BibTex RIS Cite

A Qualitative Analysis on Efficient / Successful Class Teachers

Year 2016, Volume: 17 Issue: 3, 135 - 155, 01.08.2016

Abstract

This study aims to understand characteristics of successful class teachers based on selfperception as well as keys to success, methods used, relationships with students and parents problems encountered. The study, designed based on qualitative research method, used phenomenological pattern. The study group of this research composed ofwas 35 successful class teachers working at primary schools. Criterion sampling method, a common method in qualitative research, was used to determine class teachers working at primary schools. Content analysis was used to review teachers’ opinions. A review of successful teachers’ traits based on self-perception confirmed that theyit includes all human behaviors perceived as positive. Love is the most common one of all these concepts. Teachers explained keys to success primarily as their personality traits and then as loving their jobs and being brought up by a favorite teacher or family upbringing. So views of successful teachers can be used for training teachers

References

  • Açıkgöz, Ü. K.(1996). Etkili öğrenme ve öğretme. İzmir: Kanyılmaz.
  • Argon, T. Tuncel, M. Kaya, S. (2011). Öğretmen adaylarının öğrenilmiş gereksinimlerinin değerlendirilmesi. E-Journal of New World Science Academy. 6 (1). 207-218.
  • Aydın, A.(2000). Sınıf yönetimi. İstanbul: Alfa.
  • Balcı, A. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma. 5. Baskı. Ankara: Pegem.
  • Balcı, A. (2007). Etkili okul ve okul geliştirme. (4. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Baltaş, A. (2013). Türk kültüründe yönetmek. 6. Basım. Remzi kitabevi.
  • Cüceloğlu, D., Erdoğan, İ. (2013). Öğretmen olmak. İstanbul: Final, Kültür, Sanat.
  • Çetin, Ş. (2001). İdeal öğretmen üzerine bir araştırma. Milli Eğitim Dergisi. 149.
  • Ekinci A. (2010). Aday öğretmenlerin iş başında yetiştirilmesinde okul müdürlerinin rolü. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 63-77.
  • Ekiz, D. Koçyiğit, Z. (2013). Sınıf öğretmenlerinin öğretmen kavramına ilişkin metaforlarının tespit edilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 21,(2). 439-458.
  • Eroğlu, A. M. (2008). Toplumda manevi değerler dili. Uluslararası Sosyal Bilimciler Kongresi. 22-24 Ekim 2008 Kırgızistan.
  • From, E. (1998). Sevme sanatı, Çev: Işıtan Gündüz, İstanbul: Say.
  • Gömleksiz, M.N. (2004). Geleceğin Öğretmenlerinin Kitap Okumaya İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi (Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim fakültesi Dergisi. 1.1.
  • Hoy, W.K., Miskel, C.K. (2010). Eğitim yönetimi. Çeviri Editörü: Selahattin Turan. 7. Baskı. Ankara: Nobel.
  • Kavaklı, A.E. (2013). Bir Eğitim Hikâyesi ve Başarıya Odaklanmak. http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/42/22/178127/icerikler/bir-egitim- hikayesi-ve-basariya-odaklanmak_692254.html. erişim tarihi: 1 Temmuz 2015.
  • Koç, S. ve Müftüoğlu, G. (2008). Dinleme Ve Okuma Öğretimi. www.aof.anadolu.edu.tr. Erişim Tarihi ve Saati: 26 Kasım 2013, 15.00.
  • Köktaş, S. K.(2003). Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Adana: Nobel.
  • Küçükler, E. (1996). Eğitim sürecinde öğretmenin önemi. Çağdaş Eğitim, 226. 34-44.
  • McClelland, D.C., (1986). Characteristics of Successful Entrepreneurs, Proceedings of the Third Creativity, Innovation and Entrepreneurship Symposium. Framingham, Mass. Washington D.C.: US Small Business Administration, 219-233.
  • MEB (2005). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü Temel Eğitime Destek Projesi Öğretmen Eğitimi Bileşeni Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri. Web: http://oyegm.meb.gov.tr/yet/ adresinden 25 Nisan 2005 tarihinde erişilmiştir.
  • Özbek, R., Kahyaoğlu, M., Özgen, N. (2007). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Dergisi. 9 (2),221-232.
  • Saracoğlı, A. S., Bozkurt, N. ve Serin, O. (2003). Üniversite Öğrencilerinin Okuma İlgileri ve Okuma Alışkanlıklarını Etkileyen Faktörler. Eğitim Araştırmaları Dergisi. 4, (12) 148-157.
  • Sönmez, A. (2007). Türk öğretmen yetiştirme (öğretmen okulları) felsefesi. SAÜ Eğitim Fakültesi Dergisi. (230-239).
  • Şahiner, Y. (2005). İlk ve Orta Öğretim Kurumlarında Çalışan Öğretmenlerin Okuma Alışkanlıkları ve Bu Alıskanlıkları Etkileyen Faktörler (Elmadağ İlçesi Örneği),Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi).
  • Şişman, M. (2011). Eğitimde mükemmellik arayışı: etkili okullar. Ankara: Pagem. TED, (2015). Öğretmen gözüyle öğretmenlik mesleği. http://www.turkegitimdernegi.org.tr. Erişim Tarihi: 2 Temmuz 2015.
  • Tosun, Ü. (2002). Onurlu disiplin. İstanbul: Beyaz.
  • Türkyılmaz, M., Kuş,Z. (2010). Sosyal Bilgiler ve Türkçe Öğretmeni Adaylarının Okuma Durumları: (İlgi, Alışkanlık ve Okuma Stratejilerini Kullanım Düzeyleri). Türk Kütüphaneciliği 24, (1) 11-32.
  • Waddell, J. T.. (2006). Servant leadership. leadership_roundtable/2006/pdf/waddell.pdf. http://www.regent.edu/acad/sls/publications/conference_proceedings/servant.
  • Yetim, A. A., Göktaş, Z. (2004). Öğretmenin mesleki ve kişisel nitelikleri. Kastamonu
  • Eğitim Dergisi.12. 1-15.
  • Yıldırım, N. (2013). Eğitimciler için 100 kitap önerisi üzerine nitel bir çalışma. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 1, (1), 106-118.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.

Etkili/Başarılı Sınıf Öğretmenleri Üzerine Nitel Bir Analiz

Year 2016, Volume: 17 Issue: 3, 135 - 155, 01.08.2016

Abstract

Başarılı sınıf öğretmenlerinin kendi algılarına göre özellikleri, başarı nedenleri, kullandıkları yöntem, teknikler, öğrenciyle, veliyle ilişkileri, ve yaşadıkları sorunları anlama araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Nitel araştırma yaklaşımı doğrultusunda tasarlanan bu araştırmada olgubilim fenemenoloji deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu ilkokullarda çalışan 35 başarılı sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. İlkokullarda görev yapan sınıf öğretmenlerini belirlemek için nitel araştırma geleneğine uygun ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Öğretmenlerin görüşleri içerik analizi yoluyla incelenmiştir. Başarılı öğretmenlerin kendi düşüncelerine göre özellikleri incelendiğinde bir insanda olumlu olarak görülebilecek tüm davranışların olduğu görülmektedir. Kavramlar arasında en fazla geçen kavramın da sevgi olduğu görülmektedir. Öğretmenler başarılarının sırrını, öncelikle kişisel özellikleriyle daha sonra da mesleği sevmeleriyle, kendilerinin sevdiği bir öğretmenle, yetiştiği ailesiyle açıklamaktadırlar. O halde başarılı öğretmenlerin düşüncelerinden öğretmen eğitiminde yararlanılabilir.

References

  • Açıkgöz, Ü. K.(1996). Etkili öğrenme ve öğretme. İzmir: Kanyılmaz.
  • Argon, T. Tuncel, M. Kaya, S. (2011). Öğretmen adaylarının öğrenilmiş gereksinimlerinin değerlendirilmesi. E-Journal of New World Science Academy. 6 (1). 207-218.
  • Aydın, A.(2000). Sınıf yönetimi. İstanbul: Alfa.
  • Balcı, A. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma. 5. Baskı. Ankara: Pegem.
  • Balcı, A. (2007). Etkili okul ve okul geliştirme. (4. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Baltaş, A. (2013). Türk kültüründe yönetmek. 6. Basım. Remzi kitabevi.
  • Cüceloğlu, D., Erdoğan, İ. (2013). Öğretmen olmak. İstanbul: Final, Kültür, Sanat.
  • Çetin, Ş. (2001). İdeal öğretmen üzerine bir araştırma. Milli Eğitim Dergisi. 149.
  • Ekinci A. (2010). Aday öğretmenlerin iş başında yetiştirilmesinde okul müdürlerinin rolü. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 63-77.
  • Ekiz, D. Koçyiğit, Z. (2013). Sınıf öğretmenlerinin öğretmen kavramına ilişkin metaforlarının tespit edilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 21,(2). 439-458.
  • Eroğlu, A. M. (2008). Toplumda manevi değerler dili. Uluslararası Sosyal Bilimciler Kongresi. 22-24 Ekim 2008 Kırgızistan.
  • From, E. (1998). Sevme sanatı, Çev: Işıtan Gündüz, İstanbul: Say.
  • Gömleksiz, M.N. (2004). Geleceğin Öğretmenlerinin Kitap Okumaya İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi (Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim fakültesi Dergisi. 1.1.
  • Hoy, W.K., Miskel, C.K. (2010). Eğitim yönetimi. Çeviri Editörü: Selahattin Turan. 7. Baskı. Ankara: Nobel.
  • Kavaklı, A.E. (2013). Bir Eğitim Hikâyesi ve Başarıya Odaklanmak. http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/42/22/178127/icerikler/bir-egitim- hikayesi-ve-basariya-odaklanmak_692254.html. erişim tarihi: 1 Temmuz 2015.
  • Koç, S. ve Müftüoğlu, G. (2008). Dinleme Ve Okuma Öğretimi. www.aof.anadolu.edu.tr. Erişim Tarihi ve Saati: 26 Kasım 2013, 15.00.
  • Köktaş, S. K.(2003). Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Adana: Nobel.
  • Küçükler, E. (1996). Eğitim sürecinde öğretmenin önemi. Çağdaş Eğitim, 226. 34-44.
  • McClelland, D.C., (1986). Characteristics of Successful Entrepreneurs, Proceedings of the Third Creativity, Innovation and Entrepreneurship Symposium. Framingham, Mass. Washington D.C.: US Small Business Administration, 219-233.
  • MEB (2005). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü Temel Eğitime Destek Projesi Öğretmen Eğitimi Bileşeni Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri. Web: http://oyegm.meb.gov.tr/yet/ adresinden 25 Nisan 2005 tarihinde erişilmiştir.
  • Özbek, R., Kahyaoğlu, M., Özgen, N. (2007). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Dergisi. 9 (2),221-232.
  • Saracoğlı, A. S., Bozkurt, N. ve Serin, O. (2003). Üniversite Öğrencilerinin Okuma İlgileri ve Okuma Alışkanlıklarını Etkileyen Faktörler. Eğitim Araştırmaları Dergisi. 4, (12) 148-157.
  • Sönmez, A. (2007). Türk öğretmen yetiştirme (öğretmen okulları) felsefesi. SAÜ Eğitim Fakültesi Dergisi. (230-239).
  • Şahiner, Y. (2005). İlk ve Orta Öğretim Kurumlarında Çalışan Öğretmenlerin Okuma Alışkanlıkları ve Bu Alıskanlıkları Etkileyen Faktörler (Elmadağ İlçesi Örneği),Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi).
  • Şişman, M. (2011). Eğitimde mükemmellik arayışı: etkili okullar. Ankara: Pagem. TED, (2015). Öğretmen gözüyle öğretmenlik mesleği. http://www.turkegitimdernegi.org.tr. Erişim Tarihi: 2 Temmuz 2015.
  • Tosun, Ü. (2002). Onurlu disiplin. İstanbul: Beyaz.
  • Türkyılmaz, M., Kuş,Z. (2010). Sosyal Bilgiler ve Türkçe Öğretmeni Adaylarının Okuma Durumları: (İlgi, Alışkanlık ve Okuma Stratejilerini Kullanım Düzeyleri). Türk Kütüphaneciliği 24, (1) 11-32.
  • Waddell, J. T.. (2006). Servant leadership. leadership_roundtable/2006/pdf/waddell.pdf. http://www.regent.edu/acad/sls/publications/conference_proceedings/servant.
  • Yetim, A. A., Göktaş, Z. (2004). Öğretmenin mesleki ve kişisel nitelikleri. Kastamonu
  • Eğitim Dergisi.12. 1-15.
  • Yıldırım, N. (2013). Eğitimciler için 100 kitap önerisi üzerine nitel bir çalışma. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 1, (1), 106-118.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Nail Yıldırım This is me

Selami Öner This is me

Publication Date August 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 17 Issue: 3

Cite

APA Yıldırım, N., & Öner, S. (2016). Etkili/Başarılı Sınıf Öğretmenleri Üzerine Nitel Bir Analiz. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 135-155.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124