BibTex RIS Cite

İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KÜLTÜR ALGILARININ İNCELENMESİ

Year 2012, Volume: 13 Issue: 1, 77 - 92, 01.01.2012

Abstract

Bu çalışma, ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin kültür kavramına ilişkin algılarını incelemek amacıyla yapılmıştır. Nitel araştırma deseninin kullanıldığı araştırmada, görüşme tekniği ve yazılı anlatım kullanılarak veriler toplanmış ve elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda öğrencilerin, kültür kavramıyla ilgili farklı tanımlamalarda bulundukları ve kültürü geçmişle ilişkilendirdikleri tespit edilmiştir. Ana-baba eğitim düzeyi arttıkça öğrencilerin kültürü geçmiş ve günümüz ile ilişkilendirebilme düzeylerinin de arttığı tespit edilmiştir. Bu yöndeki çalışmaların farklı öğretim kademelerinde de planlanması konuyla ilgili bütünlüğün sağlanması açısından önemli olacaktır.

References

  • Bogdan, C.R. ve Biklen, S.K. (2007). Qualitative Research for Education ; An Indroduction to Theory and Methods, Pearson, Boston.
  • Brooks, N. (1986). Culture in the Classroom. In J.M. Valdes (Eds) Culture bound (123- 129). Cambridge University Press.
  • Brown, H.D. (1994). Principles of language learning and teaching. The USA: Prentice Hall Regents.
  • Council of Europe (1996). In from the margins: a contribution to the debate on culture and development in Europe. Strasbourg: Council of Europe.
  • Çağlayan, A. (2002). İlköğretimlerde Eğitimde Yönetim-Yönetimde Kalite, İstanbul: Bilge Yayıncılık.
  • Deveci, H. (2009). Sosyal Bilgiler Dersinde Kültürden Yararlanma: Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Kültür Portfolyolarının İncelenmesi, Elektronik Sosyal Bilgiler Dergisi, 8 (28), 1–19.
  • Erinç, S. M. (1995). Kültür Sanat; Sanat Kültür, Çınar Yayınları, İstanbul
  • Erişti, D. S. & Belet, D. Ş. (2009) İlköğretim Öğrencilerinin Yazılı Anlatım ve Resimlerinde Kültür Algısı, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (33), 245–264.
  • Glazer, N. & Moyniham, D. P. (1975). Ethnicity theory and experience, Cambridge, Mass: Harvard University Pres.
  • Gunnestad, A.(2006). Resilience in a cross-cultural perspective: How resilience is generated in different cultures. Journal of Intercultural Communication, 11.
  • Güvenç, B. (2002). İnsan ve kültür (9. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Hofstede, G. (2001). Culture’s consequences: Comparing values, behaviors, institutions andorganizations across nations (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Kaya, Y. (2009). Lisans Düzeyinde Sosyal Bilgiler Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar Ve Çözüm Önerileri: Öğretmen Adaylarının Görüşleri, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 31‐53.
  • Keyman, E. F. & Sarıbay, A. Y. (2000). Global/ Yerel Eksende Türkiye, Siyaset ve Toplumsal Yaşam, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Kluckhohn, C. K. (1951). Values and value orientations in the theory of action. In T. Parsons and E. A. Shils (Eds.), Toward a General Theory of Action. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Kongar, E.(1997). “Küreselleşme ve Kültürel Farklılıklar Çerçevesinde Ulusal Kültür”. Erişim tarihi: 25.10.2010 www.kongar.org/makaleler/mak_ku.phb.
  • MEB. (2010) İlköğretim Programları, MEB Yayınları, Ankara.
  • Özkalp, E. (2005). Sosyolojiye giriş (Genişletilmiş 13. Basım), Ekin Kitabevi Yayınları, Bursa.
  • Öztürk, C. (2006). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinlerarası bir bakış. C. Öztürk, (Ed.), Hayat Bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi içinde (21-50). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Öztürk, H. (1993). Eğitim Sosyolojisi, Ankara: Hatiboğlu Yayınları.
  • Rıza, E. T. (2000). Eğitim Teknolojisi Uygulamaları ve Materyal Geliştirme, İzmir: Anadolu Matbaası.
  • Safran, M. (2008). Sosyal bilgiler öğretimine bakış. B. Tay ve A.Öcal (Ed.), Özel öğretim yöntemleriyle sosyal bilgiler öğretimi içinde (1-19). Ankara: Pegem Akademi.
  • San, İ. (1984). Kültür Aktarımı ve Çağdaş Kültür Sorunu İçinde Sanat Eğitiminin Yeri, A.Ü.E.B.F.Dergisi, 2, 140.
  • Sözer, E. (2008). Sosyal Bilgiler Dersinin Tanımı, Kapsamı Ve İlköğretim Programındaki Yeri. Ş. Yaşar, (Ed.), Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi içinde (41-55). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.

The Examination of the Culture Perception of the Elementary 8th Grade Students

Year 2012, Volume: 13 Issue: 1, 77 - 92, 01.01.2012

Abstract

This study has been made in order to examine the perceptions of elementary 8th grade students related to the concept of culture. In the study in which qualitative research model has been used, data have been gathered by using the interview technique and written expression, and the data that have been obtained have been analyzed by using the descriptive analysis method. As a result of data analysis, it has been determined that the students make different definitions related to the concept of culture, and that they associate culture with the past. It has been determined that higher the level of education of the parents, the more elevated the degree of ability of the students to associate culture with the past and the present. Planning the studies in this direction also in different education levels will be significant in terms of providing the integrity related to the subject

References

  • Bogdan, C.R. ve Biklen, S.K. (2007). Qualitative Research for Education ; An Indroduction to Theory and Methods, Pearson, Boston.
  • Brooks, N. (1986). Culture in the Classroom. In J.M. Valdes (Eds) Culture bound (123- 129). Cambridge University Press.
  • Brown, H.D. (1994). Principles of language learning and teaching. The USA: Prentice Hall Regents.
  • Council of Europe (1996). In from the margins: a contribution to the debate on culture and development in Europe. Strasbourg: Council of Europe.
  • Çağlayan, A. (2002). İlköğretimlerde Eğitimde Yönetim-Yönetimde Kalite, İstanbul: Bilge Yayıncılık.
  • Deveci, H. (2009). Sosyal Bilgiler Dersinde Kültürden Yararlanma: Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Kültür Portfolyolarının İncelenmesi, Elektronik Sosyal Bilgiler Dergisi, 8 (28), 1–19.
  • Erinç, S. M. (1995). Kültür Sanat; Sanat Kültür, Çınar Yayınları, İstanbul
  • Erişti, D. S. & Belet, D. Ş. (2009) İlköğretim Öğrencilerinin Yazılı Anlatım ve Resimlerinde Kültür Algısı, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (33), 245–264.
  • Glazer, N. & Moyniham, D. P. (1975). Ethnicity theory and experience, Cambridge, Mass: Harvard University Pres.
  • Gunnestad, A.(2006). Resilience in a cross-cultural perspective: How resilience is generated in different cultures. Journal of Intercultural Communication, 11.
  • Güvenç, B. (2002). İnsan ve kültür (9. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Hofstede, G. (2001). Culture’s consequences: Comparing values, behaviors, institutions andorganizations across nations (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Kaya, Y. (2009). Lisans Düzeyinde Sosyal Bilgiler Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar Ve Çözüm Önerileri: Öğretmen Adaylarının Görüşleri, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 31‐53.
  • Keyman, E. F. & Sarıbay, A. Y. (2000). Global/ Yerel Eksende Türkiye, Siyaset ve Toplumsal Yaşam, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Kluckhohn, C. K. (1951). Values and value orientations in the theory of action. In T. Parsons and E. A. Shils (Eds.), Toward a General Theory of Action. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Kongar, E.(1997). “Küreselleşme ve Kültürel Farklılıklar Çerçevesinde Ulusal Kültür”. Erişim tarihi: 25.10.2010 www.kongar.org/makaleler/mak_ku.phb.
  • MEB. (2010) İlköğretim Programları, MEB Yayınları, Ankara.
  • Özkalp, E. (2005). Sosyolojiye giriş (Genişletilmiş 13. Basım), Ekin Kitabevi Yayınları, Bursa.
  • Öztürk, C. (2006). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinlerarası bir bakış. C. Öztürk, (Ed.), Hayat Bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi içinde (21-50). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Öztürk, H. (1993). Eğitim Sosyolojisi, Ankara: Hatiboğlu Yayınları.
  • Rıza, E. T. (2000). Eğitim Teknolojisi Uygulamaları ve Materyal Geliştirme, İzmir: Anadolu Matbaası.
  • Safran, M. (2008). Sosyal bilgiler öğretimine bakış. B. Tay ve A.Öcal (Ed.), Özel öğretim yöntemleriyle sosyal bilgiler öğretimi içinde (1-19). Ankara: Pegem Akademi.
  • San, İ. (1984). Kültür Aktarımı ve Çağdaş Kültür Sorunu İçinde Sanat Eğitiminin Yeri, A.Ü.E.B.F.Dergisi, 2, 140.
  • Sözer, E. (2008). Sosyal Bilgiler Dersinin Tanımı, Kapsamı Ve İlköğretim Programındaki Yeri. Ş. Yaşar, (Ed.), Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi içinde (41-55). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

İhsan Ünlü This is me

Publication Date January 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 13 Issue: 1

Cite

APA Ünlü, İ. (2012). İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KÜLTÜR ALGILARININ İNCELENMESİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 77-92.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124