BibTex RIS Cite

Sosyal Bilgiler Öğretmenliği 4. Sınıf Öğrencilerinin KPSS Algıları: Metaforik Bir Analiz Çalışması

Year 2016, Volume: 17 Issue: 3, 729 - 746, 01.08.2016

Abstract

Bu çalışma, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından öğretmen ihtiyacını karşılaşmak amacıyla düzenlenen, Kamu Personel Seçme Sınavı’nın eğitim fakültelerinin sosyal bilgiler öğretmenliği 4. sınıf öğrencileri tarafından metafor boyutunda nasıl algılandığını belirlemek amacıyla hazırlanmıştır. Çalışma nitel araştırma deseni ile kurgulanmıştır. Çalışmanın verileri 2016-2017 öğretim yılında ülkemizde 5 farklı üniversitesinin eğitim fakültelerinde sosyal bilgiler öğretmenliği alanında öğrenim gören 136 4. sınıf öğrencisinden elde edilmiştir. KPSS’ye yönelik kavramlar verilerek bir metafor yazmaları istenmiştir. Elde edilen veriler nitel araştırma tekniklerinden içerik analiziyle elde edilmiş ve değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonucunda KPSS ve bu sürece ilişkin genelde olumsuz metaforlar türettikleri görülmektedir. Araştırma bulgularına göre “Kamu Personel Seçme Sınavı”na yönelik de önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Akgün E. (2016). Okul öncesi öğretmen adaylarının “çocuk” ve “okul öncesi öğretmeni” kavramına ilişkin metaforik algıları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 1652-1672.
  • Akyüz, Y. (2012) Türk eğitim tarihi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Arslan, M. M. ve Bayrakçı, M .(2006) Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim, 171: 100-108.
  • Aydoğdu, E. (2008) İlköğretim okullarındaki öğrenci ve öğretmenlerin sahip oldukları okul algıları ile ideal okul algılarının metaforlar (mecazlar) yardımıyla analizi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Eskişehir. Osman Gazi Üniversitesi Fen Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cerit, Y. (2008): Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin müdür kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(147) : 3-13.
  • Demir, C. E. (2007). Metaphors As a Reflection of Middle School Students’ Perception of School: A Cross Cultural Analysis. Educational Research and Evaluation, 13(2) : 89-107.
  • Dilekmen, M., Ercoşkun, M. H. ve Nalçacı, A. (2008). Öğretmen adaylarının akademik ve KPSS başarılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (11) : 304-315.
  • Elmacı, S. (2015). Kamu personeli seçme sınavı ve alan bilgisi sınavına ilişkin öğretmen görüşlerinin ve metaforik algılarının belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gündoğdu, K., Çimen, N. ve Turan, S. (2008). Öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavına (KPSS) ilişkin görüşleri, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (Kefad), 9 (2): 35-43.
  • İnam, Ö. (2008). Televizyon Reklamlarında Metafor Kullanımı. Yayımlanmamış doktora tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Karaca, E. (2011). Öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavı’na (KPSS) Yönelik Tutumları”. Akademik Bakış Dergisi, (23): 1-18.
  • Karadeniz, O., Er H. ve Tangülü Z. (2014). 8. Sınıf öğrencilerinin SBS’ye yönelik metaforik algıları. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (15): 64-81.
  • Korkut, A. ve Keskin İ. (2016). Üniversite öğrencilerinin kariyer algıları: Metaforik bir analiz çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(33): 194-211.
  • Ocak, G. ve Gündüz, M. (2006). Eğitim fakültesini yeni kazanan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine giriş dersini almadan önce ve aldıktan sonra öğretmenlik mesleği hakkındaki metaforlarının karşılaştırılması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (2): 293-300.
  • Oğuz, A. (2009) Öğretmen adaylarına göre ortaöğretim öğretmenlerini temsil eden metaforlar. Milli Eğitim, 182: 36-56.
  • ÖSYM (2008) Kamu personeli seçme sınavı (KPSS) kılavuzu, Ankara.
  • Saban, A. (2011). Prospective Computer Teachers’ Mental İmages About The Concepts of School and Computer Teacher. Educational Science Theory and Practise”. 11(1) : 435-446.
  • Saban, A., Koçbeker, B.N., Saban, A. (2005). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 28-30 Eylül- Denizli.
  • Yalçın, M. (2011) İlköğretim okullarında okul müdürüne ilişkin metaforik algıları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Osman Paşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Tokat.
  • Yalçın M ve Erginer A. (2012). İlköğretim okullarında okul müdürlerine ilişkin metaforik algılar. 1. Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi, 1(2): 229-256.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • KPSS Sayısal Bilgiler. 24.11.2016 tarihinde: http://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2016/KPSS/2016KPSS_SAYISABILGI LER28082016.pdf adresinden alınmıştır.

Social Studies Teaching 4th Grade Students’ Perceptions of KPSS: A Study of Metaphoric Analysis

Year 2016, Volume: 17 Issue: 3, 729 - 746, 01.08.2016

Abstract

This study is aimed to identify how the Public Personnel Selection Examination KPSS is percieved by the fourth grade students of Social Studies Teacher from the faculty of education.The study conducted with qualitative research design. The data of the study were obtained from 136 4th grade students studying social studies teaching in the education faculties of 5 different universities in our country during the 2016-2017 school year. The applicants were given concepts related to KPSS and asked to write down the metaphors about them. The data obtained are evaluated using the content anaysis which is one of the qualitative research techniques. At the end of the research it was detected that the majority of the metaphors produced by the applicants are negative. Some suggestions related to KPSS were also made based on the findings of the study

References

  • Akgün E. (2016). Okul öncesi öğretmen adaylarının “çocuk” ve “okul öncesi öğretmeni” kavramına ilişkin metaforik algıları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 1652-1672.
  • Akyüz, Y. (2012) Türk eğitim tarihi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Arslan, M. M. ve Bayrakçı, M .(2006) Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim, 171: 100-108.
  • Aydoğdu, E. (2008) İlköğretim okullarındaki öğrenci ve öğretmenlerin sahip oldukları okul algıları ile ideal okul algılarının metaforlar (mecazlar) yardımıyla analizi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Eskişehir. Osman Gazi Üniversitesi Fen Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cerit, Y. (2008): Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin müdür kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(147) : 3-13.
  • Demir, C. E. (2007). Metaphors As a Reflection of Middle School Students’ Perception of School: A Cross Cultural Analysis. Educational Research and Evaluation, 13(2) : 89-107.
  • Dilekmen, M., Ercoşkun, M. H. ve Nalçacı, A. (2008). Öğretmen adaylarının akademik ve KPSS başarılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (11) : 304-315.
  • Elmacı, S. (2015). Kamu personeli seçme sınavı ve alan bilgisi sınavına ilişkin öğretmen görüşlerinin ve metaforik algılarının belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gündoğdu, K., Çimen, N. ve Turan, S. (2008). Öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavına (KPSS) ilişkin görüşleri, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (Kefad), 9 (2): 35-43.
  • İnam, Ö. (2008). Televizyon Reklamlarında Metafor Kullanımı. Yayımlanmamış doktora tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Karaca, E. (2011). Öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavı’na (KPSS) Yönelik Tutumları”. Akademik Bakış Dergisi, (23): 1-18.
  • Karadeniz, O., Er H. ve Tangülü Z. (2014). 8. Sınıf öğrencilerinin SBS’ye yönelik metaforik algıları. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (15): 64-81.
  • Korkut, A. ve Keskin İ. (2016). Üniversite öğrencilerinin kariyer algıları: Metaforik bir analiz çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(33): 194-211.
  • Ocak, G. ve Gündüz, M. (2006). Eğitim fakültesini yeni kazanan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine giriş dersini almadan önce ve aldıktan sonra öğretmenlik mesleği hakkındaki metaforlarının karşılaştırılması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (2): 293-300.
  • Oğuz, A. (2009) Öğretmen adaylarına göre ortaöğretim öğretmenlerini temsil eden metaforlar. Milli Eğitim, 182: 36-56.
  • ÖSYM (2008) Kamu personeli seçme sınavı (KPSS) kılavuzu, Ankara.
  • Saban, A. (2011). Prospective Computer Teachers’ Mental İmages About The Concepts of School and Computer Teacher. Educational Science Theory and Practise”. 11(1) : 435-446.
  • Saban, A., Koçbeker, B.N., Saban, A. (2005). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 28-30 Eylül- Denizli.
  • Yalçın, M. (2011) İlköğretim okullarında okul müdürüne ilişkin metaforik algıları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Osman Paşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Tokat.
  • Yalçın M ve Erginer A. (2012). İlköğretim okullarında okul müdürlerine ilişkin metaforik algılar. 1. Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi, 1(2): 229-256.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • KPSS Sayısal Bilgiler. 24.11.2016 tarihinde: http://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2016/KPSS/2016KPSS_SAYISABILGI LER28082016.pdf adresinden alınmıştır.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Oğuzhan Karadeniz This is me

Publication Date August 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 17 Issue: 3

Cite

APA Karadeniz, O. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretmenliği 4. Sınıf Öğrencilerinin KPSS Algıları: Metaforik Bir Analiz Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 729-746.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124