This study aims to understand characteristics of successful class teachers based on selfperception as well as keys to success, methods used, relationships with students and parents problems encountered. The study, designed based on qualitative research method, used phenomenological pattern. The study group of this research composed ofwas 35 successful class teachers working at primary schools. Criterion sampling method, a common method in qualitative research, was used to determine class teachers working at primary schools. Content analysis was used to review teachers’ opinions. A review of successful teachers’ traits based on self-perception confirmed that theyit includes all human behaviors perceived as positive. Love is the most common one of all these concepts. Teachers explained keys to success primarily as their personality traits and then as loving their jobs and being brought up by a favorite teacher or family upbringing. So views of successful teachers can be used for training teachers
Başarılı sınıf öğretmenlerinin kendi algılarına göre özellikleri, başarı nedenleri, kullandıkları yöntem, teknikler, öğrenciyle, veliyle ilişkileri, ve yaşadıkları sorunları anlama araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Nitel araştırma yaklaşımı doğrultusunda tasarlanan bu araştırmada olgubilim fenemenoloji deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu ilkokullarda çalışan 35 başarılı sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. İlkokullarda görev yapan sınıf öğretmenlerini belirlemek için nitel araştırma geleneğine uygun ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Öğretmenlerin görüşleri içerik analizi yoluyla incelenmiştir. Başarılı öğretmenlerin kendi düşüncelerine göre özellikleri incelendiğinde bir insanda olumlu olarak görülebilecek tüm davranışların olduğu görülmektedir. Kavramlar arasında en fazla geçen kavramın da sevgi olduğu görülmektedir. Öğretmenler başarılarının sırrını, öncelikle kişisel özellikleriyle daha sonra da mesleği sevmeleriyle, kendilerinin sevdiği bir öğretmenle, yetiştiği ailesiyle açıklamaktadırlar. O halde başarılı öğretmenlerin düşüncelerinden öğretmen eğitiminde yararlanılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 17 Issue: 3 |