BibTex RIS Cite

PEDAGOJİK FORMASYON ÖĞRENCİLERİNİN “PEDAGOJİK FORMASYON” KAVRAMINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARININ İNCELENMESİ

Year 2017, Volume: 18 Issue: 1, 41 - 60, 01.01.2017

Abstract

Pedagojik formasyon öğrencilerinin “pedagojik formasyon” kavramına yönelik metaforik algılarının belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilen araştırma, tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın katılımcılarını, bir devlet üniversitesinde pedagojik formasyon sertifika programına devam eden 389 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma verilerinin toplanmasında açık uçlu bir formdan yararlanılmıştır. Araştırmada toplanan nitel verilerin analizinde tümevarımcı analiz yöntemi, nicel verilerin analizi için ki-kare testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, öğrencilerin pedagojik formasyon eğitimine yönelik metaforik algılarının, “Mesleğe Girişte Önkoşul Olan Pedagojik Formasyon”, “Meslek Bilgisi Sunan ve Gerçek Yaşamla Bağ Kuran Pedagojik Formasyon”, “Gereksiz, Yetersiz ve Plansız Uygulamalar İçeren Pedagojik Formasyon”, “Tamamlayıcı ve Bütünleştirici Bir Boyut Olarak Pedagojik Formasyon”, “Yardımcı ve Yol Gösterici Bir Araç Olarak Pedagojik Formasyon”, “Gelişimsel Bir Süreç Olarak Pedagojik Formasyon”, “Yenilik ve Farklılık Sunan Bir Süreç Olarak Pedagojik Formasyon”, “Geleceğe Yönelik Umut Vaadeden Pedagojik Formasyon” ve “Ulaşılması ve Sürdürülmesi Zor Bir Süreç Olarak Pedagojik Formasyon” kategorileri altında toplandığı belirlenmiştir. Öğrencilerin ürettikleri metaforları açıklayan bazı kategorilerin cinsiyete göre anlamlı bir farklılık gösterdiği belirlenmiştir.

References

  • Akdemir, A. S. (2013). Türkiye’de öğretmen yetiştirme programlarının tarihçesi ve sorunları. Turkish Studies, 8 (12), 15-28.
  • Azar, A. (2011). Türkiye’de öğretmen eğitimi üzerine bir söylem: Nitelik mi, Nicelik mi?. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1 (1), 36-38.
  • Biber, A. Ç. & Tuna, A. (2015). Pedagojik formasyon eğitimi alan matematik bölümü mezunu öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersi hakkındaki görüşleri. Başkent University Journal of Education, 2 (2), 131-140.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri (10. bs.). Ankara: Pggem Akademi.
  • Carpenter, J. (2008). Metaphors in qualitative research: shedding light or casting shadows?. Research in Nursing & Health, 31, 274 – 282.
  • Çiçek Sağlam, A. (2015). Pedagojik formasyon sertifikası programının etkililiğinin öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (2), 63-73.
  • Çocuk, H. E, Yokuş, G. & Tanrıseven, I. (2015). Pedagojik formasyon öğrencilerinin öğretmenliğe ilişkin öz-yeterlik ve metaforik algıları: Mersin Üniversitesi örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (32), 373-387.
  • Doğanay, A., Akbulut Taş, M., Yeşilpınar, M., Yolcu, E., Turhan Türkkan, B. Sarı, M., vd. (2015). Hizmet öncesi öğretmen eğitiminde model arayışı. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 5 (9), 1-21.
  • Dündar, H. & Karaca, E. T. (2013). Formasyon öğrencilerinin ‘pedagojik formasyon programı’na ilişkin sahip oldukları metaforlar. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi dergisi, 30, 19-34.
  • Eraslan, L. & Çakıcı, D. (2011). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19 (2), 427.438.
  • Güneş, G. & Gökçek, T. (2012). Pedagojik formasyon öğrencilerinin öğrenme stilleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1 (4), 28-40.
  • Ilgaz, G., Bülbül, T. & Çuhadar, C. (2013). Öğretmen adaylarının eğitim inançları ile öz- yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (1), 50-65.
  • Işık, A., Çiltaş, A. & Baş, F. (2010). Öğretmen yetiştirme ve öğretmenlik mesleği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (1), 53-62.
  • İlğan, A., Sevinç, Ö. S. & Arı, E. (2013). Pedagojik formasyon programı öğretmen adaylarının mesleki tutum ve çağdaş öğretmen algıları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32 (2), 175-195.
  • Kiraz, Z. & Dursun, F. (2015). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının aldıkları eğitime ilişkin algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (3), 1008-1028.
  • Marshall, M. N. (1996). Sampling for qualitative research. Family, 13 (6), 522 – 525.
  • Modell, A. H. (2009). Metaphor - the bridge between feelings and knowledge. Psychoanalytic Inquiry: A Topical Journal for Mental Health Professionals, 29 (1), 6-11.
  • Nayır, F. & Çınkır, Ş. (2014). Uygulama öğretmenleri, yöneticileri ve pedagojik formasyon öğrencilerinin okullarda öğretmenlik uygulamasında karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 4 (7), 71-86.
  • Özcan, M. (2013). Okulda üniversite: Türkiye’de öğretmen eğitimini yapılandırmak için bir model önerisi. TÜSİAD.
  • Özdemir, T. Y. & Erol, Y. C. (2015). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının okul, öğretmenlik ve öğrenci kavramlarına ilişkin algıları. CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi,13 (4), 215-244.
  • Özkan, H. H. (2012). Öğretmenlik formasyon programındaki öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının incelenmesi (SDÜ örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (2), 29-48.
  • Polat, S. (2013). Pedagojik formasyon sertifika programı ve eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi. E-International Journal of Education Research, 4 (2), 48-60.
  • Saban, A. (2008). İlköğretim 1. kademe öğretmen ve öğrencilerinin bilgi kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. İlköğretim Online, (7) 2, 421 – 455.
  • Safran, M. (2014). Eğitim fakülteleri, öğretmen yetiştirme süreci ve yeni arayışlar. Öğretmen Yetiştirme Politika ve Sorunları Uluslararası Sempozyumu-IV Bildiri Kitabı, s.2-3, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Saylan, N. (2013). Sürekli değiştirilen öğretmen yetiştirme sistemi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 3 (6), 9-19.
  • Süral, S. & Sarıtaş, E. (2015). Pedagojik formasyon programına katılan öğrencilerin öğretmenlik mesleğine yönelik yeterliklerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,11 (1), 62-75.
  • Temiz, E. (2015). Pedagojik formasyon alan öğretmen adaylarının konuşma kaygıları. Turkish Studies, 10 (3), 985-992.
  • Tepeli, Y. & Caner, M. (2014). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik uygulaması ile ilgili görüşleri. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4 (2), 313- 328.
  • Thompson, R. (2014). Initial Teacher Education for the Education and Training Sector in England: Development and Change in Generic and Subject-Specialist Provision. Retrieved January 20, 2015, from http://eprints.hud.ac.uk/22463/.
  • Yapıcı, M. & Yapıcı, Ş. (2013). Öğretmen adaylarının pedagojik formasyona ilişkin metaforları. Turkish Studies, 8 (8), 1421-1429.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (7. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

The Metaphorical Perceptions of Pedagogical Formation Students towards the Concept of “Pedagogical Formation”

Year 2017, Volume: 18 Issue: 1, 41 - 60, 01.01.2017

Abstract

This study was conducted as a descriptive survey study to reveal pedagogical formation students’ metaphorical perceptions related to “pedagogical formation”.There were 389 participants attending pedagogical formation certificate program in a state university. For data collection, a short open-ended form was used. Through the analysis of qualitative data, inductive analysis and for quantitative analysis chi-square test were used.Within results, it was indicated students’ metaphorical perceptions regarding pedagogical formation concept were gathered under nine categories: “Pedagogical formation as a prerequisite for entering the profession”, “Pedagogical formation providing professional knowledge and relating to the real life”, “Pedagogical formation including unnecessary, inefficient and unplanned practices”, “Pedagogical formation as a complementary and integrating dimension”, “Pedagogical formation as a helping and guiding tool”, “Pedagogical formation as a developmental process”, “Pedagogical formation as a process providing innovation and difference”, “Pedagogical formation promising for the future” and “Pedagogical formation as a process difficult to reach and resume”. Moreover, some of the metaphor categories students produced showed significant differences regarding gender

References

  • Akdemir, A. S. (2013). Türkiye’de öğretmen yetiştirme programlarının tarihçesi ve sorunları. Turkish Studies, 8 (12), 15-28.
  • Azar, A. (2011). Türkiye’de öğretmen eğitimi üzerine bir söylem: Nitelik mi, Nicelik mi?. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1 (1), 36-38.
  • Biber, A. Ç. & Tuna, A. (2015). Pedagojik formasyon eğitimi alan matematik bölümü mezunu öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersi hakkındaki görüşleri. Başkent University Journal of Education, 2 (2), 131-140.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri (10. bs.). Ankara: Pggem Akademi.
  • Carpenter, J. (2008). Metaphors in qualitative research: shedding light or casting shadows?. Research in Nursing & Health, 31, 274 – 282.
  • Çiçek Sağlam, A. (2015). Pedagojik formasyon sertifikası programının etkililiğinin öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (2), 63-73.
  • Çocuk, H. E, Yokuş, G. & Tanrıseven, I. (2015). Pedagojik formasyon öğrencilerinin öğretmenliğe ilişkin öz-yeterlik ve metaforik algıları: Mersin Üniversitesi örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (32), 373-387.
  • Doğanay, A., Akbulut Taş, M., Yeşilpınar, M., Yolcu, E., Turhan Türkkan, B. Sarı, M., vd. (2015). Hizmet öncesi öğretmen eğitiminde model arayışı. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 5 (9), 1-21.
  • Dündar, H. & Karaca, E. T. (2013). Formasyon öğrencilerinin ‘pedagojik formasyon programı’na ilişkin sahip oldukları metaforlar. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi dergisi, 30, 19-34.
  • Eraslan, L. & Çakıcı, D. (2011). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19 (2), 427.438.
  • Güneş, G. & Gökçek, T. (2012). Pedagojik formasyon öğrencilerinin öğrenme stilleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1 (4), 28-40.
  • Ilgaz, G., Bülbül, T. & Çuhadar, C. (2013). Öğretmen adaylarının eğitim inançları ile öz- yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (1), 50-65.
  • Işık, A., Çiltaş, A. & Baş, F. (2010). Öğretmen yetiştirme ve öğretmenlik mesleği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (1), 53-62.
  • İlğan, A., Sevinç, Ö. S. & Arı, E. (2013). Pedagojik formasyon programı öğretmen adaylarının mesleki tutum ve çağdaş öğretmen algıları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32 (2), 175-195.
  • Kiraz, Z. & Dursun, F. (2015). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının aldıkları eğitime ilişkin algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (3), 1008-1028.
  • Marshall, M. N. (1996). Sampling for qualitative research. Family, 13 (6), 522 – 525.
  • Modell, A. H. (2009). Metaphor - the bridge between feelings and knowledge. Psychoanalytic Inquiry: A Topical Journal for Mental Health Professionals, 29 (1), 6-11.
  • Nayır, F. & Çınkır, Ş. (2014). Uygulama öğretmenleri, yöneticileri ve pedagojik formasyon öğrencilerinin okullarda öğretmenlik uygulamasında karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 4 (7), 71-86.
  • Özcan, M. (2013). Okulda üniversite: Türkiye’de öğretmen eğitimini yapılandırmak için bir model önerisi. TÜSİAD.
  • Özdemir, T. Y. & Erol, Y. C. (2015). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının okul, öğretmenlik ve öğrenci kavramlarına ilişkin algıları. CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi,13 (4), 215-244.
  • Özkan, H. H. (2012). Öğretmenlik formasyon programındaki öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının incelenmesi (SDÜ örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (2), 29-48.
  • Polat, S. (2013). Pedagojik formasyon sertifika programı ve eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi. E-International Journal of Education Research, 4 (2), 48-60.
  • Saban, A. (2008). İlköğretim 1. kademe öğretmen ve öğrencilerinin bilgi kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. İlköğretim Online, (7) 2, 421 – 455.
  • Safran, M. (2014). Eğitim fakülteleri, öğretmen yetiştirme süreci ve yeni arayışlar. Öğretmen Yetiştirme Politika ve Sorunları Uluslararası Sempozyumu-IV Bildiri Kitabı, s.2-3, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Saylan, N. (2013). Sürekli değiştirilen öğretmen yetiştirme sistemi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 3 (6), 9-19.
  • Süral, S. & Sarıtaş, E. (2015). Pedagojik formasyon programına katılan öğrencilerin öğretmenlik mesleğine yönelik yeterliklerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,11 (1), 62-75.
  • Temiz, E. (2015). Pedagojik formasyon alan öğretmen adaylarının konuşma kaygıları. Turkish Studies, 10 (3), 985-992.
  • Tepeli, Y. & Caner, M. (2014). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik uygulaması ile ilgili görüşleri. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4 (2), 313- 328.
  • Thompson, R. (2014). Initial Teacher Education for the Education and Training Sector in England: Development and Change in Generic and Subject-Specialist Provision. Retrieved January 20, 2015, from http://eprints.hud.ac.uk/22463/.
  • Yapıcı, M. & Yapıcı, Ş. (2013). Öğretmen adaylarının pedagojik formasyona ilişkin metaforları. Turkish Studies, 8 (8), 1421-1429.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (7. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Buket Türkkan This is me

Melis Uyar This is me

Ece Yolcu This is me

Publication Date January 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 18 Issue: 1

Cite

APA Türkkan, B., Uyar, M., & Yolcu, E. (2017). PEDAGOJİK FORMASYON ÖĞRENCİLERİNİN “PEDAGOJİK FORMASYON” KAVRAMINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARININ İNCELENMESİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 41-60.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124