Bu çalışmanın amacı, aktif öğrenme teknikleri ile zenginleştirilmiş öğretim yönteminin ilkokul 5. sınıf öğrencilerinin Yaşamımızdaki Elektrik Ünitesi akademik başarı ve tutumlarına etkisini incelemektir. Araştırmada ön-test, son-test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmış olup, çalışmaya Burdur il merkezindeki iki okuldan toplam 121 öğrenci katılmıştır. Her okuldan iki sınıf, biri deney diğeri kontrol grubu olmak üzere yansız olarak atanmıştır. Araştırmacılar tarafından Başarı Testi ve Tutum Ölçeği geliştirilmiş, ön-test ve son-test olarak uygulanmıştır. Sonuçlar ön-başarı ortalamaları arasında kontrol grubu lehine anlamlı bir farklılığın bulunduğunu fakat ön-tutum puanları arasında herhangi bir farklılığın bulunmadığını göstermiştir. Kullanılan yöntemin son-başarı ve son-tutum puanları üzerindeki etkisi MANCOVA ve devamında ANCOVA analizi ile test edilmiştir. Sonuçlar ön-tutum ve karne notları kontrol edildiğinde, aktif öğrenme teknikleri ile zenginleştirilmiş öğretimin öğrencilerin son-başarı ve son-tutum puanları üzerinde anlamlı farklılıklar oluşturduğunu göstermiştir.
The purpose of this study is to investigate the effect of instruction enriched with active learning techniques on 5th grade primary school students’ achievement in and attitudes towards Electricity in Daily Life unit. A quasi-experimental design was used. 121 students from two schools in the center of Burdur formed the sample of study. Two classes from each school, one control and one experimental group, were selected randomly. They were applied as pre-and-post-tests. ANOVA was used to determine whether there exist any significant differences between pre-achievement and pre-attitude scores of experimental and control group students. The results denoted that although there was no significant difference between the means of groups’ pre-attitude scores, a significant difference was found between those of pre-achievement scores in favor of experimental group. The main effects of treatment on post-test scores were examined via MANCOVA with pre-attitude and report grades used as covariates. Findings indicated that the treatment accompanied with active learning techniques is likely to be effective for students’ achievement in and attitudes towards “Electricity in Daily Life” unit
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 17 Issue: 1 |