BibTex RIS Cite

LİSE ÖĞRENCİLERİNİN EĞİTİM ORTAMLARINDA ÇOKKÜLTÜRLÜ EĞİTİME İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Year 2017, Volume: 18 Issue: 3, 1098 - 1121, 01.08.2017

Abstract

Bu araştırmanın amacı çokkültürlü toplumsal yapıya dayalı yerleşim merkezinde yaşayan lise öğrencilerinin eğitim ortamlarını çokkültürlü eğitim açısından nasıl algıladıklarını belirlemektir. Araştırma, nitel araştırma yönteminin kullanıldığı betimsel bir alan araştırmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 öğretim yılında ülkemizin güney bölgesinde yer alan bir ilimizdeki liselerde öğrenim gören 16 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada, yarı yapılandırılmış görüşme formları aracılığıyla görüşmeler yapılmıştır. Araştırmada, öğrenme öğretme ortamlarına ilişkin olarak, konular ve ders kitaplarında çokkültürlülüğe ilişkin öğelerin nispeten bulunduğu, öğrenme öğretme ortamlarında uygun materyallerin yeterince bulunmadığı ortaya çıkmıştır. Rol oynama, benzetim gibi tekniklerin kullanılmadığı, farklı öğrenme özelliklerine sahip öğrencilerin bu durumlarının dikkate alınmadığı, öğrencilerin kültürel farklılıklarının öğrenme öğretme süreci, değerlendirme ödevler, görevler ve diğer çalışmalarda dikkate alınmadığı sonuçları elde edilmiştir. Okul ortamına ilişkin olarak ise, öğrencilerin, çokkültürlü algı oluşturmalarında okulun olumlu katkısı olduğu, sınıflarının dışında diğer öğrencilerle iyi düzeyde iletişim ve etkileşim halinde oldukları, öğretmenler, yöneticiler, müfettişler ve diğer çalışanların çokkültürlülüğü destekleyici tutuma sahip oldukları sonuçları elde edilmiştir.

References

  • Açıkalın, M. (2010). The influence of global education on the Turkish social studies curriculum. The Socal Studies, 101(6), 254-259. http://dx.doi.org/10.1080/00377991003774887
  • Arslan, S. (2015). İlköğretim öğrencilerinin farklı kültürlerle birarada yaşama deneyimi, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 26,249-263.
  • Banks, J. A. And Banks C.A.M. (1995). Handbook of research on multucultural education. New York: Simon and Schuster.
  • Boykin A.W. (1994). Afrocultural expression and its implications for schooling. In E.R. Hollins, J.E.King and W.C. Hayman (Eds). Teaching diverse populations: formulating a knovledge base. (225-273). New York: State University of New York Press.
  • Cırık, İ. (2008). Çokkültürlü eğitim ve yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 27-40.
  • Creswell, J.W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri, beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (M.Bütün ve S.B. Demir, Çev. Ed.) Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Ford, D., and Harris, J. J. (1999). Multicultural gifted education. New York: Teachers College Press.
  • Gay, G. (1994). A synthesis of scholarship in multicultural education. https://eric.ed.gov/?id=ED378287 adresinden erişilmiştir.
  • Gay, G. (2016). Çokkültürlü eğitimin önemi. Ornstein, A.C., Pajak, E.F. ve Ornstein, S.B. (Eds). Eğitim programlarında güncel sorunlar. (s.211-217) Ankara: PegemA
  • Grant, C. & Sleeter, C.E. (1998). Turning on learning: Five approaches for multicultural teaching plans for race, class, gender and disability (2nd ed.). Colombus: Merril.
  • Harris, I. (2008). History of peace education. In Bajaja, M. (Ed.), Encyclopedia of Peace Education. Information Age.
  • Herring, R.D., & White, L.M. (1995). School counselors, teachers, and the culturally compatible classroom: Partnerships in multicultural education. Journal of Humanistic Education and Development, 34(2), 52-65.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Keskin, Y. ve Yaman, E. (2014). İlköğretim sosyal bilgiler programları ve ders kitaplarında yeni bir paradigma: Çokkültürlü eğitim. International Periodical fort he Languages, Literature and History of Turkic, 9 (2), 933-960.
  • Loewen, J.W. (1995). Lies my teacher told me: Everything your American history textbook got wrong. New York, NY: New Press.
  • Merriam, S.B. ( 2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (Çev. Ed. S. Turan) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Moore, K.D. (2001). Classroom teaching styles (5th Ed.). New York: McGraw-Hill Higher Education.
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri, (Bütün, M. ve Demir, S.B. Çev. Ed. ). Ankara: Pegem Akademi.
  • Polat, S. (2009). Öğretmen adaylarının çokkültürlü eğitime yönelik kişilik özellikleri. International Online Journal of Educational Sciences, 1 (1), 154-164.
  • Quezada, R. and Romo, J. J. (2004). Multiculturalism, peace education and social justice in teacher education. Multicultural Education, 11 (3), 2– 11.
  • Seban, D., ve Uyanık, H. (2016). Türkiye’de çokkültürlü eğitim: 1-5. sınıf programlarında yer alan kazanımların analizi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 6(1), 01-18, doi:10.14527/pegegog.2016.001.
  • Shade, B.J.,Kelly, C., and Oberg,M. (1997). Creating culturally responsive classrooms. Washington, DC: American Psychological Association.
  • Sue, D. W., Arrendondo, P. and McDavis, R.J. (1992). Multicultural counseling competencies and standards: A call to the proffession. Journal of Counseling and Development, 70, 477- 486. .
  • Şimşek, A. (2007). Türkiye’de sosyal bilgiler derslerinde “küresel bağlantılar”: bazı dünya devletleri ile karşılaştırmalı bir çalışma. İçinde M. Safran, D. Dilek (Ed.) 21. Yüzyılda kimlik, vatandaşlık ve tarih eğitimi, (ss.345-364). İstanbul: Yeni İnsan.
  • Taylor, L. and Hoechsmann, M. (2011). Beyond ıntellectual ınsularity: multicultural literacy as a measure of respect. Canadian Journal of Education 34 (2), 219-238.
  • Tuttle, H. G. (1995). From productivity to collaboration. MultiMedia Schools, 2(2), 31-36. 07 Ekim 2006 tarihinde EBSCOhost veritabanından alınmıştır.
  • Villages, A. M. and Lucas, T. (2002). Preparing culturally responsive teachers: Rethinking the curriculum. Journal of Teacher Education, 53, 20-32
  • Wulf, C. (2013). Human development in a globalized world. Education towards peace, cultural diversity and sustainable development, Revista española de pedagogía, 71, pp.71-86.
  • Yazıcı, S., Başol, G., ve Toprak, G. (2009). Öğretmenlerin çokkültürlü eğitim tutumları: bir güvenirlik ve geçerlik çalışması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 229-242.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

LİSE ÖĞRENCİLERİNİN EĞİTİM ORTAMLARINDA ÇOKKÜLTÜRLÜ EĞİTİME İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Year 2017, Volume: 18 Issue: 3, 1098 - 1121, 01.08.2017

Abstract

References

  • Açıkalın, M. (2010). The influence of global education on the Turkish social studies curriculum. The Socal Studies, 101(6), 254-259. http://dx.doi.org/10.1080/00377991003774887
  • Arslan, S. (2015). İlköğretim öğrencilerinin farklı kültürlerle birarada yaşama deneyimi, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 26,249-263.
  • Banks, J. A. And Banks C.A.M. (1995). Handbook of research on multucultural education. New York: Simon and Schuster.
  • Boykin A.W. (1994). Afrocultural expression and its implications for schooling. In E.R. Hollins, J.E.King and W.C. Hayman (Eds). Teaching diverse populations: formulating a knovledge base. (225-273). New York: State University of New York Press.
  • Cırık, İ. (2008). Çokkültürlü eğitim ve yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 27-40.
  • Creswell, J.W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri, beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (M.Bütün ve S.B. Demir, Çev. Ed.) Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Ford, D., and Harris, J. J. (1999). Multicultural gifted education. New York: Teachers College Press.
  • Gay, G. (1994). A synthesis of scholarship in multicultural education. https://eric.ed.gov/?id=ED378287 adresinden erişilmiştir.
  • Gay, G. (2016). Çokkültürlü eğitimin önemi. Ornstein, A.C., Pajak, E.F. ve Ornstein, S.B. (Eds). Eğitim programlarında güncel sorunlar. (s.211-217) Ankara: PegemA
  • Grant, C. & Sleeter, C.E. (1998). Turning on learning: Five approaches for multicultural teaching plans for race, class, gender and disability (2nd ed.). Colombus: Merril.
  • Harris, I. (2008). History of peace education. In Bajaja, M. (Ed.), Encyclopedia of Peace Education. Information Age.
  • Herring, R.D., & White, L.M. (1995). School counselors, teachers, and the culturally compatible classroom: Partnerships in multicultural education. Journal of Humanistic Education and Development, 34(2), 52-65.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Keskin, Y. ve Yaman, E. (2014). İlköğretim sosyal bilgiler programları ve ders kitaplarında yeni bir paradigma: Çokkültürlü eğitim. International Periodical fort he Languages, Literature and History of Turkic, 9 (2), 933-960.
  • Loewen, J.W. (1995). Lies my teacher told me: Everything your American history textbook got wrong. New York, NY: New Press.
  • Merriam, S.B. ( 2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (Çev. Ed. S. Turan) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Moore, K.D. (2001). Classroom teaching styles (5th Ed.). New York: McGraw-Hill Higher Education.
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri, (Bütün, M. ve Demir, S.B. Çev. Ed. ). Ankara: Pegem Akademi.
  • Polat, S. (2009). Öğretmen adaylarının çokkültürlü eğitime yönelik kişilik özellikleri. International Online Journal of Educational Sciences, 1 (1), 154-164.
  • Quezada, R. and Romo, J. J. (2004). Multiculturalism, peace education and social justice in teacher education. Multicultural Education, 11 (3), 2– 11.
  • Seban, D., ve Uyanık, H. (2016). Türkiye’de çokkültürlü eğitim: 1-5. sınıf programlarında yer alan kazanımların analizi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 6(1), 01-18, doi:10.14527/pegegog.2016.001.
  • Shade, B.J.,Kelly, C., and Oberg,M. (1997). Creating culturally responsive classrooms. Washington, DC: American Psychological Association.
  • Sue, D. W., Arrendondo, P. and McDavis, R.J. (1992). Multicultural counseling competencies and standards: A call to the proffession. Journal of Counseling and Development, 70, 477- 486. .
  • Şimşek, A. (2007). Türkiye’de sosyal bilgiler derslerinde “küresel bağlantılar”: bazı dünya devletleri ile karşılaştırmalı bir çalışma. İçinde M. Safran, D. Dilek (Ed.) 21. Yüzyılda kimlik, vatandaşlık ve tarih eğitimi, (ss.345-364). İstanbul: Yeni İnsan.
  • Taylor, L. and Hoechsmann, M. (2011). Beyond ıntellectual ınsularity: multicultural literacy as a measure of respect. Canadian Journal of Education 34 (2), 219-238.
  • Tuttle, H. G. (1995). From productivity to collaboration. MultiMedia Schools, 2(2), 31-36. 07 Ekim 2006 tarihinde EBSCOhost veritabanından alınmıştır.
  • Villages, A. M. and Lucas, T. (2002). Preparing culturally responsive teachers: Rethinking the curriculum. Journal of Teacher Education, 53, 20-32
  • Wulf, C. (2013). Human development in a globalized world. Education towards peace, cultural diversity and sustainable development, Revista española de pedagogía, 71, pp.71-86.
  • Yazıcı, S., Başol, G., ve Toprak, G. (2009). Öğretmenlerin çokkültürlü eğitim tutumları: bir güvenirlik ve geçerlik çalışması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 229-242.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Fazilet Karakuş This is me

R. Murat Kuyubaşıoğlu This is me

Publication Date August 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 18 Issue: 3

Cite

APA Karakuş, F., & Kuyubaşıoğlu, R. M. (2017). LİSE ÖĞRENCİLERİNİN EĞİTİM ORTAMLARINDA ÇOKKÜLTÜRLÜ EĞİTİME İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1098-1121.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124