BibTex RIS Cite

Avrupa Birliği Ülkeleri ve Türkiye’de İlköğretim Döneminde Üstün Zekâlı-Yetenekli Öğrenciler İçin Özel Eğitim Uygulamaları

Year 2016, Volume: 17 Issue: 2, 17 - 31, 01.05.2016

Abstract

Eğitim kurumlarının özellikleri, çocukların hazır bulunuşluk düzeyi ve ailelerin eğitime katılımı öğrenme sürecini etkilemekte; bireylerin öğrenme kazanımlarını farklılaştırmaktadır. Bu araştırmanın amacı Türkiye ve Avrupa Birliği’ne üye ülkelerdeki ilköğretime devam eden üstün zekâlı-yetenekli tanısı alan öğrencilerin, devam ettikleri eğitim kurumlarında uygulanan eğitim modellerinin destek hizmetler ve görevli personel açısından karşılaştırmalı olarak incelenmesidir. Araştırmada yöntem olarak betimsel türde tarama yöntemi benimsenmiştir. AB üye ülkelerin çoğunda çocukların 4-5 yaşında zorunlu eğitime başladıkları belirlenmiştir. Bunun yanında okul öncesi eğitim, ilköğretim, ortaöğretim ve yükseköğretime devam ederken destek hizmet aldıkları belirlenmiştir. Ülkemizde de birlikte eğitim modeli uygulanmakta, sanat, bilim ağırlıklı programın takip edildiği Bilim Sanat Merkezlerinde okul dışı öğrenme kapsamında eğitimler verilmektedir.

References

  • Arıkan, R. (2011). Araştırma Yöntem ve Teknikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.1
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.B., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • CCEA (Council of European) (2006). Gifted and talented children in (and out of) the classroom. http://www.sess.ie/sites/all/modules/wysiwyg/tinymce/jscripts/tiny_mce/plugins/fi lemanager/files/Categories/ASD/27CCEA_report_2006.pdf alınmıştır.3 08.06.2013 tarihinde adresinden
  • Davaslıgil Ü. (2004). Üstün çocuklar (Ed. Girin, R., Kulaksızoğlu, A. Ve Bilgili, A.). Üstün yetenekli çocuklar:Seçilmiş Makaleler Kitabı, s.211-218. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları: (63), 1. Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Yayın Dizisi: 14.
  • EC (European Commission) (2011). Council conclusions on the role of education and training in the implementation of the ‘Europe 2020’ strategy. 11.02.2013 tarihinde http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2011:070:0001:000 3:EN:PDF adresinden alınmıştır.5
  • EC (European Commission) (2006). Eurydice Network on Education Systems and Policies http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/index_en.phpadresinden alınmıştır.6 Europe. 26.04.2013 tarihinde
  • EC (2012). Compulsory Education. 22.05.2013 tarihinde http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/facts_and_figures/compul sory_education_EN.pdf adresinden alınmıştır.7 ECHA (2013). European Agency for High Ability. 24.05.2013 tarihinde http://www.echa.info/ adresinden alınmıştır.8
  • Enç, M. (2005). Üstün beyin gücü. Ankara: Gündüz Yayıncılık.9
  • Eurydice, (2011). Avrupa’da Fen Eğitimi: Ulusal Politikar, Uygulamalar ve Araştırma. 18.02.2013 http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice./documents/thematic_reports/133TR. pdfadresinden alınmıştır.10 tarihinde
  • MEB. (1973). 1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu. 12.06.2016 tarihinde http://mevzuat.meb.gov.tr/html/temkanun_0/temelkanun_0.html alınmıştır.11 adresinden
  • M.E.B (2005). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar) Ögretim Programı. Ankara: M.E.B. Yayınları.12
  • MEB (2006). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. 18.06.2013 tarihinde http://mevzuat.meb.gov.tr/html/26184_0.htmladresinden alınmıştır.13
  • MEB (2009). Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi.08.06.2014 tarihinde http://mevzuat.meb.gov.tr/html/2593_0.html adresinden alınmıştır.14
  • MEB (2012).Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği Üstün Yetenekli Bireylerin Eğitimi İçin Açılan Kurumlar. 15.04.2013 tarihinde http://ozegep.meb.gov.tr/index.php/ogretmenler/engelli-haklari alınmıştır.15 (2012). http://mevzuat.meb.gov.tr/html/26184_0.html adresinden alınmıştır.16 adresinden MEB Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliğ. 12.03.2013 tarihinde
  • MEB (2012) .Üstün yeteneklilerin eğitimi alanına uluslar arası politikaların ve uygulamaların incelenmesi ve değerlendirilmesi raporu . 25.05.2013 tarihinde http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_02/12114109_stnyeteneklerineiti mi.pdf adresinden alınmıştır.17
  • Mönks, F.J. & Pflüger, R. (2005). Gifted Education in 21 European Countries: Inventory and http://www.bmbf.de/pubRD/gifted_education_21_eu_countries.pdf alınmıştır.18 . 14.06.2013 tarihinde adresinden
  • Renzulli, J. S. (1986). Systems and models for developing programs for the gifted and talented. Connecticut 06250: Creative Learning Press, Inc19
  • Sönmez, V. (2008). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı, Anı Yayıncılık, Ankara.20
  • Sternberg, R.J.,& Grigorenko, E.L. (2000). Teaching for successful intelligence. USA: Skylight Training and Publishing Inc.21
  • Terman, L. M., (1926). Genetic Studies of genius, Mental and Psysical Traits of a Thousand Gifted Children, (2. Ed.). Stanford CA, Vol I, Stanford University Press. 22 TÜBİTAK (2012) Üstün yetenekliler. 16.03.2013 tarihinde http://www.tubitak.gov.tr/sites/default/files/10_ek-1_ustunyetenekliler.pdf adresinden alınmıştır.23
  • Türk Dil Kurumu, (2016). Büyük Türkçe Sözlük. 16.04.2014 tarihinde http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.G TS.577a59982cdb16.00878157 adresinden alınmıştır.24

European Union Countries and Primary Period Gifted-Talented Students for Special Education Practices in Turkey

Year 2016, Volume: 17 Issue: 2, 17 - 31, 01.05.2016

Abstract

Characteristics of educational institutions readiness level of children and family involvement in their education affects participation in the learning process; individuals are differentiated learning gains.The purpose of this research is to investigate Turkey and the European Union members attending primary school in the country that gifted / talented diagnosed with students, and educational institutions that continued support for the educational model applied in these institutions and staff to examine the comparative terms.In the majority of EU member states have started to children 4-5 years of compulsory education, including pre-school and primary education is found to have

References

  • Arıkan, R. (2011). Araştırma Yöntem ve Teknikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.1
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.B., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • CCEA (Council of European) (2006). Gifted and talented children in (and out of) the classroom. http://www.sess.ie/sites/all/modules/wysiwyg/tinymce/jscripts/tiny_mce/plugins/fi lemanager/files/Categories/ASD/27CCEA_report_2006.pdf alınmıştır.3 08.06.2013 tarihinde adresinden
  • Davaslıgil Ü. (2004). Üstün çocuklar (Ed. Girin, R., Kulaksızoğlu, A. Ve Bilgili, A.). Üstün yetenekli çocuklar:Seçilmiş Makaleler Kitabı, s.211-218. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları: (63), 1. Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Yayın Dizisi: 14.
  • EC (European Commission) (2011). Council conclusions on the role of education and training in the implementation of the ‘Europe 2020’ strategy. 11.02.2013 tarihinde http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2011:070:0001:000 3:EN:PDF adresinden alınmıştır.5
  • EC (European Commission) (2006). Eurydice Network on Education Systems and Policies http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/index_en.phpadresinden alınmıştır.6 Europe. 26.04.2013 tarihinde
  • EC (2012). Compulsory Education. 22.05.2013 tarihinde http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/facts_and_figures/compul sory_education_EN.pdf adresinden alınmıştır.7 ECHA (2013). European Agency for High Ability. 24.05.2013 tarihinde http://www.echa.info/ adresinden alınmıştır.8
  • Enç, M. (2005). Üstün beyin gücü. Ankara: Gündüz Yayıncılık.9
  • Eurydice, (2011). Avrupa’da Fen Eğitimi: Ulusal Politikar, Uygulamalar ve Araştırma. 18.02.2013 http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice./documents/thematic_reports/133TR. pdfadresinden alınmıştır.10 tarihinde
  • MEB. (1973). 1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu. 12.06.2016 tarihinde http://mevzuat.meb.gov.tr/html/temkanun_0/temelkanun_0.html alınmıştır.11 adresinden
  • M.E.B (2005). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar) Ögretim Programı. Ankara: M.E.B. Yayınları.12
  • MEB (2006). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. 18.06.2013 tarihinde http://mevzuat.meb.gov.tr/html/26184_0.htmladresinden alınmıştır.13
  • MEB (2009). Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi.08.06.2014 tarihinde http://mevzuat.meb.gov.tr/html/2593_0.html adresinden alınmıştır.14
  • MEB (2012).Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği Üstün Yetenekli Bireylerin Eğitimi İçin Açılan Kurumlar. 15.04.2013 tarihinde http://ozegep.meb.gov.tr/index.php/ogretmenler/engelli-haklari alınmıştır.15 (2012). http://mevzuat.meb.gov.tr/html/26184_0.html adresinden alınmıştır.16 adresinden MEB Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliğ. 12.03.2013 tarihinde
  • MEB (2012) .Üstün yeteneklilerin eğitimi alanına uluslar arası politikaların ve uygulamaların incelenmesi ve değerlendirilmesi raporu . 25.05.2013 tarihinde http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_02/12114109_stnyeteneklerineiti mi.pdf adresinden alınmıştır.17
  • Mönks, F.J. & Pflüger, R. (2005). Gifted Education in 21 European Countries: Inventory and http://www.bmbf.de/pubRD/gifted_education_21_eu_countries.pdf alınmıştır.18 . 14.06.2013 tarihinde adresinden
  • Renzulli, J. S. (1986). Systems and models for developing programs for the gifted and talented. Connecticut 06250: Creative Learning Press, Inc19
  • Sönmez, V. (2008). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı, Anı Yayıncılık, Ankara.20
  • Sternberg, R.J.,& Grigorenko, E.L. (2000). Teaching for successful intelligence. USA: Skylight Training and Publishing Inc.21
  • Terman, L. M., (1926). Genetic Studies of genius, Mental and Psysical Traits of a Thousand Gifted Children, (2. Ed.). Stanford CA, Vol I, Stanford University Press. 22 TÜBİTAK (2012) Üstün yetenekliler. 16.03.2013 tarihinde http://www.tubitak.gov.tr/sites/default/files/10_ek-1_ustunyetenekliler.pdf adresinden alınmıştır.23
  • Türk Dil Kurumu, (2016). Büyük Türkçe Sözlük. 16.04.2014 tarihinde http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.G TS.577a59982cdb16.00878157 adresinden alınmıştır.24
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Şahin İdin This is me

Nilay Kayhan This is me

Publication Date May 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 17 Issue: 2

Cite

APA İdin, Ş., & Kayhan, N. (2016). Avrupa Birliği Ülkeleri ve Türkiye’de İlköğretim Döneminde Üstün Zekâlı-Yetenekli Öğrenciler İçin Özel Eğitim Uygulamaları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 17-31.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124