BibTex RIS Cite

EBA PLATFORMUNDAKİ DERS MATERYALLERİNİN EĞİTSEL YAZILIM DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2017, Volume: 18 Issue: 1, 657 - 678, 01.01.2017

Abstract

Bu çalıGma, Eğitim BiliGim Ağı EBA platformunda bulunan materyallerin eğitsel yazılım ölçütlerine göre branG öğretmenleri tarafından değerlendirilmesi ve sonuçlarının incelenerek daha nitelikli materyallerin geliGtirilebilmesi için öneriler sunulması amacıyla yapılmıGtır. Karma araGtırma yönteminin kullanıldığı bu çalıGmada, nitel veriler görüGme formu yaklaGımı ile nicel veriler ise eğitsel yazılım değerlendirme ölçeği ile toplanmıGtır. ÇalıGma grubu bir ilkokul, ondört ortaokul ve onsekiz lise kademesi branG öğretmeni ve iki bilgisayar ve öğretim teknolojileri uzmanı olmak üzere otuzbeG kiGiden oluGmaktadır. Yapılan nicel değerlendirmede öğretmen ve uzmanların değerlendirdikleri EBA materyallerine ortalama üç puan vererek iyi olarak nitelendidikleri sonucuna ulaGılmıGtır. Nitel değerlendirmelerde ise farklı branGlardaki öğretmenlerin değerlendirmeleri ile oluGturulan tema ve kodlarda benzerlikler olduğu gibi farklılıklar da bulunmaktadır. Farklı branGlara ait EBA materyallerinin değerlendirilmesine yönelik elde edilen nitel bulgulardaki kodların %72’si olumlu iken %28’i olumsuzdur.

References

  • Ateş, A. (2011). Eğitsel yazılım değerlendirme ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 2(1).
  • Altın, H. M. ve Kalelioğlu, F. (2015). Fatih projesi ile ilgili öğrenci ve öğretmen görüşleri. Başken University Journal of Education, 2(1).
  • Akkoyunlu, B. (2005). Öğretim Yazılımları. Çağdaş Eğitimde Yeni Teknolojiler, Anadolu Üniversitesi Yayınları, (1021), 49-63.
  • Alım, M. (2007). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme (ötmg) dersinin önemi ve öğretim sürecine ilişkin öneriler/TheIportance of Teaching Technologies andMaterial Development Course AndSuggestion on theTeachingProcess. Doğu Coğrafya Dergisi,12(17).
  • Ateş, M., Çerçi, A. & Derman, S. (2015). Eğitim bilişim ağında yer alan Türkçe dersi videoları üzerine bir inceleme. Sakarya University Journal of Education, 5(3), 105-117.
  • Bülbül, H. İ. (1999). Öğretim amaçlı bilgisayar yazılımlarında ekran tasarımı. Milli Eğitim Dergisi, 141.University, 22(1).
  • Başarmak, U. ve Mahiroğlu, A. (2015). Çevrimiçi öğrenme ortamında kullanılan karikatür animasyonuna ilişkin öğrenci görüşleri, International Journal Of Eurasia Social Sciences, Vol: 6, Issue: 19, p. (234-253).
  • Banoğlu, K., Madenoğlu, C., Uysal, Ş., ve Dede, A. (2014). FATİH projesine yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi (Eskişehir ili örneği). Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 39-58. Corbin, J. & Strauss, A. Techniquesandproceduresfordevelopinggroundedtheory. Sage. (2007). Basics of
  • qualitativeresearch: ThousandOaks, CA
  • Cüre, F., ve Özdener, N. (2008). Öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) uygulama başarıları ve BİT’e yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(34).
  • Çeliköz, N. (1996). Bilgisayar Destekli Öğretim İçin Özel Ders Türünde Bir Ders Yazılımı Hazırlanması, Uygulanması ve Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Demirel, Ö., Seferoğlu, S., ve Yağcı, E. (2001). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Pegem Yayıncılık.
  • Dinçer, S., Şenkal, O. ve Sezgin, M. E. (2012). Fatih projesi kapsamında öğretmen, öğrenci ve veli koordinasyonu ve bilgisayar okuryazarlık düzeyleri. Akademik Bilişim 2013 Konferansı, Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Dursun, A., Kırbaş, İ. ve Yüksel, M. E (2015). Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) Projesi ve Proje Üzerine Bir Değerlendirme. Türkiye’de İnternet Konferansı, İstanbul Üniversitesi, İstanbul. Eğitim Bilişim Ağı, (2016). Eğitimde http://www.eba.gov.tr/hakkinda/tam adresinden 25.07.2016 tarihinde alınmıştır. FATİH Projesi Hakkında.
  • FATİH, (2016). Hakkında (EBA Nedir?). http://fatihprojesi.meb.gov.tr/proje-hakkinda/ adresinden 25.07.2016 tarihinde alınmıştır.
  • Güneş, B. (2007). Piskolojik Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetlerine Yönelik Bir Eğitim Yazılımının Geliştirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Golubev, O., & Testov, V. (2015). Network informationtechnologies as a basis of new Educational paradigm. Procedia-SocialandBehavioral Sciences, 214, 128-134. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042815059595, Tarihi:07.08.2016. Erişim
  • Kelleci, Ö. (2010). Bir Eğitsel Yazılım Değerlendirme Formunun Geliştirilmesi Ve Uygulanması.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kaysi F., ve Aydin H. (2014). FATİH projesi kapsamında tablet bilgisayar içeriklerinin değerlendirilmesi. E- International Journal Of Educational Research, vol.5, pp.72-85.
  • Kurt, A. A., Kuzu, A., Dursun, Ö. Ö., Güllüpınar, F. ve Gültekin, M. (2013). FATİH projesinin pilot uygulama sürecinin değerlendirilmesi: öğretmen görüşleri. Journal of Instructional Technologies &TeacherEducation, 1-23.
  • Kurtdede Fidan, N., Erbasan, Ö. ve Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı’ndan (eba) yararlanmaya ilişkin görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 626-637.
  • Kazu, İ.Y. ve Yavuzalp, N. (2008). Öğretim yazılımlarının kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitim ve Bilim Dergisi, 33(150), 110-126.
  • Karamustafaoğlu, O. (2006). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretim materyallerini kullanma düzeyleri: Amasya ili örneği. Atatürk Üniversitesi, Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 90-101.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2013). Bilim Uygulamaları (5., 6.,7. Ve 8. Sınıf) Dersi Öğretim programlari/icerik/72, Erişim Tarihi: 05.01.2016.
  • Ankara.https://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim
  • Mutiara, D., Zuhairi, A. & Kurniati, S. (2007). Designing, Developing, Producing and Assuring the Quality of Multi-Media Learning Materials for Distance Learners: Lessons Learnt from Indonesia's Universitas Terbuka. (ERIC Document Reproduction Service No. ED496534).
  • Salman, Ş. (2013). FATİH projesi kapsamında yer alan öğretmen ve öğrencilerin projeden beklentileri ve bilişim teknolojileri kullanımına karşı algıları üzerine bir araştırma. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Büro Yönetimi Eğitimi Yüksek Lisans Tezi.
  • Süral, İ., ve Anılan, H. (2005). Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Öğretim Materyali Olarak Geliştirdikleri Bilgisayar Yazılımlarının Değerlendirilmesi. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı.
  • Şahin, Y.T. ve Yıldırım, S. (1999). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tankut, Ü. S. (2008). İlköğretim 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Bilgisayar Destekli Öğretimin Akademik Başarıya ve Kalıcılığa Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Tudor, L. S. (2015). Perception of Educational Factors on the Introduction of Electronic Learning Tools İntheContext of the New Curriculum for Primary Education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 187, 454-458.
  • Uluyol, Ç., ve Eryılmaz, S. (2015). 21. Yüzyıl Becerileri Işığında FATİH Projesi Değerlendirmesi. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2).
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, H. ve Sarıtepeci, M. (2013). Program Değerlendirme Modelleri Işığında Eğitsel Yazılımlar Üzerine Bir İnceleme. Akademik Bilişim Konferansı 'da sözlü bildiri olarak sunulmuştur, Antalya.
  • Yin, R.K. (2002). Case study research (Design and methods). California: SagePublication.
  • Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü (2016), Yeğitek Tanıtım. https://yegitek.meb.gov.tr/www/tanitim/icerik/16 adresinden 10.01.2017 tarihinde alınmıştır.

Evaluation of Educational Materials on EBA Using Educational Software Evaluation Criteria

Year 2017, Volume: 18 Issue: 1, 657 - 678, 01.01.2017

Abstract

This study was carried out in order to evaluate the materials in the Educational Information Network EBA platform by branch teachers according to educational software criteria and to present the suggestions for the development of more qualified materials by examining the results. In this study, which conducted mixed research method, qualitative data were collected by interview form approach and quantitative data were collected by an educational software evaluation scale. The participants of the study were 35 teachers and two instructional technologies experts. The quantitative analysis revealed that EBA materials are rather good by the evaluations of the teachers and the experts. The qualitative analysis revealed that while there are similarities between statements by the teachers in different fields, there are also differences. Within the statements of the teachers regarding evaluation of EBA materials, 72% of the codes obtained in the qualitative findings is positive while 28% is negative

References

  • Ateş, A. (2011). Eğitsel yazılım değerlendirme ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 2(1).
  • Altın, H. M. ve Kalelioğlu, F. (2015). Fatih projesi ile ilgili öğrenci ve öğretmen görüşleri. Başken University Journal of Education, 2(1).
  • Akkoyunlu, B. (2005). Öğretim Yazılımları. Çağdaş Eğitimde Yeni Teknolojiler, Anadolu Üniversitesi Yayınları, (1021), 49-63.
  • Alım, M. (2007). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme (ötmg) dersinin önemi ve öğretim sürecine ilişkin öneriler/TheIportance of Teaching Technologies andMaterial Development Course AndSuggestion on theTeachingProcess. Doğu Coğrafya Dergisi,12(17).
  • Ateş, M., Çerçi, A. & Derman, S. (2015). Eğitim bilişim ağında yer alan Türkçe dersi videoları üzerine bir inceleme. Sakarya University Journal of Education, 5(3), 105-117.
  • Bülbül, H. İ. (1999). Öğretim amaçlı bilgisayar yazılımlarında ekran tasarımı. Milli Eğitim Dergisi, 141.University, 22(1).
  • Başarmak, U. ve Mahiroğlu, A. (2015). Çevrimiçi öğrenme ortamında kullanılan karikatür animasyonuna ilişkin öğrenci görüşleri, International Journal Of Eurasia Social Sciences, Vol: 6, Issue: 19, p. (234-253).
  • Banoğlu, K., Madenoğlu, C., Uysal, Ş., ve Dede, A. (2014). FATİH projesine yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi (Eskişehir ili örneği). Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 39-58. Corbin, J. & Strauss, A. Techniquesandproceduresfordevelopinggroundedtheory. Sage. (2007). Basics of
  • qualitativeresearch: ThousandOaks, CA
  • Cüre, F., ve Özdener, N. (2008). Öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) uygulama başarıları ve BİT’e yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(34).
  • Çeliköz, N. (1996). Bilgisayar Destekli Öğretim İçin Özel Ders Türünde Bir Ders Yazılımı Hazırlanması, Uygulanması ve Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Demirel, Ö., Seferoğlu, S., ve Yağcı, E. (2001). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Pegem Yayıncılık.
  • Dinçer, S., Şenkal, O. ve Sezgin, M. E. (2012). Fatih projesi kapsamında öğretmen, öğrenci ve veli koordinasyonu ve bilgisayar okuryazarlık düzeyleri. Akademik Bilişim 2013 Konferansı, Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Dursun, A., Kırbaş, İ. ve Yüksel, M. E (2015). Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) Projesi ve Proje Üzerine Bir Değerlendirme. Türkiye’de İnternet Konferansı, İstanbul Üniversitesi, İstanbul. Eğitim Bilişim Ağı, (2016). Eğitimde http://www.eba.gov.tr/hakkinda/tam adresinden 25.07.2016 tarihinde alınmıştır. FATİH Projesi Hakkında.
  • FATİH, (2016). Hakkında (EBA Nedir?). http://fatihprojesi.meb.gov.tr/proje-hakkinda/ adresinden 25.07.2016 tarihinde alınmıştır.
  • Güneş, B. (2007). Piskolojik Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetlerine Yönelik Bir Eğitim Yazılımının Geliştirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Golubev, O., & Testov, V. (2015). Network informationtechnologies as a basis of new Educational paradigm. Procedia-SocialandBehavioral Sciences, 214, 128-134. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042815059595, Tarihi:07.08.2016. Erişim
  • Kelleci, Ö. (2010). Bir Eğitsel Yazılım Değerlendirme Formunun Geliştirilmesi Ve Uygulanması.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kaysi F., ve Aydin H. (2014). FATİH projesi kapsamında tablet bilgisayar içeriklerinin değerlendirilmesi. E- International Journal Of Educational Research, vol.5, pp.72-85.
  • Kurt, A. A., Kuzu, A., Dursun, Ö. Ö., Güllüpınar, F. ve Gültekin, M. (2013). FATİH projesinin pilot uygulama sürecinin değerlendirilmesi: öğretmen görüşleri. Journal of Instructional Technologies &TeacherEducation, 1-23.
  • Kurtdede Fidan, N., Erbasan, Ö. ve Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı’ndan (eba) yararlanmaya ilişkin görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 626-637.
  • Kazu, İ.Y. ve Yavuzalp, N. (2008). Öğretim yazılımlarının kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitim ve Bilim Dergisi, 33(150), 110-126.
  • Karamustafaoğlu, O. (2006). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretim materyallerini kullanma düzeyleri: Amasya ili örneği. Atatürk Üniversitesi, Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 90-101.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2013). Bilim Uygulamaları (5., 6.,7. Ve 8. Sınıf) Dersi Öğretim programlari/icerik/72, Erişim Tarihi: 05.01.2016.
  • Ankara.https://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim
  • Mutiara, D., Zuhairi, A. & Kurniati, S. (2007). Designing, Developing, Producing and Assuring the Quality of Multi-Media Learning Materials for Distance Learners: Lessons Learnt from Indonesia's Universitas Terbuka. (ERIC Document Reproduction Service No. ED496534).
  • Salman, Ş. (2013). FATİH projesi kapsamında yer alan öğretmen ve öğrencilerin projeden beklentileri ve bilişim teknolojileri kullanımına karşı algıları üzerine bir araştırma. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Büro Yönetimi Eğitimi Yüksek Lisans Tezi.
  • Süral, İ., ve Anılan, H. (2005). Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Öğretim Materyali Olarak Geliştirdikleri Bilgisayar Yazılımlarının Değerlendirilmesi. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı.
  • Şahin, Y.T. ve Yıldırım, S. (1999). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tankut, Ü. S. (2008). İlköğretim 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Bilgisayar Destekli Öğretimin Akademik Başarıya ve Kalıcılığa Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Tudor, L. S. (2015). Perception of Educational Factors on the Introduction of Electronic Learning Tools İntheContext of the New Curriculum for Primary Education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 187, 454-458.
  • Uluyol, Ç., ve Eryılmaz, S. (2015). 21. Yüzyıl Becerileri Işığında FATİH Projesi Değerlendirmesi. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2).
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, H. ve Sarıtepeci, M. (2013). Program Değerlendirme Modelleri Işığında Eğitsel Yazılımlar Üzerine Bir İnceleme. Akademik Bilişim Konferansı 'da sözlü bildiri olarak sunulmuştur, Antalya.
  • Yin, R.K. (2002). Case study research (Design and methods). California: SagePublication.
  • Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü (2016), Yeğitek Tanıtım. https://yegitek.meb.gov.tr/www/tanitim/icerik/16 adresinden 10.01.2017 tarihinde alınmıştır.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Elif Erensayın This is me

Çetin Güler This is me

Publication Date January 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 18 Issue: 1

Cite

APA Erensayın, E., & Güler, Ç. (2017). EBA PLATFORMUNDAKİ DERS MATERYALLERİNİN EĞİTSEL YAZILIM DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 657-678.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124