Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okulu öğrencilerinin okul ikimi algılarının evrensel değerleri yordama düzeyini belirlemektir. İlişkisel desende tasarlanan araştırmanın evreni Erzurum’da öğrenim gören 21817 ilköğretim okulu ikinci kademe öğrencisinden, örneklemi ise maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılarak 16 ilköğretim okulunun ikinci kademesinde öğrenim gören 1004 öğrenciden oluşmuştur. Araştırmada veriler Okul İklimi Ölçeği Çalık & Kurt, 2010 ve Evrensel Değerler Ölçeği Koç, 2007 kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde Pearson Çarpım Momentler Korelâsyon Analizi ve Çoklu Doğrusal Regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma da elde edilen bulgulara göre ilköğretim okulu öğrencilerinin okul iklimi algılarının evrensel değer algılarını manidar düzeyde yordadığı gözlenmiştir.
The aim of this study is to determine the prediction level of primary school students’ perceptions of school climate on their universal values. While the target population for the study which used correlational design is composed of 21817 primary school students who are studying in Erzurum, the sample is composed of 1004 students who are studying 6, 7 and 8th grade of 16 primary schools located in Erzurum. The sample was chosen via multiple variation sampling method. Data were gathered from School Climate Scale and Universal Values Scale in this study. Pearson Product-Moment Correlation Coefficient Analysis and Multilinear Regression Analysis methods were used in the analysis of the data. The results of the study show that the perceptions of primary school students about school environment significantly effects the universal values perceptions of students
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 15 Issue: 1 |