Bu araştırmada amaç, lise öğrencilerinin meslek tercihlerini ortaya koymak ve öğrencilerin yetenek, ilgi ve mesleki değerlerini ileride seçmek istedikleri meslek alanları açısından incelemektir. Veriler Malatya merkezinde farklı türdeki liselerde öğrenim gören 529 kız ve 427 erkek olmak üzere 956 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Kendini Değerlendirme Envanteri” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Veri analizinde Tek Yönlü Varyans Analizi ANOVA tekniği kullanılmıştır. Grup varyanslarının eşit dağıldığı durumlarda, ortalama puanların çoklu karşılaştırılmasında “Scheffe” testi, grup varyanslarının eşit olmadığı durumlarda ise “Dunnet-C” testi kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda; lise öğrencilerini yetenek, ilgi ve meslek değerleri ileride seçilmek istenen meslek değişkenleri açısından anlamlı farklılıklar gösterdiği bulgusu elde edilmiştir. Ayrıca lise öğrencilerinin meslek tercihlerinin yetenek, ilgi ve meslek değerlerine uygun olduğu görülmüştür.
The present study aims to reveal career choices of high school students and to examine students' abilities, interests, and career values in terms of s profession they want to choose in the future. The sample group comprised of a total of 956 participants, 529 girls and 427 boys, who attend high schools in Malatya city center. As data collection tool, "SelfAssessment Inventory" and "Personal Information Form" have been used. In data analysis, One-Way Variance Analysis ANOVA was used to determine whether there exists significant difference with respect to professions they want to choose in the future, and Scheffe was performed to identify where the difference comes from. As a result of the data analysis, high school students' abilities, interests and professional values significantly changes in profession they want to choose in the future. In addition, the ability of high school students' career preferences were found to be appropriate for their abilities, interests and professional values
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 17 Issue: 1 |