BibTex RIS Cite

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Uzaktan Eğitim Programları

Year 2016, Volume: 17 Issue: 2, 411 - 428, 01.05.2016

Abstract

Uzaktan eğitim, dünya üzerinde dil öğretiminde yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Buna karşın Türkiye'de yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi için uzaktan eğitim uygulamaları yeni sayılabilecek bir özelliğe sahiptir. Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde uzaktan eğitim etkinlikleri Türkiye'de 2000'li yılların başında uygulanmaya başlanmıştır. Bu çalışmanın amacı, Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde uzaktan eğitimin yerini belirlemek, Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi ile ilgili uzaktan eğitim uygulamalarının örneklerini sunmak, uzaktan eğitim uygulamalarının içeriklerine ve uygulanış biçimlerine ilişkin değerlendirmeler yapmak ve bilgiler sunmaktır. Bu araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Veriler, doküman taraması yoluyla elde edilmiştir. Verilerin analizinde doküman analizi ve betimsel analiz kullanılmıştır. Elde edilen veriler ışığında Türkiye'de yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde 13 uzaktan eğitim programının olduğu tespit edilmiştir. Bu programlardan 6'sı eğiticilerin eğitimini, 1'i uzman eğitimini, 3'ü dil öğrenirlere Türkçe öğretimini kapsamaktadır. 3 uzaktan eğitim programı ise henüz uygulamaya geçememiş olup hazırlık aşamasındadır.

References

  • Açık, F. (2008). Türkiye’de yabancılara Türkçe öğretilirken karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. ı. uluslararası Türkçe eğitimi ve öğretimi sempozyumu (27-28 Mart [Online]http://turkoloji.cu.edu.tr/pdf/fatma_acik_yabancilara_turkce_ogretimi.pdf (Erişim Tarihi: 06.02.2016). Mağusa, K.K.T.C.) Bildiri Metni.
  • Arslan, M. ve Adem, E. (2010). Yabancılara Türkçe öğretiminde görsel ve işitsel araçların etkin kullanımı. Dil Dergisi, 147, 63-86.
  • Candaş Karababa, Z. (2009). Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ve karşılaşılan sorunlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2, 265-277.
  • Çekiç, U. (2010). Uzaktan eğitim sistemi tasarımı. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi İstanbul Üniversitesi Bilg. Müh. İstanbul.
  • Demirel, M.V. (2011). Türkçe üçüncü sınıf öğrencilerinin yabancılara Türkçe öğretimi dersine ilişkin görüşleri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 128-138.
  • Duman, G. B. (2013) Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde materyal geliştirme ve materyallerin etkin kullanımı. Ana Dili Eğitimi Dergisi. 1(2),1 8.
  • Durmuş, M. (2013). Türkçenin yabancılara öğretimi: sorunlar, çözüm önerileri ve yabancılara Türkçe öğretiminin geleceğiyle ilgili görüşler. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11) (2013), 207-228.
  • Er, O., Biçer, N. ve Bozkırlı, K. Ç. (2012). Yabancılara Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunların ilgili alan yazını ışığında değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 1(2), 51-69.
  • Gücükoğlu, B. ve Türker, M. (2015). Yabancı dil olarak web tabanlı Türkçe öğretiminde materyal hazırlama süreci. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic.10(15). 439-450.
  • İşcan, A. (2012). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde filmlerin yeri ve önemi. Turkish Studies-International Periodical For the Language, Literature and History of Turkish or Turkic 6 (3), 939-948.
  • İşman,A. (2011). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem Akademi.
  • Karadağ, A. ve Şen, Y. A. (2014). Uzaktan eğitimde rol alan kişiler ve öğretmen-öğrenci rolleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikleri, (18. Baskı), Ankara: Nobel.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Kaya, Z., O. Erden, H. Çakır ve Bağırsakçı, N. B. (2004). Uzaktan eğitimin temelleri dersindeki uzaktan eğitim ihtiyacı ünitesinin web tabanlı sunumunun hazırlanması. The TurkishOnline Journal of Educational Technology – TOJET, 3 (3), 165-175.
  • Khoshemehr, H. (2013). Bilgi ve belge yönetimi'nde uzaktan eğitim: İran ve Türkiye milli kütüphanelerinin rolü üzerine bir araştırma ve kavramsal model önerisi. Yayımlanmamış doktora tezi Ankara Üniversitesi. Ankara.
  • Pilancı H, Çalışkan H, Aydın CH, Karadağ N, Söker N, Saltık O, Kip Kayabaş B (2015). Uzaktan Türkçe öğretim programı (Tsp): hazırlık, uygulama, sorunlar ve çözümler. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 10 (11), 1277-1296.
  • Şengül, Murat. (2012). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Kullanımı. (s. 167-187) Dil Olarak Türkçe Öğretimi (YDTÖ). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ünlüler Arabacı, P. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yararlanılan kısa ve uzun metrajlı filmlerin Kırgızistan bağlamında değerlendirilmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi. 4 (2), 83-97.
  • Yılmaz, F. ve Talas, Y. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde materyal olarak animasyon kullanımı ve önemi. International Journal of Languages’ Education and Teaching. 3 (1), 114-127.
  • http://ulearn.fatih.edu.tr/tomer
  • http://ibuzem.ibu.edu.tr/
  • http://sem.aydin.edu.tr/
  • http://www.tomer.hacettepe.edu.tr
  • http://oksem.okan.edu.tr/
  • http://tomer.comu.edu.tr/
  • http://www.dilbilimi.net
  • www.tsp.anadolu.edu.tr

Distance Education Programmes in Teaching Turkish As a Foreign Language

Year 2016, Volume: 17 Issue: 2, 411 - 428, 01.05.2016

Abstract

Distance education is commonly used for teaching languages in the world. However, Distance education applications are still relatively new in teaching Turkish as a foreign language in Turkey. These applications started being used at the beginning of 2000s. The aim of this study is to identify the presence of distance education in teaching Turkish a foreign language, provide examples of the application of distance education in the area, and evaluate and give information about the content and the way of application of distance education. Descriptive survey model, a quantitative research design, is used in this study. Data were gathered with document review way. Document analysis and descriptive analysis were utilized to analyse the data. 13 distance education programmes in teaching Turkish as a foreign language in Turkey in the light of the data gathered. 6 of these programmes were for teacher education, 1 is for expert training, 3 are for teaching Turkish for language learners. 3 distance education programmes are still in preparation and have not been started

References

  • Açık, F. (2008). Türkiye’de yabancılara Türkçe öğretilirken karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. ı. uluslararası Türkçe eğitimi ve öğretimi sempozyumu (27-28 Mart [Online]http://turkoloji.cu.edu.tr/pdf/fatma_acik_yabancilara_turkce_ogretimi.pdf (Erişim Tarihi: 06.02.2016). Mağusa, K.K.T.C.) Bildiri Metni.
  • Arslan, M. ve Adem, E. (2010). Yabancılara Türkçe öğretiminde görsel ve işitsel araçların etkin kullanımı. Dil Dergisi, 147, 63-86.
  • Candaş Karababa, Z. (2009). Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ve karşılaşılan sorunlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2, 265-277.
  • Çekiç, U. (2010). Uzaktan eğitim sistemi tasarımı. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi İstanbul Üniversitesi Bilg. Müh. İstanbul.
  • Demirel, M.V. (2011). Türkçe üçüncü sınıf öğrencilerinin yabancılara Türkçe öğretimi dersine ilişkin görüşleri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 128-138.
  • Duman, G. B. (2013) Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde materyal geliştirme ve materyallerin etkin kullanımı. Ana Dili Eğitimi Dergisi. 1(2),1 8.
  • Durmuş, M. (2013). Türkçenin yabancılara öğretimi: sorunlar, çözüm önerileri ve yabancılara Türkçe öğretiminin geleceğiyle ilgili görüşler. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11) (2013), 207-228.
  • Er, O., Biçer, N. ve Bozkırlı, K. Ç. (2012). Yabancılara Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunların ilgili alan yazını ışığında değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 1(2), 51-69.
  • Gücükoğlu, B. ve Türker, M. (2015). Yabancı dil olarak web tabanlı Türkçe öğretiminde materyal hazırlama süreci. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic.10(15). 439-450.
  • İşcan, A. (2012). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde filmlerin yeri ve önemi. Turkish Studies-International Periodical For the Language, Literature and History of Turkish or Turkic 6 (3), 939-948.
  • İşman,A. (2011). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem Akademi.
  • Karadağ, A. ve Şen, Y. A. (2014). Uzaktan eğitimde rol alan kişiler ve öğretmen-öğrenci rolleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikleri, (18. Baskı), Ankara: Nobel.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Kaya, Z., O. Erden, H. Çakır ve Bağırsakçı, N. B. (2004). Uzaktan eğitimin temelleri dersindeki uzaktan eğitim ihtiyacı ünitesinin web tabanlı sunumunun hazırlanması. The TurkishOnline Journal of Educational Technology – TOJET, 3 (3), 165-175.
  • Khoshemehr, H. (2013). Bilgi ve belge yönetimi'nde uzaktan eğitim: İran ve Türkiye milli kütüphanelerinin rolü üzerine bir araştırma ve kavramsal model önerisi. Yayımlanmamış doktora tezi Ankara Üniversitesi. Ankara.
  • Pilancı H, Çalışkan H, Aydın CH, Karadağ N, Söker N, Saltık O, Kip Kayabaş B (2015). Uzaktan Türkçe öğretim programı (Tsp): hazırlık, uygulama, sorunlar ve çözümler. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 10 (11), 1277-1296.
  • Şengül, Murat. (2012). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Kullanımı. (s. 167-187) Dil Olarak Türkçe Öğretimi (YDTÖ). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ünlüler Arabacı, P. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yararlanılan kısa ve uzun metrajlı filmlerin Kırgızistan bağlamında değerlendirilmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi. 4 (2), 83-97.
  • Yılmaz, F. ve Talas, Y. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde materyal olarak animasyon kullanımı ve önemi. International Journal of Languages’ Education and Teaching. 3 (1), 114-127.
  • http://ulearn.fatih.edu.tr/tomer
  • http://ibuzem.ibu.edu.tr/
  • http://sem.aydin.edu.tr/
  • http://www.tomer.hacettepe.edu.tr
  • http://oksem.okan.edu.tr/
  • http://tomer.comu.edu.tr/
  • http://www.dilbilimi.net
  • www.tsp.anadolu.edu.tr
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ülker Şen This is me

Publication Date May 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 17 Issue: 2

Cite

APA Şen, Ü. (2016). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Uzaktan Eğitim Programları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 411-428.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124