Bu araştırmanın amacı, ilkokul ve ortaokullarda görev yapan yönetici ve öğretmenlerin yönetsel etkililik ve örgütsel bağlılık algıları arasındaki ilişkiyi betimlemek, ayrıca yönetsel etkililik ve örgütsel bağlılık algılarının, bazı değişkenlere göre anlamlı şekilde farklılık gösterip göstermediğini tespit etmektir. Araştırma, 7 ilkokul ve 7 ortaokul olmak üzere 14 okulda görev yapan toplam 277 kişiden oluşan bir çalışma grubu üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri ölçeklerle toplanmıştır. Araştırma verileri yönetici ve öğretmenlerden özgün formu Murry 1993 tarafından geliştirilen, İra ve Şahin 2010 tarafından Türkçeye uyarlanan “Yönetsel Etkililik Ölçeği” ve Balay 2000 tarafından geliştirilen “Örgütsel Bağlılık Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırmada veriler; SPSS 16.0 paket programında frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, regresyon ve korelasyon gibi betimsel istatistiksel işlemlerle analiz edilmiştir. Araştırma sonunda yönetici ve öğretmenlerin yönetsel etkililikleri ile genel örgütsel bağlılık algıları yeterli düzeyde bulunmuştur. Sonuçlara göre, ayrıca yönetici ve öğretmenlerin yönetsel etkililikleri, örgütsel bağlılıklarını pozitif yönde, yüksek düzeyde ve anlamlı şekilde yordamaktadır.
The purpose of this study is to describe the relationship between managerial effectiveness and organizational commitment perceptions of teachers and principals working in elementary and middle schools. It is also aimed to find whether their managerial effectiveness and organizational commitment perceptions change significantly according to the variables. The study is realized on a study group of 277 persons working in 14 schools; 7 middle and 7 elementary schools. The data obtained from the study scales are collected through “Managerial Effectiveness Scale” developed by Murry 1993 , then translated into Turkish by İra and Şahin 2010 and through “Organizational Commitment Scale” developed by Balay 2000 . The data in the study are analyzed through SPSS 16.00 by using frequency, percentage, mean, standard deviation, regression and correlation methods. At the end of the study, it is found out that teacher and principals’ managerial effectiveness and general organizational commitment perceptions are at sufficient level. According to the results, teachers and managers’ managerial effectiveness predict their organizational commitment significantly at high level and in a positive way
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 15 Issue: 2 |