S. (2016). Okul öncesi dönemde matematik programı. İçinde Okul öncesi matematik eğitimi. Berrin Akman (Ed.), Ankara: Pegem Akademi.
  • Ginsburg, H. P., Lee, J. S. ve Boyd, J. S. (2008). Mathematics education for young children: What it is and how to promote it. Social Policy Report Giving Child and Youth Development Knowledge Away, 22(1), 1-24.
  • Günhan-Cantürk, B. ve Başer, N. (2007). Geometriye yönelik öz-yeterlik ölçeğinin geliştirilmesi. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 68-76.
  • Hacısalihoğlu-Karadeniz, M. (2014). Determining pre-school teachers’ use of technology in mathematics education. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 4(2), 119-144.
  • Haylock, D. ve Cockburn, A. (2014). Küçük çocuklar için matematiği anlama. Zuhal Yılmaz (Çev. Ed.) Ankara: Nobel Akademi.
  • Kandır, A., Yaşar, M., Yazıcı, E., Türkoğlu, D. ve Baydar, I. (2016). Erken çocukluk eğitiminde matematik. İstanbul: Morpa.
  • M.E.B. (2013). Okul Öncesi Eğitimi Programı. Ankara.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Orçan-Kaçan, M. ve Karayol, S. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin matematik eğitimi için ayırdıkları süre ve matematik eğitimine ilişkin görüşleri. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(12),172- 186.
  • Pekince, P. ve Avcı, N. (2016). Pre-school teachers’ applications related to early- childhood mathematics: a qualitative look at activity plans. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2391-2408.
  • Sağlam, M. ve Aral, N. (2015). Okul öncesi öğretmenlerin fen etkinlikleri hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 87-102.
  • Tarım, K. ve Bulut, S. (2006). Okul öncesi öğretmenlerinin matematik ve matematik öğretimine ilişkin algı ve tutumları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 32-65.
  • Tarım, Ş. (2015). Okul öncesinde matematiğin diğer öğrenme alanları ile bütünleştirilmesi. Okul öncesinde matematik eğitimi. İçinde İlkay Ulutaş (Ed.), Ankara: Hedef Yayıncılık.
  • Thiel, O. (2010) Teachers’ attitudes towards mathematics in early childhood education. European Early Childhood Education Research Journal, 18(1), 105-11.
  • Tuğrul, B. (2013). Oyun temelli öğrenme. Okul öncesinde özel öğretim yöntemleri. İçinde Rengin Zembat (Ed.)., Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yalın, H. İ. (2015). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Zembat, R. ve Tunçeli, H. İ. (2015). Okul öncesi eğitimde özel öğretim yöntemlerinin kullanımı. Okul öncesi eğitimde öğretim yöntemleri. İçinde Rengin Zembat (Ed.), Ankara: Hedef Yayıncılık.

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİK ETKİNLİKLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN VE SINIF İÇİ UYGULAMALARININ İNCELENMESİ

Year 2018, Volume: 19 Issue: 2, 1264 - 1283, 01.05.2018
https://doi.org/10.29299/kefad.2018.19.02.005

Abstract

References

  • Akbaş, A. ve Çelikkaleli, Ö. (2006). Sınıf öğretmen adaylarının fen öğretimi öz-yeterlik inançlarının cinsiyet, öğrenim türü ve üniversitelere göre incelenmesi. Mersin Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 98- 110.
  • Aksu, H. H. (2008). Öğretmen adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlilik inançları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 161-170.
  • Anders, Y. ve Rossbach, H. G. (2015). Preschool teachers’ sensitivity to mathematics in children’s play: the ınfluence of math-related school experiences, emotional attitudes, and pedagogical beliefs. Journal of Research in Childhood Education, 29(3), 305-322.
  • Ayvacı, H. Ş., Devecioğlu, Y. ve Yiğit, N. (2002). Okulöncesi öğretmenlerinin fen ve doğa etkinliklerindeki yeterliliklerinin belirlenmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Ankara.
  • Baki, A. ve Hacısalihoğlu-Karadeniz, M. (2013). Okul öncesi eğitim programının matematik uygulama sürecinden yansımalar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 619-636.
  • Bates, A., Latham, N. ve Kim J. (2013). Do I have to teach math? early childhood pre-service teachers’ fears of teaching mathematics. Issues in the Undergraduate Mathematics Preparation of School Teachers, 5, 1-10.
  • Chen, J., McCray, J., Adams, M. ve Leow, C. (2014). A survey study of early childhood teachers’ beliefs and confidence about teaching early math. Early Childhood Educ J, 42, 367–377.
  • Cross, C.T., Woods, T. A. ve Schweingruber, H. (2009). Mathematics learning in early childhood: paths toward excellence and equity. İçinde Committee on Early Childhood Mathematics; National Research Council, National Academies (Ed.), Washington D.C: National Academies Press.
  • Çelik, M. (2017a). Okul öncesi öğretmenlerinin erken matematik eğitimine ilişkin öz-yeterlikleri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(8), 240-247.
  • Çelik, M. (2017b). Okulöncesi öğretmenlerinin erken matematik eğitimine ilişkin tutumları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 58-70.
  • Ekici, G. (2006). Meslek lisesi öğretmenlerinin öğretmen öz-yeterlik inançları üzerine bir araştırma. Eurasian Journal of Educational Research, 24, 87-96.
  • Erdoğan, S. (2016). Okul öncesi dönemde matematik programı. İçinde Okul öncesi matematik eğitimi. Berrin Akman (Ed.), Ankara: Pegem Akademi.
  • Ginsburg, H. P., Lee, J. S. ve Boyd, J. S. (2008). Mathematics education for young children: What it is and how to promote it. Social Policy Report Giving Child and Youth Development Knowledge Away, 22(1), 1-24.
  • Günhan-Cantürk, B. ve Başer, N. (2007). Geometriye yönelik öz-yeterlik ölçeğinin geliştirilmesi. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 68-76.
  • Hacısalihoğlu-Karadeniz, M. (2014). Determining pre-school teachers’ use of technology in mathematics education. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 4(2), 119-144.
  • Haylock, D. ve Cockburn, A. (2014). Küçük çocuklar için matematiği anlama. Zuhal Yılmaz (Çev. Ed.) Ankara: Nobel Akademi.
  • Kandır, A., Yaşar, M., Yazıcı, E., Türkoğlu, D. ve Baydar, I. (2016). Erken çocukluk eğitiminde matematik. İstanbul: Morpa.
  • M.E.B. (2013). Okul Öncesi Eğitimi Programı. Ankara.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Orçan-Kaçan, M. ve Karayol, S. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin matematik eğitimi için ayırdıkları süre ve matematik eğitimine ilişkin görüşleri. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(12),172- 186.
  • Pekince, P. ve Avcı, N. (2016). Pre-school teachers’ applications related to early- childhood mathematics: a qualitative look at activity plans. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2391-2408.
  • Sağlam, M. ve Aral, N. (2015). Okul öncesi öğretmenlerin fen etkinlikleri hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 87-102.
  • Tarım, K. ve Bulut, S. (2006). Okul öncesi öğretmenlerinin matematik ve matematik öğretimine ilişkin algı ve tutumları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 32-65.
  • Tarım, Ş. (2015). Okul öncesinde matematiğin diğer öğrenme alanları ile bütünleştirilmesi. Okul öncesinde matematik eğitimi. İçinde İlkay Ulutaş (Ed.), Ankara: Hedef Yayıncılık.
  • Thiel, O. (2010) Teachers’ attitudes towards mathematics in early childhood education. European Early Childhood Education Research Journal, 18(1), 105-11.
  • Tuğrul, B. (2013). Oyun temelli öğrenme. Okul öncesinde özel öğretim yöntemleri. İçinde Rengin Zembat (Ed.)., Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yalın, H. İ. (2015). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Zembat, R. ve Tunçeli, H. İ. (2015). Okul öncesi eğitimde özel öğretim yöntemlerinin kullanımı. Okul öncesi eğitimde öğretim yöntemleri. İçinde Rengin Zembat (Ed.), Ankara: Hedef Yayıncılık.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Derya Özlem Yazlık This is me

Sema Öngören This is me

Publication Date May 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 19 Issue: 2

Cite

APA Yazlık, D. . . Ö., & Öngören, S. (2018). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİK ETKİNLİKLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN VE SINIF İÇİ UYGULAMALARININ İNCELENMESİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 1264-1283. https://doi.org/10.29299/kefad.2018.19.02.005

Cited By














2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124