Bu araştırmada, Kim ve Cho 2014 tarafından geliştirilmiş olan ‘Gerçeklik Şoku Beklentisi Ölçeğinin-GŞBÖ’ Türkçe’ye uyarlaması yapılmıştır. Araştırma, birbirini izleyen iki evrede yürütülmüştür. Araştırmanın ilk evresinde GŞBÖ’nün geçerlik ve güvenirlik değerleri, 120 öğretmen adayından toplanan veriler üzerinde doğrulayıcı faktör analizi DFA ve Cronbach alfa katsayısı ile incelenmiştir. Çalışmanın bu aşamasında GŞBÖ’nün geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu saptanmıştır. Araştırmanın ikinci evresinde ise öğretmen adaylarının gerçeklik şoku beklentilerinin cinsiyet, bölüm, yerleşim yeri ve aylık harcama tutarı değişkenleri bakımından fark gösterip göstermediği GŞBÖ’nün Türkçe versiyonunun 234 öğretmen adayına uygulanmasıyla incelenmiştir. Araştırma sonuçları, katılımcıların gerçeklik şoku beklenti düzeylerinin görece yüksek olduğunu ve araştırma değişkenleri bakımından anlamlı bir farklılık olmadığını göstermiştir. Araştırmanın bulgularına dayalı olarak GŞBÖ’nün Türk üniversitelerindeki öğretmen adaylarının gerçeklik şoku beklenti düzeylerini değerlendirmede elverişli bir veri toplama aracı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
In the current study, ‘Reality Shock Expectation Scale-RSES’ developed by Kim and Cho 2014 was adapted into Turkish. The study was conducted in two consecutive phases. In Phase 1, the validity and reliability values of RSES were investigated via confirmatory factor analysis and Cronbach alpha coefficient using the data collected from 120 prospective teachers. In this phase, RSES was found to be a valid and reliable instrument. In Phase 2, it was investigated whether prospective teachers’ expectations of reality shock differed according to their gender, department, accommodation unit, and monthly expenditure by administering Turkish version of RSES to 234 prospective teachers. The results indicated that the participants’ level of reality shock expectations was relatively high and did not differ significantly regarding the variables of the research. Based on the findings, it was concluded that RSES is a useful data collection instrument in evaluating the reality shock expectation levels of prospective teachers in Turkish universities
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 17 Issue: 2 |